Dieta przyspieszająca metabolizm – co to takiego?

„Dieta przyspieszająca metabolizm” Haylie Pomroy (wyd. Burda, 2014) – ta właśnie książka stała się inspiracją do powstania tego bloga. W zasadzie może nie tyle książka, co sama idea – czy w ogóle możliwe jest przyśpieszenie naszej przemiany materii? Sprawdziłam to w okresie marzec-lipiec 2014 r. , a efekty opisałam na blogu. Tutaj moja historia odchudzania.

Autorka książki Haylie Pomroy jest ekspertem do spraw żywienia, właścicielką kilku klinik w USA (jedna z nich jest położona w pobliżu Hollywood – zaglądają tam gwiazdy filmowe). Jest ceniona w środowisku medycznym, lekarze odsyłają do niej pacjentów z nadwagą. Warto wiedzieć, że proponowana przez Pomroy dieta nie została wymyślona po to, żeby schudnąć. Cel główny to maksymalne podkręcenie przemiany materii. Chudnięcie to efekt uboczny – rozhulany metabolizm uruchamia spalanie tłuszczu. Dieta przeznaczona jest dla osób, które były już wcześniej na różnego rodzaju dietach, które nie przyniosły oczekiwanego rezultatu, a przy okazji spowodowały spowolnienie metabolizmu. Tutaj więcej o Haylie Pomroy

Haylie Pomroy jest znaną w USA postacią, a jej bogaci klienci wysyłają po nią prywatne samoloty, aby przybyła i pomogła im zrzucić zbędne kilogramy 😉 Na moim blogu wszystkie te informacje całkiem za darmo 🙂

Jak wygląda w praktyce dieta przyspieszająca metabolizm?

Zasady diety na jednej stronie – plik PDF do ściągnięcia
Pusty jadłospis tygodniowy – do wpisania swojego własnego planu posiłków – plik PDF do ściągnięcia
> Gotowe jadłospisy

Codziennie przez 28 dni jemy 5 posiłków – trzy główne (śniadanie, obiad, kolację) oraz dwie przekąski. Jemy bardzo regularnie – co ok. 3 godziny. Nie można pod żadnym pozorem opuszczać posiłków. Nie ma liczenia kalorii, ale wielkość porcji jest ściśle określona (o tym za chwilę). Dieta ma 3 fazy, które można rozpisać mniej więcej tak:

Poniedziałek i wtorek – faza I  – jemy ziarna, owoce, warzywa, proteiny + przynajmniej raz wysiłek fizyczny typu kardio, np. bieganie
Środa i czwartek – faza II – jemy proteiny i warzywa + przynajmniej raz trening siłowy typu ćwiczenia z hantlami
Piątek, sobota i niedziela – faza III – jemy ziarna, owoce, warzywa, proteiny, zdrowe tłuszcze + przynajmniej raz ćwiczenia relaksacyjne typu joga, pilates, może być nawet masaż (chodzi o rozluźnienie mięśni)

Można zacząć w dowolny dzień tygodnia, ale tak najwygodniej, gdyż czas najbardziej liberalnych potraw przypada na weekend.

Co można jeść?

Nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ w każdej fazie dozwolone są inne produkty. Oto PDF-y z listą dozwolonych produktów:

W jaki sposób poszczególne fazy rozkręcają metabolizm?

Każda z faz jest inna i każda spełnia odmienne zadanie – pobudza inny organ i hormony, ale jednocześnie go nie obciąża zbytnio, gdyż za chwilę faza się kończy i zaczyna być pobudzany inny organ.

Faza 1. uspokojenie nadnerczy, redukcja wydzielania hormonów stresu (hormon stresu kortyzol spowalnia przemianę materii i ułatwia odkładanie tłuszczu), stabilizacja poziomu cukru we krwi, pobudzenie enzymów trawiennych, węglowodany korzystnie wpływają na nastrój

Faza 2. – odblokowanie zapasów tłuszczu, rozwój mięśni, pobudzenie wątroby (odpowiedzialnej za ponad 600 funkcji metabolicznych), pęcherzyka żółciowego (rozkłada tłuszcze) oraz trzustki (rozkłada białka)

Faza 3. – intensywne spalanie tłuszczu uwolnionego w fazie 2., wydzielanie endorfin

W książce te procesy opisane są bardzo dokładnie, tutaj zamieszczam tylko bardzo podstawowe informacje. Dodam jeszcze, że prezentowane przez Pomroy poglądy to wiedza oparta na badaniach naukowych i medycynie konwencjonalnej.

