Brak witaminy D = problem z odchudzaniem

11czerwca1Najnowsze badania wykazały, że ponad 90% Polaków cierpi na niedobór witaminy D. Witamina ta spełnia w organizmie wiele ważnych funkcji, ale kto by przypuszczał, że jej brak może hamować odchudzanie?

Witamina D a metabolizm
Witamina D pełni bardzo ważną rolę w metabolizmie hormonów.  Jeśli jej zabraknie, może wystąpić brak równowagi hormonalnej, co z kolei skutkuje wieloma konsekwencjami – od pogorszenia nastroju do problemów ze zrzucaniem zbędnych kilogramów. Dlatego też w sytuacji, gdy mimo naszych wysiłków waga nie chce spadać zawsze należy sprawdzić dwie rzeczy – poziom hormonów tarczycy oraz właśnie witaminy D.

Jak rozpoznać brak witaminy D?
Objawy niedoboru witaminy D nie są specyficzne i od razu rzucające się w oczy. Może to być ogólne zmęczenie, bóle różnych części ciała, skłoność do infekcji. Dlatego też warto raz w roku sprawdzać, czy mamy wystarczający poziom tej witaminy – jest to proste badanie z krwi. Niestety nie jest tanie, jego koszt to 70 zł (choć być może w uzasadnionych przypadkach można je wykonać w ramach ubezpieczenia).

Co przegania witaminę D z organizmu?

  • stres,
  • sztuczne słodziki, czyli np. słodkie napoje gazowane w wersji light,
  • brak woreczka żółciowego,
  • metale ciężkie obecne w wodzie, glebie itd
  • niektóre farmaceutyki,
  • wahania hormonalne, np. w ciąży.

Skąd czerpać witaminę D?

Słońce!
Tak duże niedobory witaminy D w polskiej populacji są spowodowane w dużej mierze klimatem. W okresie jesienno-zimowym nie ma szans na zapewnienie sobie odpowiedniej dawki, bo słońca, które wytwarza w naszym organizmie witaminę D jest zdecydowanie za mało. 10 minut przebywania na słońcu dziennie całkowicie wystarczy.

Odpowiednie jedzenie
Można też jeść więcej produktów zawierających witaminę D. Najlepsze jej źródło to tłuste ryby, takie jak łosoś, śledź, sardynki, makrela, tuńczyk w oleju. Dodatkowo jaja oraz grzyby.

Suplementy diety
Szczególnie wartościowe są preparaty zawierające witaminę D3, ponieważ to właśnie ten typ witaminy, który jest produkowany w skórze po zetknięciu z promieniami słońca. Opakowanie 100 sztuk kosztuje około 30 zł. Przyjmuje się jedną kapsułkę dziennie, więc koszt nie jest wysoki. Decyzję o przyjmowaniu preparatu witaminowego należy zawsze skonsultować z lekarzem.

Tekst powstał na podstawie materiałów ze strony www H. Pomroy.

Zobacz także: Nie bierzesz witaminy D? Popełniasz błąd. 

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.




Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 3 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm.

  • anka

    Bardzo mało ludzi zdaje sobie sprawę, ze witamina D jest ważna również dla dorosłego człowieka, nie tylko dla niemowląt, większość osób dorosłych ma niedobory tej witaminy, kiedy w badaniach też mi wyszło, ze mam niedobór, to od tamtej pory zażywam codziennie dawkę witaminy D, jedną z większych dawek, dostępnych bez recepty jest dvitum forte

    • Być może samo słońce nie wystarczy, kiedy w glebie i wodzie są metale ciężkie.

  • Asia R

    W piątym tygodniu diety włączyłem witaminę D 3 i chyba spadek wagi jest większy jutro napisze jak to jest u mnie. Pozdrawiam

  • Aga

    Ewo a jakiej firmy ty używasz witaminy D?Jest to lek na receptę? czy suplement diety? bardzo proszę podaj nazwę?

    • Aga,
      Witaminę D można kupić bez recepty. Ja za każdym razem kupuję jakąś inną, jak wrócę do domu, napiszę Ci w tym komentarzu, jakiej używam teraz. Pozdrawiam

  • Aga

    A czy oprócz witaminy D przyjmujesz jakieś inne suplementy? witaminy i minerały …np.centrum?czy na tej diecie nie grozi nam ubytek witamin?!

