Dieta a candida

Odpowiednio dobraną dietą można walczyć z przerostem candidy i  co ważne można także stosować specjalną wersję diety przyspieszającej metabolizm pomagającą zwalczać tę przypadłość. 

Zobacz także:

Candida to jeden z rodzajów drożdży, które występują naturalnie w jamie ustnej oraz w przewodzie pokarmowym i pomagają w absorpcji szkodliwych toksyn. Jednak gdy toksyn jest za dużo, np. w przypadku działania metali ciężkich lub stosowania antybiotyków o szerokim spektrum działania, równowaga zostaje zachwiania i pojawiają się przykre dolegliwości. Często są to nawracające infekcje skórne lub infekcje grzybiczne, ale nie tylko – symptomów przerostu candidy może być znacznie więcej.

Objawy przerostu candidy

Niektóre z objawów są charakterystyczne dla tej przypadłości.

  • Infekcje grzybicze skóry i paznokci, takie jak grzybica stóp lub paznokci.
  • Nawracające infekcje drożdżakowe pochwy.
  • Infekcje dróg moczowych.
  • Swędzenie w okolicy pochwy lub odbytu.
  • Problemy ze skórą, w tym łuszczyca, wysypka lub wyprysk.
  • Łupież, sucha łuszcząca się skóra lub trądzik dorosłych.

Inne objawy nie są jednak aż tak oczywiste, jednak i one mogą wskazywać na przerost candidy.

  • Uczucie wyczerpania, chroniczne zmęczenie.
  • Uczucie wzdęcia lub zaparcia.
  • Problemy z trawieniem, takie jak biegunka, uporczywe gazy, zespół jelita drażliwego (IBS) i zgaga.
  • „Ociężałość” umysłu i inne problemy poznawcze, wahania nastroju.
  • Poważne sezonowe alergie.
  • PMS, endometrioza lub nieregularne miesiączki.

Jest jeszcze jeden specyficzny symptom: silne zachcianki na słodycze i węglowodany proste. Często niekontrolowane „rzucanie się” na takie przekąski to nie łakomstwo, ale objaw jakiegoś braku w organizmie – w tym przypadku candida domaga się paliwa, gdyż jak wiadomo grzyby żywią się cukrami (zresztą nie tylko grzyby, bo np. komórki nowotworowe również).

Jak dochodzi do przerostu candidy?

Tzw. dobre bakterie w naszych jelitach zazwyczaj trzymają drożdże w ryzach. Istnieje jednak kilka czynników, które mogą zaburzyć ten stan i powodować niekorzystne namnażanie się grzybów:

  • Przyjmowanie dużych ilości antybiotyków.
  • Obecność w organizmie metali ciężkich.
  • Spożywanie zbyt dużych ilości rafinowanego cukru i przetworzonej żywności.
  • Za dużo alkoholu.
  • Silny stres.

Co jeść, żeby zwalczać candidę?

Celem jest stworzenie takiego ekosystemu w jelitach, żeby grzyby nie miały warunków do nadmiernego rozmnażania.

  • Ustabilizuj poziom cukru we krwi. W tym celu należy spożywać trzy posiłki i dwie przekąski każdego dnia plus ewentualnie dodatkową przekąskę wieczorną, jeśli jesteś typem sowy i siedzisz do późna. Ważne jest także zjedzenie śniadania w ciągu 30 minut od pobudki.
  • Wybieraj odpowiednie owoce i węglowodany. Owoce o niskim IG będą zdecydowanie lepsze, niż te o wysokim IG, czyli jedz np. grejpfruty, borówkę amerykańską czy wiśnie zamiast ananasa czy jabłek. Pomocne może być również zastąpienie złożonych węglowodanów, takich jak chleb i makaron, węglowodanami o niskim IG (komosa, dziki ryż itd.) i skrobiowymi warzywami (bataty, dynia).
  • Jedz niewielkie ilości sfermentowanych warzyw. Codzienne dodaj do posiłku trochę kiszonej kapusty lub ogórków kiszonych.
  • Jedz warzywa kapustne. Warzywa takie jak brokuły, kapusta, jarmuż mają działanie alkalizujące i pomagają w usuwaniu z organizmu szkodliwych substancji (takich jak metale ciężkie), które przyczyniają się do przerostu candida. Można też dodawać małą ilość chlorelli lub spiruliny do koktajli, aby wspomóc naturalny proces detoksyfikacji organizmu.
  • Stosuj probiotyki.
  • Przebadaj się. Jeśli podejrzewasz u siebie candidę, możesz wykonać badanie laboratoryjne na obecność candida albicans. 

Dieta Przyspieszająca Metabolizm

Można dostosować plan DPM dla potrzeb walki z kandydozą.

Faza 1. Skróć fazę 1. do jednego dnia i zastąp owoce z wysokim IG (jabłka, gruszki, ananasy) owocami o niskim IG znajdującymi się w liście fazy 3. ( jagody, czereśnie i grejpfruty itd).

Faza 2. Stosuj przez 3 dni fazę 2. i przynajmniej do jednego posiłku dodaj 2 łyżki kiszonej kapusty. Dobrze jest też pić herbatę I-Burn, ponieważ zawiera bioflawonoidy, które działają wyjątkowo antybakteryjne.

Faza 3. Niech trwa tradycyjnie 3 dni, jednak zamiast ziaren z listy jedz dziki ryż czy komosę i warzywa o wysokim IG typu batat, dynia, pasternak.

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.

Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 4 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm i innych zdrowych diet.