5 powodów, dla których rzucamy dietę + jak temu zaradzić

Zdradliwe nawyki, nierozwiązane problemy, głód, brak przygotowania, brak wsparcia, poddawanie się po wpadce – to jedne z najczęstszych powodów porzucania diet czy nauki zdrowych nawyków.

Nie sztuka zacząć, sztuka wytrwać. Każda zmiana wymaga od nas wysiłku, a dyscyplina towarzysząca diecie to dodatkowe wyzwanie. Co najczęściej sprawia, że porzucamy naukę zdrowych nawyków bądź starannie zaplanowaną dietę i marzenia o szczupłej sylwetce, mimo, że bardzo nam na tym zależy?

1. Zdradliwe nawyki, nierozwiązane problemy

Nasza głowa i jedzenie są ze sobą bardzo ściśle powiązane. Przypuśćmy, że pewnego dnia stwierdzasz „dość tego, rzucam słodycze”. Udaje Ci się wytrwać dzień, dwa czy tydzień, po czym pewnego dnia przytrafia się stresująca sytuacja i od razu rzucasz się na słodkości. Dlaczego? Bo w przeszłości nauczyłaś się w ten sposób radzić sobie z trudną sytuacją, wypracowałaś sobie taki nawyk i sytuacja wymknęła się spod Twojej kontroli. Jedzenie słodyczy przestało być dla Ciebie tylko jedzeniem słodyczy, stało się czymś dużo więcej -środkiem do osiągnięcia celu. Niedobrze, bo czekoladka powinna być tylko czekoladką, niczym więcej.

Co robić? Zapisuj wszystkie sytuacje, kiedy straciłaś kontrolę nad jedzeniem, opisz co się zdarzyło i jaka była Twoja reakcja. Kiedy będziesz już rozpoznawać „sytuacje zagrożenia” (np. stres, frustracja, spadek nastroju itd.), postaraj się wypracować inny nawyk, który zastąpi ten szkodliwy, a jednocześnie sprawi Ci przyjemność. Zmiana nawyku nie jest łatwa, wymaga systematyczności, ale w dłuższej perspektywie jest niesamowicie opłacalna. Jeśli czujesz, że sama nie dasz rady, skorzystaj z pomocy specjalisty, np. psychodietetyka. Polecam też książkę  Charlse’a Duhigga „Siła nawyku”.

2. Głód

Diety niskokaloryczne to jedne z najczęściej stosowanych diet, panuje powszechne przekonanie, że tylko ograniczenie ilości kalorii przyczyni się do spadku wagi, na dodatek wiele osób – licząc na spektakularne efekty – łączy ją ze zwiększonym wysiłkiem fizycznym. Tymczasem zbytnie ograniczanie ilości jedzenia do prosta droga do efektu jojo oraz do spowolnienia przemiany materii. Co gorsza, organizm z czasem przestaje na takie praktyki reagować. Ciągłe przebywanie na głodzie nie może się dobrze skończyć. Dopóki motywacja jest wysoka, udaje się to, ale motywacja ma to do siebie, że prędzej czy później poleci w dół i to z wielkim hukiem.

Co robić? Potrzebujemy najadać się do syta i walka na tym polu z własnym organizmem nie ma jakiegokolwiek sensu, na pewno przegramy. Polecam zdrowe diety, które nie przewidują liczenia kalorii, np. dietę Montignaca czy dietę przyspieszającą metabolizm.
Zobacz także: Głód na diecie zabroniony

3. Brak przygotowania

Jeśli nagle zgłodniejemy, a nie będziemy mieli pod ręki zdrowej przekąski – sięgniemy po niezdrową. Dlatego wcześniejsze zaplanowanie posiłków, zrobienie zakupów, zabranie do pracy odpowiednich produktów czy przygotowanych w domu dań to jeden z głównych czynników sukcesu udanej diety czy udanej próby zmiany nawyków żywieniowych.

Co robić? Planować, co zjemy danego dnia. Mieć zawsze w lodówce odpowiednie produkty czy nawet gotowe dania w zamrażalniku (gotowanie większych porcji i zamrażanie ich na zapas to dobry nawyk). Wychodząc z domu zabierać coś zdrowego do przegryzienia, nie dopuszczać do sytuacji, gdy zjemy coś, czego zupełnie nie planowaliśmy, bo… nic innego nie było.

4. Brak wsparcia

Dużo łatwiej mają osoby, które przechodzą na dietę razem ze współdomownikiem czy kimś znajomym, jednak bardzo często takiego wsparcia w najbliższym otoczeniu brakuje. Bardzo pomocną formą wsparcia są grupy składające się z osób w zbliżonej sytuacji, przeżywających podobne problemy.

Co robić? W dobie Internetu stosunkowo łatwo jest znaleźć osoby borykające się z tymi samymi co my problemami,  w sieci funkcjonuje wiele forów, a na Facebooku powstaje coraz więcej grup tematycznych. Warto poszukać grupy odpowiedniej dla siebie, może nawet samemu taką grupę stworzyć. Jeśli interesuje Cię dieta przyspieszająca metabolizm, zapraszam do mojej zamkniętej grupy „Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie”. Dużo się tam dzieje, panuje przyjazna atmosfera, można liczyć na poradę czy wsparcie.

5. Myślenie zero-jedynkowe

Wiele osób na tendencję do myślenia, że skoro raz coś się nie udało, to cały wysiłek na nic. Nieprawda! Uległaś pokusie, trudno, to wcale jeszcze nie oznacza, że zmarnowałaś wszystko, co osiągnęłaś do tej pory (niby dlaczego?) oraz, że dalsze wysiłki nie mają sensu, bo na pewno mają.

Co dalej? W czasie trwania diety będziemy odnosić sukcesy i porażki, zdarzą się też na pewno momenty słabsze, kiedy będziemy mieli wszystkiego dość. Warto na samym początku zdać sobie sprawę i zaakceptować fakt, że będą załamania i że należy je traktować jako nieunikniony, ale też zupełnie normalny element procesu zrzucania zbędnych kilogramów.
Zobacz także: Wpadka na diecie… Co dalej?

 

Droga na skróty do poznania zasad diety:

  • E-kurs „Dieta dla początkujących”zobacz więcej
  • E-kurs „Jak w 14 dni zmotywować się do diety i ją rozpocząć”, czyli dieta dla początkujących + blok motywacyjno-psychologiczny – zobacz więcej

Zapraszam do zamkniętej grupy na Facebooku „Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie” oraz do zapisania się do newslettera 

 

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.

 

Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 3 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm.