Nie bierzesz witaminy D? Popełniasz błąd.

Żyjemy na półkuli północnej i ma to swoje konsekwencje – przez większość roku brakuje nam słońca, a niektórzy mają z nim mały kontakt nawet latem.  Uwaga, niedobór witaminy D ma poważne konsekwencje. 

bierz-witamine-d-dieta-metabolizm

Treść dzisiejszego wpisu opieram na lekturze artykułu naukowego „Witamina D: rekomendacje dawkowania w populacji osób zdrowych oraz  grupie ryzyka deficytów – wytyczne dla Europy Środkowej”. Artykuł jest podpisany przed kilkanaście autorytetów świata medycyny i oparty na szeregu badań.

Pisałam już o tym, że brak witaminy D utrudnia zrzucanie zbędnych kilogramów. Jednak konsekwencje mogą być dużo poważniejsze, takie jak zwiększenie ryzyka:

  • chorób sercowo-naczyniowych,
  • chorób autoimmunologicznych,
  • chorób nowotworowych,
  • chorób mięśniowo-szkieletowych,
  • cukrzycy obu typów,
  • niektórych chorób neurologicznych i schorzeń psychiatrycznych,
  • obniżenie odporności organizmu.

Pomimo tego, że już dobrych klika lat temu opublikowano wytyczne co do suplementacji witaminy D, wciąż ok. 70% populacji w Polsce i w ogóle w Europie Środkowej cierpi na jej niedobór. Świadomość, jak poważny jest to problem, jest bardzo mała, a wszystkiemu winne są:

  • nasz klimat,
  • zbyt mała ilość czasu spędzana na świeżym powietrzu, gdzie można załapać trochę promieni słonecznych,
  • używanie filtrów UVB,
  • procesy starzenia,
  • mała ilość witaminy D w pożywieniu. Z innego artykułu wynika, że ilość różnych witamin i minerałów zawartych w warzywach i owocach zmniejszyła się od roku 1985 aż o 30-80%, ale to już temat na osobny wpis. W każdym razie, to już nie są te same produkty co kiedyś.

Zalecenia suplementacji witaminą D dla populacji osób zdrowych

Noworodki i niemowlęta – 400 IU/doba do 6 miesiąca i 400-600 IU/doba w wieku 6-12 miesięcy.
Maksymalna dawka dobowa: 1000 IU.

Dzieci powyżej roku i młodzież do 18 lat – 600-1000 IU/doba w zależności od masy ciała w okresie wrzesień-kwiecień i ewentualnie tyle samo w pozostałych miesiącach, jeśli nie jest zapewniona odpowiednia ilość słońca.
Maksymalna dawka dobowa: 4000 IU.

Dorośli i seniorzy – 800-2000 IU/doba w zależności od masy ciała w okresie wrzesień-kwiecień i ewentualnie tyle samo w pozostałych miesiącach, jeśli nie jest zapewniona odpowiednia ilość słońca. Seniorzy 65 lat +: obowiązkowo taka dawka przez cały rok.
Maksymalna dawka dobowa: 4000 IU.

Kobiety ciężarne i karmiące piersią – już planując ciążę należy przyjmować witaminę D, w dawce jak dla osób dorosłych. Po zajściu w ciążę, najpóźniej od 2. trymestru dawka powinna wynosić 1500-2000 IU/doba.
Maksymalna dawka dobowa: 4000 IU.

Zespół ekspertów rekomenduje regularną suplementację witaminą D począwszy od pierwszych dni życia, aż do późnej starości.

Jaki preparat z witaminą D wybrać?

W aptekach jest ogromny wybór witaminy D, ja zdecydowałam się w tym roku na preparat Protego z maksymalną dawką 4000 IU. Ma niezłą cenę (za 60 kapsułek zapłaciłam niecałe 10 zł). Czemu 4000 IU? Moje objawy braku witaminy D na początku października zaczynały być naprawdę dotkliwe (drastyczne obniżenie nastroju, brak energii itp), dlatego wybrałam tak dużą dawkę, mieszczącą się jednak wciąż w zaleceniach. Ta sama witamina Protego występuje też w dawkach po 1000 i 2000 IU.

 

protego-witamina-d-dieta-metabolizm

Z kolei dzieciom podaję Marsjanki D-żujki, dawka 600 IU, w formie żelków do żucia, co ułatwia ich przyjmowanie, ponieważ dla dziecka żucie to atrakcja i nie ma ryzyka zachłyśnięcia się przy połykaniu kapsułki (niestety należę do matek, które wciąż mają przed oczami czarne scenariusze). Można je przyjmować od 3 roku życia. Cena: 8-14 zł za opakowanie 30 sztuk.

marsjaknki-d-zujki-dieta-metabolizm

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.




Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 4 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm i innych zdrowych diet.