    • Nie, tylko witaminę D (ta moja to Vitrum 3D forte). Generalnie Pomory poleca przyjmowanie suplementów, bo choć dieta jest zbilansowana, to nie na wszystko mamy wpływ, czego przykładem jest właśnie witamina D.

  • Aga

    Ewo na diecie jestem od 6 tygodni i moje pytanie brzmi…czy jak jednego dnia zjem śniadanie nie 30 minut od przebudzenia a np.po 1 godzinie do 2 godzin to mój metabolizm zostanie zaburzony???pytam się dlatego że muszę zrobić badania krwi na czczo a na pewno nie zdążę ich zrobić w ciągu 30 minut od pobudki…i jeszcze zawsze ta kolejka do badań ;-( czy przez jedno śniadanie mogę zepsuć swój naprawiony metabolizm?

    • Nie, jedno późniejsze śniadanie niczego nie zmieni. Najlepiej zjedz coś zaraz po wyjściu z gabinetu i nie stresuj się 🙂

  • Dorota

    Ewa, a Ty musiałaś przyjmować zwiększoną dawkę, czyli vitrum D3 forte? Widzę, że jest jeszcze normalna dawka tzn. vitrum D3 i nie wiem na którą opcję ewentualnie się zdecydować.

    • Lekarz przykazał mi 4000 jednostek dziennie. Ale normalnie proponuję przyjmować dawkę zalecaną na opakowaniu.

      • Dorota

        Czyli wystarczy 1000 jednostek dziennie? Ten vitrum D3 forte ma 2000 jednostek a zwykły 1000 i nie wiem na który się zdecydować 🙂

        • Weź forte 🙂

          • Dorota

            Dziękuję! 🙂

          • Dorota

            Dziś pierwsza dawka witaminy D. Tylko powiedz mi Ewo jedno, tam jest w składzie olej z krokosza jakiegoś tam – czy można te tabletki zażywać w 1. i 2. fazie?

          • Zażywaj śmiało, ilość tego oleju jest niemal homeopatyczna.

  • Dorota

    Ponownie dziękuję Ewo za rozwianie moich wątpliwości, pozdrawiam!

  • alina

    czy soczewicę można jeść w I fazie bo jest podana w 3 a w I pisze że pół szklanki roślin strączkowych i nie wiem co robić

    • Tak, można jeść soczewcię w 1. fazie, a także w 3. Porcja: 1/2 szklanki w obu fazach. Soczewica jest traktowana jako białko, więc do danego posiłku nie dodajemy już mięsa czy ryby (ale można pomieszać – np. 1/4 szkl. soczewicy i 60 dkg mięsa).

  • Ritchie

    Zdiagnozowano u mnie niedobór vit D (poniżej 8 ng/ml ) i zalecono następujące dawkowanie (uzależnione od wagi i wieku) :
    – przez 10 dni po 100.000 jednostek ( 40.00 rano, 20.00 w południe, 40.000 wieczorem)
    – potem 3 x tygodniowo po 20.000 jednostek (pn, śr, pt)

    ma to trwać aż do unormowania poziomu vit. D

    • Końskie dawki 🙂

    • Magda M

      W takich dawkach konieczne jest suplementowanie wit k2

  • Karen

    Przyjmowałaś też witaminę D w 1 i 2 fazie? Bo ona się rozpuszcza w tłuszczach, ja biorę profilaktycznie 1000mg (badań nie zrobiłam) i zastanawiam się czy jest sens w tych dniach bez tłuszczy, czy ona się w ogóle wchłonie?

    • Tak, przyjmowałame w czasie wszystkich faz. Nie wiem, czy trzeba ją zażywać razem innymi tluszczami, nigdzie nie znalazłam takiej informacji. W każdym razie kapsułka z witaminą już tłuszcz zawiera (jednak zbyt mało imho, żeby rezygnować z niej w 1 i 2 fazie).

  • Karen

    Ok, dziękuję za odpowiedź 🙂