Chleb orkiszowy

Bardzo smaczny chleb smakujący jak tradycyjne pieczywo, pięknie pachnący, z chrupiącą skórką. Idealny do kanapek czy tostów. 

chleb-orkiszowy-dieta-metabolizm

Danie diety przyspieszającej metabolizm. Dozwolone w fazie 1. Składniki na 24 porcje.

Składniki na 2 bochenki chleba:

  • 800 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej typ 2000,
  • 2 łyżeczki soli,
  • 1 opakowanie suchych drożdży (7 g),
  • 2 łyżeczki ksylitolu,
  • 600 ml ciepłej wody,
  • nasiona czarnuszki do posypania.
  1. Mąkę i sól wymieszać.
  2. Dodać drożdże i ponownie wymieszać.
  3. Dodać ksylitol i wodę, znów pomieszać.
  4. Wyrabiać przez 5-10 minut, aż będzie odchodzić od brzegów naczynia. Ciasto jest wdzięczne do wyrabiania i elastyczne. Jeśli będzie się kleić, nie dosypywać mąki.
  5. Dwie małe keksówki (21 x 10 cm) wyłożyć papierem do pieczenia i przełożyć do każdej połowę ciasta. Wcisnąć ciasto w narożniki.
  6. Przykryć ściereczką i odstawić do wyrośnięcia w ciepłe miejsce (na 1,5 godziny lub dłużej), aż ciasto podwoi objętość. Ja włączam palnik kuchenki na minimalne grzanie i po obu stronach stawiam foremki. Po 1,5 godziny jest już odpowiednio wyrośnięte.
  7. Gdy chlebki wyrosną, posmarować wodą i posypać czarnuszką.
  8. Piec w piekarniku nagrzanym do temperatury 200 stopni przez 50-60 minut. Chlebki są upieczone, gdy zbrązowieją i po uderzeniu w spód brzmią głucho.

Mój komentarz:
Przepis, z modyfikacjami, pochodzi z bloga mojewypieki.com. Bardzo smaczny chleb, z chrupiącą skórką, na pewno usatysfakcjonuje wielbicieli tradycyjnego pieczywa. Tania alternatywa dla drogiego chleba esseńskiego, choć można go jeść tylko w 1. fazie.

Jeśli chodzi o przechowywanie, taki domowy chleb niezawierający polepszaczy, konserwantów szybko czerstwieje, dlatego warto go zamrozić w kromkach.

Jeśli chodzi o wielkość porcji, każdy bochenek kroimy na 12 kromek. Dozwolona porcja to jedna kromka.

Zobacz także: Jadłospis dla lubiących chleb

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.

Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 4 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm i innych zdrowych diet.