Jakiej wielkości mają być porcje?

Wielkość porcji w diecie przyśpieszające metabolizm jest ściśle określona. Porcje są spore.

PDF-y do ściągnięcia:

Jeśli chcesz schudnąć 10 kg i mniej porcje powinny wynosić:

  • 120 gramów mięsa lub 180 gramów ryby lub pół szklanki ugotowanych roślin strączkowych (np. fasoli lub soczewicy) we wszystkich fazach.
  • 3 białka jaj kurzych (1. i 2. faza) lub całe jajko (3. faza)
  • szklanka ugotowanych ziaren (czyli np. kaszy, płatków owsianych itd) w fazie 1., w fazie 2. – żadnych ziaren, w fazie 3. – pół szklanki ugotowanych ziaren
  • Szklanka owoców lub jeden owoc w fazie 1. i 3.
  • Tłuszcz – niedozwolony w fazie 1. i 2. W fazie 3. ½ awokado, ¼ szklanki surowych orzechów lub humusu lub guacamole, 2 łyżki masła z surowych owoców lub nasion (np. migdałowego lub słonecznikowego), 2-4 łyżki sosu do sałatek
  • Warzywa – bez ograniczeń

Haylie Pomroy:
Warzywa: bez ograniczeń! Jeśli chodzi o warzywa, to im więcej ich jecie, tym lepiej. Zawierają wszystkie ważne enzymy i substancje fitochemiczne, które pobudzają metabolizm tłuszczów, a więc jedzcie je. Nieważne, ile chcecie schudnąć, możecie jeść tyle warzyw, na ile macie ochotę.
(
„Dieta przyspieszająca metabolizm”, wyd. Burda 2014, str. 132, tłum. E. Kapilewicz)

Jeśli chcesz schudnąć więcej niż 10 kg, dodajesz pół porcji.

Jeśli chcesz schudnąć więcej niż 20 kg w dalszym ciągu kg stosujemy 1,5 porcji podstawowej, ALE podwajamy porcję warzyw – jemy ich tyle, ile damy radę. (W książce są nieco inne informacje, jednak już nieaktualne, tutaj podaję najnowsze wytyczne).

Takimi porcjami faktycznie można się najeść. Aby spalać, potrzebna jest energia, a energia pochodzi z pożywienia. Czyli – w przypadku osób z dużą nadwagą – im więcej chcesz schudnąć, tym więcej … jesz.
Do tematu wielkości porcji będę wracać jeszcze wiele razy w kolejnych wpisach.  Poza tym każdy podany przepis będzie również uwzględniał dozwolone proporcje składników.

Jeśli czujesz w głowie zamęt po przeczytaniu o dozwolonych porcjach, nie przejmuj się, jak tylko zaczniesz ją stosować, wszystko ułoży się w logiczną całość. Wiele wyjaśnią też przepisy.



Pozostałe zasady diety – bardzo ważne dla końcowego sukcesu

Co robić:

    1. Jemy 5 razy dziennie, nie wolno omijać posiłków.
    2. Jemy co 3-4 godziny (nie licząc snu).
    3. Śniadanie jemy maks. 30 minut od pobudki.
    4. Dietę stosujemy przez pełne 28 dni, nie krócej.
    5. Jemy tylko produkty dozwolone w danej fazie.
    6. Fazy stosujemy w wyznaczonej kolejności.
    7. Pijemy dziennie tyle wody, ile wynosi 1/3 naszej wagi podzielona przez 10 – czyli osoba ważąca 90 kg wypija 3 l, osoba ważąc 60 kg wypija 2 l wody dziennie (to bardzo ważne).
    8. Wybieramy w miarę możliwości produkty ekologiczne – bez chemii, ponieważ wszelkie chemiczne dodatki (konserwanty, hormony, pestycydy) obciążają wątrobę, która będzie walczyła, aby je przetworzyć zamiast w tym czasie poprawiać nasz metabolizm i spalać tłuszcz.
    9. Jemy tylko mięso bez azotanów, ponieważ są one dodawane do wędlin, kiełbas, aby przedłużać ich świeżość, konserwować tłuszcz, po czym… dokładnie to samo robią w naszym organizmie! Konserwują tłuszcz utrudniając jego spalanie. Skąd wziąć mięso bez azotanów? Więcej tutaj.
    10. Wykonujemy ćwiczenia fizyczne zgodne z fazą.

