5 głównych graczy szybkiego metabolizmu

Jesz spore porcje, a jednocześnie spalasz tłuszcz i kilogramy spadają. Jest to możliwe m.in dzięki pracy pięciu głównych graczy naszego metabolizmu, którzy każdego dnia odwalają (lub nie) dobrą robotę. Ci gracze to wątroba, nadnercza, tarczyca, przysadka mózgowa oraz tkanki ciała: tłuszcz biały, tłuszcz brązowy i mięśnie. Dieta przyspieszająca metabolizm jest tak skonstruowana, aby maksymalnie wspierać te właśnie narządy. 

Wątroba

To gwiazda nr 1 w dziedzinie metabolizmu. Podlega jej ponad 600 ważnych funkcji metabolicznych. Pokarmy diety przyspieszającej metabolizm są tak dobrane, żeby maksymalnie odżywiać wątrobę i jak najmniej ją obciążać (dlatego np. nie jest dozwolony alkohol czy produkty zawierające chemiczne konserwanty). Wątroba:

  • produkuje żółć, która przetwarza tłuszcze, a także wszelkie inne substancje, np. chemiczne dodatki typu azotyn sodu zawarty w niemal każdej sklepowej wędlinie;
  • wpływa na równowagę elektrolitów, opuchliznę, stany zapalne, odwodnienia, wzdęcia i wodę w organizmie;
  • działa jak filtr dla krwi krążącej przez układ trawienny;
  • przetwarza witaminę B na koenzymy i metabolizuje białka, tłuszcze i węglowodany;
  • produkuje karnitynę, od której zależy, jaka ilość tłuszczu zostanie spalona (!) – im więcej karnityny wyprodukuje wątroba, tym więcej tłuszczu spalimy.

Nadnercza

Te małe gruczoły znajdujące się nad nerkami pełnią ważną rolę: wydzielają hormony, które regulują reakcje organizmu na różnego rodzaju stresy, np. fizyczne, emocjonalne, środowiskowe. Faza 1. diety przyspieszającej metabolizm ukierunkowana jest właśnie na jak najlepsze odżywienie nadnerczy za pomocą węglowodanów złożonych zawartych w zbożach i owocach. To taki rodzaj SPA dla nadnerczy, aby zapewnić im komfortowe warunki pracy. Dlatego też na diecie rezygnujemy z kofeiny – podrażnia nadnercza (zobacz więcej).

Nadnercza:

  • reagują na gwałtowny stres, taki jak wypadek, problemy rodzinne, złe stosunki w pracy czy nawet pominięcie posiłku (tak, niezjedzenie obiadu to również stres), a wydzielenie hormonów stresu reguluje uwalnianie glukozy lub cukru z komórek mięśni i wątroby w celu pobudzenia lub zwolnienia przemiany materii – jeśli w czasie stresu właściwie się odżywiamy, spalimy tłuszcz, zamiast go odłożyć;
  • mogą się poważnie zmęczyć, ponieważ nasze ciało stale wydziela hormony stresu (na nieprzewidziane sytuacje), lecz także na skutek jedzenia pokarmów słabej jakości i dużej ilości chemikaliów w środowisku,
  • dbanie o nadnercza za pomocą: 1. zwalczania codziennego stresu, 2. właściwego pożywienia – opłaci się po stokroć, ponieważ sprawnie działające nadnercza to szybsza przemiana materii i lepsze spalanie!

Tarczyca

To kolejna metaboliczna gwiazda, dlatego też jednym z celów diety przyspieszającej metabolizm jest maksymalne odżywienie tarczycy, aby ułatwić jej jak najsprawniejsze funkcjonowanie.

Tarczyca:

  • jest odpowiedzialna za wiele procesów związanych z przemianą materii;
  • produkowane przez nią hormony T3 i T4 – mówiąc w skrócie – nakręcają metabolizm: przemieszczają się w układzie krwionośnym i wpływają na metabolizm poprzez konwersję tlenu i kalorii w energię;
  • zaburzenia w jej funkcjonowaniu prowadzą do spowolnienia metabolizmu i pojawienia się nadprogramowych kilogramów, dlatego też trzeba koniecznie zbadać hormony tarczycy kiedy obserwujemy następujące objawy:
    – tycie,
    – wypadanie włosów,
    – łamliwe paznokcie,
    – zaparcia,
    – bóle głowy,
    – zmęczenie.

Zobacz także10-dniowa dieta H-burn na problemy hormonalne

Przysadka

Działa jak rodzaj termostatu w naszym organizmie – produkowane przez nią hormony regulują lub poprawiają działanie wielu innych hormonów stanowiąc rodzaj centrum systemu hormonalnego.

Przysadka:

  • pobudza tarczycę do wydzielania hormonów za pomocą hormonu tyreotropowego (TSH) i jeśli TSH jest wysokie (co oznacza niedoczynność tarczycy), przysadka dopinguje ją do wytężonej pracy;
  • reguluje wydzielanie hormonów płciowych takich jak estrogen, progesteron, testosteron i DHEA oraz hormony nadnerczy, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania przemiany materii, jak i całego organizmu.

Tkanki ciała

Tłuszcz, kości, tkanka łączna, mięśnie również odgrywają znaczącą rolę w przyspieszaniu metabolizmu. Większość zapasowego paliwa organizm magazynuje w mięśniach lub w tłuszczu. A tłuszczu mamy dwa rodzaje: biały i brązowy.

  • Tłuszcz brązowy – mamy go niewiele (pod łopatkami, wokół szyi i pod obojczykami), a szkoda, bo spala paliwo 10 x szybciej niż biały. Nazywamy jest też tłuszczem termogenicznym lub „spalaczem tłuszczu”. Pomaga pobudzać przemianę materii poprzez ogrzewanie ciała, zwiększanie przepływu krwi i ułatwiane dostarczania składników odżywczych do tłuszczu białego. Wspomaga regulację poziomu cholesterolu, transportuje do jelit odpady, które mają być wydalone, syntetyzuje białko, a także magazynuje i przetwarza kwasy tłuszczowe używane do wytwarzania energii.
  • Tłuszcz biały – organizm bardzo chętnie nim obrasta, ponieważ przewiduje, że przyda mu się w przyszłości rezerwa paliwa, a jeśli zaznał w przeszłości diet niskokalorycznych – jest o tym wręcz przekonany i wciąż szykuje się na ciężkie czasy. Nie jest taki do końca zły, ponieważ np. chroni narządy wewnętrzne i odgrywa rolę w gospodarce hormonalnej. Niestety, gdy metabolizm zwalnia, biały tłuszcz zaczyna gromadzić się jak szalony, o czym nieraz wielu z nas miało okazję się przekonać. Dobra wiadomość jest taka, że dieta przyspieszająca metabolizm została stworzona właśnie po to, aby te nadwyżki tłuszczu sprawnie spalać.

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.




Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 3 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm.

  • Wiktoria Kleberg

    ja niestety, ale podczas swoich wszystkich eksperymentów z dietami nabawiłam sie problemów trawiennych… po ostatniej 1000 kcal miałam zaparcia przez 4 kolejne dni i myslalam ze skoncze na izbie, bo bol byl straszny ;/ ostatecznie udało się jakos z dicopeg 10g i przeszlo, ale teraz gdy tylko zjem coś cięższego problem ponownie wraca… zamierzam wybrac sie z tym do lekarza, bo ewidentnie cos „sie zepsuło”