7 oznak zbyt powolnego metabolizmu

Jak rozpoznać osobę z szybką lub zbyt wolną przemianą materii? Skąd mam wiedzieć, czy mój metabolizm działa prawidłowo? Oto 7 oznak spowolnionego metabolizmu.

12sierpnia1

1. Szybciej przybieram na wadze niż ją tracę

Jeśli Twoje stare triki na zrzucenie wagi przestały działać, to coś może być na rzeczy. (Natomiast jeśli zupełnie nieoczekiwanie, bez wytłumaczalnych przyczyn sporo schudłaś lub przybrałaś na wadze, skonsultuj się z lekarzem).

2. Nie mogę schudnąć, mimo, że dużo ćwiczę.

Od lat wmawia się nam, że zrzucanie kilogramów to wyłącznie kwestia kalorii – jeśli więcej ich spalimy niż przyjmiemy, utrata wagi będzie gwarantowana. I ma przy tym znaczenia, co jemy, ważne, żeby bilans energetyczny był na minusie. Autorka diety przyspieszającej metabolizm miała wielu klientów, którzy biegali codziennie po kilka kilometrów i nie schudli ani grama. Miała klienta, który chodził na siłownię 5 razy w tygodniu, ale jego waga nie drgnęła. Dlaczego? Bo chudnięcie to nie kwestia kalorii, ale tego, co jemy. Ćwiczenia działają i są niezwykle pomocne pod warunkiem, że dostarczmy organizmowi odpowiedniego pożywania i nie ma powodu, żeby zarzynać się codziennym 2-godzinnym treningiem.

3. Przybieram na wadze nawet wtedy, gdy nic nie jem

Kiedy zaostrzamy dietę, odmawiamy sobie jedzenia, zaczynają się dziać niedobre rzeczy – organizm przechodzi na tryb oszczędzania. Ponieważ nie dostaje odpowiedniej ilości pożywienia, metabolizm zaczyna kombinować: „coś za mało tego jedzenia, może zacznę je odkładać, tak na wszelki wypadek, bo nie wiadomo, co będzie dalej”. To jest właśnie nasz mechanizm przetrwania! Nasze ciało chce się ratować przed brakiem pokarmu i zamiast spalać tłuszcz zaczyna go magazynować. Dopiero gdy często dostarczmy mu odpowiednie pożywienie, metabolizm zaczyna pracować na pełnych obrotach. Tak właśnie dzieje się w czasie diety przyspieszającej metabolizm.

4. Tłuszcz pojawił się w zupełnie nowych miejscach

Każdy z nas ma na swoim ciele obszary, gdzie tłuszcz gromadzi się szczególnie chętnie. Jednak jeśli pojawia się w innych niż dotąd miejscach, może to być oznaką spowolnionego metabolizmu. Nasze ciało szuka nowych obszarów do magazynowania tłuszczu. Na przykład tłuszcz w środkowych partiach ciała może oznaczać zwiększony poziom kortyzolu (hormonu stresu). Wolny metabolizm oznacza stres dla organizmu, dlatego zaczyna on gromadzić tłuszcz okolicach brzucha.

5. Cellulit pojawił się w nowych miejscach

Około czterdzieści procent kobiet, także tych wysportowanych, uskarża się na cellulit na pośladkach i tylnej części ud. Natomiast jeśli cellulit staje się bardziej widoczny lub pojawia się także na przedniej części ud, często oznacza to czerwone światło zapalone przez nasz metabolizm.

6. Wypadanie włosów, suche i spękane pięty

Tarczyca jest nie tylko główną gwiazdą naszej przemiany materii, odpowiada także za zdrową skórę, włosy i paznokcie. Szczególnie suche i spękane pięty mogą oznaczać, że tarczyca nie działa tak dobrze, jak powinna. Podobnie wypadanie włosów na czubku głowy u kobiet może oznaczać brak równowagi hormonalnej.


7. Po południu strasznie spada mi poziom cukru

Silna, popołudniowa chętka na przekąskę zawierającą cukier lub węglowodany proste może oznaczać brak równowagi hormonalnej. Co gorsza, spełnienie tej zachcianki w niczym nie pomaga, bo poziom cukru wzrasta tylko na chwilę, po czym gwałtownie spada i znów rozglądamy się za czymś słodkim. Prawidłowo działający metabolizm zapewnia nam energię przez cały dzień, bez wzlotów i upadków. Większość osób na diecie przyspieszającej metabolizm (w tym ja) to potwierdza – zachcianki znikają.

I na koniec dobra wiadomość

Metabolizm to taki mechanizm, na który mamy wpływ. Odpowiednio dobranym pożywieniem można go wyregulować i rozkręcić. Właśnie taki jest cel diety przyspieszającej metabolizm – naprawienie zniszczonej niewłaściwymi nawykami i różnego rodzaju dietami przemiany materii.

Mój komentarz:
Kiedy zorientowałam się, że mój metabolizm siadł? W momencie, gdy przytyłam – całkiem racjonalnie się odżywiając – w ciągu 3 miesięcy prawie 8 kg! Porzuciłam dietę niskowęglowodanową (jak się okazało, zabójczą dla przemiany materii), na której byłam około półtora roku i na efekty nie trzeba było długo czekać.

Wcześniej zaliczyłam też parę razy dietę kopenhaską oraz oczywiście Dukana. Nie udało mi się jednak w ciągu 6 lat osiągnąć wagi sprzed ciąż. Stało się to dopiero dzięki diecie przyspieszającej metabolizm (zobacz, 6 rzeczy, których nauczyła mnie dieta). Obecnie bardzo dbam o to, żeby właściwym pożywieniem utrzymać przemianę materii na wysokim poziomie, dzięki powtórkom diety. Zobacz także: Życie po diecie – co dalej?

A Wy – czy zauważyłyście u siebie którąś z oznak powolnego metabolizmu?

Tekst powstał na podstawie materiałów ze strony www H. Pomroy.

Zobacz także:

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.




Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 4 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm i innych zdrowych diet.