Depresja a metabolizm

Depresja jest chorobą wymagającą specjalitycznego leczenia, jednak na stany obniżenia nastroju o mniejszym czy większym natężeniu można oddziaływać za pomocą odpowiednio dobranego jedzenia, usprawniającego pracę nadnerczy i tarczycy. 

Sposoby zwalczania stanów depresyjnych za pomocą diety przyspieszającej metabolizm

Utrzymuj  stały poziom cukru we krwi

Najważniejsza sprawa to utrzymanie stałego poziomu glukozy we krwi przez cały dzień. Dlatego należy unikać jak ognia cukru rafinowanego, soków, owoców suszonych, bananów, winogron. Produkty te powodują gwałtowny wyrzut cukru do krwi, negatywnie odziałując na układ hormonalny.

Te 3 zasady to absolutna podstawa:

  1. Jedz 30 minut od pobudki.
  2. Jedz 3 posiłki główne i 2 przekąski dziennie. Nigdy nie omijaj posiłków.
  3. Jedz co 3-4 godziny, chyba że śpisz. Oznacza to, że jeśli siedzisz do późna w nocy, musisz zjeść przekąskę adekwatną do fazy diety, czyli np. gruszkę w 1. fazie, wędzonego łososia fazie 2. czy humus w fazie 3. Zapewnienie sobie przekąski na czas to kwestia odpowiedniej organizacji. Planuj, kupuj z wyprzedzeniem, zabieraj ze sobą wychodząc z domu, miej zapas w biurku czy w samochodzie.

Przedłuż fazę 1. diety, dodaj białko do śniadania oraz ćwiczenia kardio

  1. Przedłużenie 1. fazy do 3 dni pomoże wspierać nadnercza, co jest ważne w zaburzeniach nastroju. Czyli Twój tydzień wyglądałby następująco: poniedziałek, wtorek i środa: faza 1., czwartek i piątek: faza 2., sobota i niedziela: faza 3.
  2. Dodaj białko do śniadania w fazie 1. Wystarczą 2 plastry wędliny bez azotanów lub białko jednego jaja. Zobacz przepis z wykorzystaniem białka w śniadaniu na słodko: Pieczona owsianka jabłkowo-korzenna.
  3. Zrób dodatkowy dzień ćwiczeń kardio, czyli ćwiczenia byłby 2 razy w czasie fazy, zamiast raz. To nie musi być od razu bieganie czy jazda na rowerze (chyba, że chcesz i masz taką możliwość), jeśli mieszkasz w wysokim budynku możesz wejść po schodach na ostatnie piętro i to też jest kardio.

Suplementuj witaminę D

Ta witamina ma kolosalny wpływ na samopoczucie, w miesiącach bezsłonecznych (u nas od października do kwietnia) warto ja przyjmować. Badania pokazują, że aż 90% Polaków cierpi na jej niedobór. Występuje również w fasoli, soczewicy, roślinach strączkowych, nasionach i orzechach, zwłaszcza włoskich – jedz je w 3. fazie.

Tekst powstał na podstawie materiałów ze strony www H. Pomroy.

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.




Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 3 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm.