Dieta dla początkujących

Jak w ogóle zacząć dietę taką jak dieta przyspieszająca metabolizm? Z początku wydaje się skomplikowana i na dodatek wymaga samodzielnego gotowania. Jednak całe rzesze „użytkowników” diety donoszą, że jest całkiem do ogarnięcia, a efekt – sprawny metabolizm – wart zachodu. 

dieta-dla-poczatkujacych

Dobrze poznaj zasady diety

Gdzie można poznać zasady diety przyspieszającej metabolizm? Jest kilka źródeł:

  • 1. książka autorki diety Haylie Pomroy „Dieta przyspieszająca metabolizm”.
    Dość obszerna lektura (prawie 300 stron) bardzo dokładnie, ciekawie i przystępnie opisuje działanie przemiany materii, zawiera jednak kilka błędów (zobacz jakich). Jednak dla samego opisu metabolizmu moim zdaniem warto ją przeczytać.
    Zobacz także: Książka „Dieta przyspieszająca metabolizm” – moja opinia
  • 2. książka Pomroy „”Dieta przyspieszająca metabolizm. Książka kucharska”
    Tutaj zasady diety są streszczone do niezbędnego minimum, a główną treścią książki są przepisy.
    Zobacz także: Książka kucharska Haylie Pomroy. Moja opinia. 

To są podstawy, po dalsze informacje zajrzyj do zakładki Zanim zaczniesz – znajdziesz tam ściągawki w PDF do wydruku, gotowe jadłospisy, przepisy wg faz i posiłków oraz inne informacje.

Noś ze sobą ściągawki, przypnij je na lodówce, itd.

Szczególnie w pierwszych dniach możesz czuć zagubienie, dlatego wydruki noszone przy sobie mogą być bardzo pomocne. Polecam moje ściągawki:

Odstaw wcześniej kawę i cukier

Zupełnie nie zdajemy sobie sprawy z tego, że jesteśmy uzależnieni od kofeiny czy cukru dopóki ich nie odstawimy. Dlatego też ból głowy to częsty objaw w pierwszych dniach diety, który co prawda mija bezpowrotnie po około 3-4 dniach, ale… można tego uniknąć i bardziej komfortowo rozpocząć dietowanie. Odstawiaj kawę powoli zastępując ją kawą zbożową czy herbatą ziołową, a zamiast cukru używaj ksylitolu – smakuje niemal tak samo.

Zobacz także: Jak rzucić kawę, a przede wszystkim po co?

Dokładnie zaplanuj 1. tydzień

Wypełnij sumiennie pusty jadłospis, łącznie z ćwiczeniami, przygotuj na jego podstawie listę zakupów i w weekend poprzedzający rozpoczęcie diety zabierz się za wielke gotowanie. Część dań zamroź w porcjach po 1-2 dania.

Przygotuj „zestaw ratunkowy”

Aby uniknąć wpadki wynikającej z braku pod ręką dozwolonych produktów, zrób zapas produktów, które można dłużej przechowywać:

  • tuńczyk w sosie własnym – wszystkie fazy,
  • pomidory w puszce – faza 1. i 3.,
  • fasola w puszce – faza 1. i 3.
  • płatki owsiane – faza 1. i 3.,
  • orzechy, pestki dyni i słonecznika – 3. faza,
  • w zamrażalniku: fasolka szparagowa, szpinak (wszystkie fazy), brokuły (faza 1. i 2.)
  • w zamrażalniku: filet z kurczaka, indyka, chudy schab – wszystkie fazy

Zobacz także: 8 mrożonek wielowarzywnych przydatnych na diecie

Korzystaj z aplikacji

To opcja dla użytkowników IOS i Androida, znających w miarę język angielski i będących w stanie zaakceptować amerykański system miar i wag. Ogólnie aplikacja jest bardzo pomocna, wylicza, ile czego mamy zjeść, czego w naszym posiłku brakuje, pokazuje dozwolone produkty, itd. Aplikacja kosztuje 3 euro (IOS) lub 14,64 zł (Android) i nazywa się Fast Metabolism Diet.

Poszukaj wsparcia

Być może ktoś z rodziny czy znajomych jest już na diecie lub zechce do Ciebie dołączyć? Można nie tylko się wspierać, ale także dzielić przygotowaniem posiłków. Zapraszam także do zamkniętej grupy na Facebooku „Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie”, gdzie znajdziesz nie tylko wsparcie, ale także mnósto inspiracji na ciekawe dania.

Skorzystaj z gotowców, czyli moich e-kursów

Przygotowane przeze mnie e-kursy to droga na skróty do poznania zasad diety, dla osób, które nie mają czasu na zagłąbianie się w blog czy książkę:

  • E-kurs „Dieta dla początkujących”zobacz więcej
  • E-kurs „Jak w 14 dni zmotywować się do diety i ją rozpocząć”, czyli dieta dla początkujących + blok motywacyjno-psychologiczny – zobacz więcej

Zobacz, jak wygląda dzień każdej fazy:

Zobacz także:

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.




Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 3 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm.

  • bezowa

    Jejku. Jestem w szoku. Potrzebuję takiej diety jak przysłowiowa kania dżdżu ale jest to tak skomplikowana, że od samego czytania można polec. Potrzebuję czegoś prostego, bez gotowania, bez przesiadywania w kuchni. Jestem dosyć zapracowana i raczej nie znajdę czasu na kulinarne wyczyny. A nie chciałabym aby moja wolna niedziela spełzła mi w kuchni. I zrezygnować z kawy????? Czy to w ogóle możliwe? Eh. Mieć ciastko i zjeść ciasto….. dylematy szarego człowieka. Jest dla mnie jakaś nadzieja?

  • bezowa

    Dziękuję bardzo za wskazówki. Powoli rozkminiam temat ale jest tak dużo informacji, że potrzeba wiele czasu aby wgryźć się w temat. Faktem jest, że ani łatwa ani tania ta dieta nie jest. Ponadto muszę we własnej głowie przerobić fakt, że na śniadanie zamiast jedzonych od 20 lat płatków z mlekiem musiałabym jeść np. łososia. Nijak mi to nie leży i już sama myśl o tym wywołuje u nie mdłości 🙂 Owsianka na wodzie??? Porażka 🙂 Jadam, owszem ale na mleku. W ogóle mlekowa jestem 🙂 Twarożki, serki, jogurty, itp. to mnie wcale nie kręci ale mleko lubię bardzo. I kawa, kawa, kawa…. Z mlekiem oczywiście. Mi równo z budzikiem porannym włącza się ekspres do kawy więc nie bardzo wiem, jak można przetrwać bez kawy? A może właśnie kluczowe jest to „przetrwać”? Może to tylko w mojej głowie jest zakodowane, że mleko, że kawa, itp.? Nie doszłam jeszcze do istoty sprawy, a w naturze mam rozkminianie więc dopóki nie pojmę sedna nie zdecyduję się na kolejną dietę na łapu capu bo jedna, znana wszystkim na D, już zrujnowała parę dobrze działających rzeczy w organizmie.
    W każdym razie dziękuję za pożyteczny blog, jestem tu, czytam i próbuję zrozumieć.
    Pozdrawiam 🙂

    • Powiem szczerze, że ja bardzo lubię owsiankę na wodzie, ale ja z kolei jestem kompletnie antymleczna. Jako nałogowa kawoszka zapewniam, że tylko 3-4 dni bez kawy są męczące (zespół odstawienia), a potem jest super, poziom energii większy niż z piciem kawy. Zrobiłam taki eksperyment i nie żałuję, wiele można się przy tym nauczyć. Pozdrawiam!

  • Aldona

    Potwierdzam, że ściągawki lodówkowe – lista dozwolonych produktów (po wyrzuceniu niedostępnych, czy tych których nie lubimy, żeby była krótsza) plus rozpiska, w której fazie, na który posiłek białko czy ziarna, niezwykle ułatwiają życie. Zanim je sobie zrobiłam zdarzyło mi się zjeśc pomidora czy kalafior nie w tym dniu kiedy należało 😉

  • reylla

    Ewo, robię powtórkę diety 28 dni..I mam pytanie odnośnie żyta….od kiedy Pomroy je dopuściła w 1 fazie? Piekę chleb żytni na zakwasie….więc mogłabym sobie go również pięć na diecie.

    • Od zawsze, tylko nie umieściła go na liście, bo zakup chleba ze 100% żyta i bez pszenicy graniczy z cudem 🙂 Można jeść żyto, potwierdzone u źródła.

      • reylla

        W lidlu jest taki zapakowany żytni razowy…Ale ja pieke na mace zytniej razowej z dodatkiem orkiszu…taki jest ok? W książce jest pszenżyto tylko.

        • Jeśli ten żytni razowy jest ze 100% żyta, bez dodatków typu słód itd. – to jak najbardziej OK. Żytnia razowa z orkisze również.

          • reylla

            Ewo, jako stara weteranka powiem Ci, że dla mnie ta dieta jest super!!! Martwi mnie niestety ilość mięsa…więc teraz jem strączki gdy tylko mogę a 2 faza same ryby…

      • reylla

        Nie rozumiem też dlaczego w 2 fazie można jeść łososia wędzonego na śniadanie a na obiad nie można takiego z piekarnika….ja zlamalam ta zasadę…I efekty były…staram się kupować dzikiego łososia.

        • Chodzi o to, że czasie wędzenia wytapia się sporo tłuszczu.

          • reylla

            Dziki jest bardzo chudy….do smaku trzeba się przyzwyczaić również.

  • Mona

    Witam,

    dopiero co rozpoczęłam dietę. Przeczytałam książkę, przejrzałam bloga jednak nie znalazłam odpowiedzi na pytanie czy te „warzywa bez ograniczeń” dotyczą tylko „pór karmienia” 5 razy w ciągu dnia, czy między posiłkami też można coś skubnąć?
    Pozdrawiam serdecznie 🙂