Chia/szałwia hiszpańska

Niewinne ziarna kryją w sobie moc. Według danych pochodzących od Haylie Pomroy, autorki diety przyspieszającej metabolizm, chia, inaczej szałwia hiszpańska zawiera:

  • więcej kwasów omega 3 niż łosoś,
  • więcej wapnia niż mleko,
  • więcej żelaza niż szpinak,
  • więcej błonnika niż siemię lniane,
  • więcej potasu niż banany,
  • więcej przeciwutleniaczy niż jagody.

chia-dieta-metabolizm

Wykorzystanie chia na diecie przyspieszającej metabolizm

  • jest zaliczana do zdrowych tłuszczy, a więc dozwolona tylko w 3. fazie,
  • dozwolona ilość: 1/4 szklanki na porcję (analogicznie jak inne ziarna czy orzechy w 3. fazie),
  • nasiona chia nie wymagają gotowania, a do tego mają właściwości żelujące, czyli jeśli zalejemy je mlekiem, w ciągu kilku godzin uzyskamy gęsty pudding; inne zastosowanie na diecie: składnik granoli lub sosu.
  • na blogu mam na razie jeden przepis z chia – na pudding czekoladowy (polecam), z czasem mam nadzieję zamieścić ich więcej.

Cena i dostępność

Nie udało mi się kupić nasion chia w dziale (dość rozbudowanym) ze zdrową żywnością w supermarkecie, ale poratował mnie Rossman (zobacz także 12 produktów z Rossmana przydatnych na diecie). Na pewno będzie dostępna także w sklepach z żywnością eko, bo stała się ostatnio modna, jako tzw. superfood.

Nie jest tania, np. w Rossmannie opakowanie 200 gr kosztuje więcej niż 20 zł. Jednak widzę, że w sklepach internetowych można spokojnie kupić 1 kg nasion chia już za 25 zł, a widziałam też lepsze okazje cenowe (wystarczy wpisać „chia” w wyszukiwarkę Ceneo). Najlepiej zatem kupować przez Internet, bo małe opakowania w sklepach z ekożywnością czy we wspomnianym już Rossmannie wychodzą znacznie drożej.

Chia kontra siemię lniane

Pojawiają się ostatnio głosy, że zachwycamy się obcymi produktami, a nie doceniamy rodzimych. Szczególnie często wymienia się siemię lniane jako odpowiednik szałwii hiszpańskiej. Obie rośliny mają prawie że „cudowne” właściwości, a siemię lniane, podobnie jak chia ma właściwości żelujące i można z niego robić również różnego rodzaju puddingi. Więcej na ten temat napiszę, gdy przetestuję jego przydatność pod kątem diety.

Jeśli masz doświadczenia ze stosowaniem chia lub siemienia lnianego na diecie, proszę o pozostawienie komentarza.

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.





Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 3 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm.

  • Kuba

    Chciałbym podzielić się bardzo fajnym przepisem na śniadanie oparte na nasionach chia – pyszne i przetestowane http://dietomat.pl/artykul/nasiona-chia-na-sniadanie

  • Małgosia K.

    Chia w przeciwieństwie do siemienia lnianego nie wymaga mielenia. Składniki zawarte w nasionach lnu są łatwiej przyswajają po zmieleniu. Zaleca się mielenie nasion tuż przed spożyciem, żeby wydobyć z nich jak najwięcej wartości odżywczych 🙂

    Pozdrawiam
    SzczyptaSmaQ.blogspot.com 🙂

  • BasiaU

    w przyszłym tygodniu w lidlu ( tj. od 01.10.15) będzie w ofercie w lidlu : nasiona chia 6,69zł/250g, amarantus ziarna 5,99zł/250g i ksylitol 11,99zł/250g

    Ja od poniedziałku wystartowałam z dietą 🙂 . Powyższe podaję dla zainteresowanych – dziś wpadła mi gazetka lidla w ręce 😉

  • Agnieszka P.

    w któej fazie i do jakich posiłków mozna stosowac te nasiona?

    • Chia jest traktowana na diecie jako tłuszcz, więc tylko w 3. fazie. 1/4 szklanki przed namoczeniem.