Czego nie robić?

  1. Żadnej kofeiny i teiny – kawy, herbaty czarnej, zielonej i czerwonej (tak, wiem – to boli ;-)) – sprawdź dlaczego
  2. Żadnego alkoholu.
  3. Żadnej pszenicy – sprawdź dlaczego
  4. Żadnej kukurydzy – sprawdź dlaczego 
  5. Żadnego nabiału (mleka, masła, sera, jogurtu itp.) – sprawdź dlaczego
  6. Żadnej soi – sprawdź dlaczego
  7. Żadnego cukru rafinowanego (dozwolone słodziki naturalne: stewia i ksylitol).
  8. Żadnych suszonych owoców i soków owocowych – sprawdź dlaczego
  9. Żadnych sztucznych słodzików i beztłuszczowej, dietetycznej żywności.

Brzmi jak jedno wielkie wyrzeczenie, ale kiedy rozpocznie się dietę, już po jakimś tygodniu zanika ochota na niedozwolone produkty. Organizm przestawia się na zupełnie inny tryb funkcjonowania. Paradoksalnie odstawienie kawy powoduje wydzielanie się mnóstwa energii. Generalnie na tej diecie bardzo poprawia się samopoczucie i tzw. hapiness factor.

Jak długo trwa dieta przyspieszająca metabolizm i co mamy jeść po jej zakończeniu?

4 tygodnie, czyli 28 dni. Dla pełnego efektu trzeba przejść pełne 4 tygodnie, nie można skończyć wcześniej. Jeśli w tym czasie nie schudniemy tyle, ile chcieliśmy – możemy ją kontynuować o kolejny tydzień, dwa, trzy – w zależności od potrzeby.
Po zakończeniu diety – schudnięciu do oczekiwanej wagi – zachowujemy zdrowe nawyki 😉 To jasne. Tylko czy uda nam się po zakończeniu diety utrzymać naszą nową wagę bez wielkich poświęceń, dzięki rozkręconej przemianie materii? Autorka książki nie udziela wprost odpowiedzi na to pytanie, choć można to wywnioskować z podanych przez nią przykładów. Pisze np. o przykładzie klientki, która stosuje dietę przyśpieszającą metabolizm w każdy pierwszy tydzień miesiąca. Jest kobietą niesamowicie zajętą i dużo podróżującą, więc można wyczytać między wierszami, że przez 3 tygodnie w miesiącu nie przejmuje się zbytnio dietami. Ktoś inny z kolei stosuje dietę przyspieszającą metabolizm w pełnej 28-tygodniowej wersji raz na kwartał. Więc wygląda na to, że u każdego wygląda to inaczej, trzeba znaleźć swój złoty środek.

ZOBACZ:

Zwróć też uwagę na zakładkę ZANIM ZACZNIESZ (na górze strony tego bloga), tam znajdziesz:

  • główne zasady diety,
  • wszystkie przepisy podzielone na fazy,
  • listę wpisów o produktach dozwolonych i niedozwolonych.

Czy dieta przyspieszająca metabolizm działa?

TAK! Przeczytaj opinie czytelników. Tutaj przeczytasz moją relację z 28 dni diety i kolejnych dni a także Moją opinię o diecie przyspieszającej metabolizm

Dieta wydaje Ci się skomplikowana? Naucz się jej ma skróty:

>>> E-kurs „Dieta dla początkujących” – informacje podane „na tacy” – w jasny, przejrzysty, łatwy do zrozumienia sposób,
>>> E-kurs „Jak w 14 dni zmotywować się do diety i ją rozpocząć”, czyli dieta dla początkujących + część psychologiczno-motywacyjna

Zobacz także

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.





About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 4 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm i innych zdrowych diet.