Dieta przyspieszająca metabolizm w pytaniach i odpowiedziach (1)

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania na temat diety przyspieszającej metabolizm.

Question about food

  1. Jak to jest z tym porcjami? Chcę schudnąć 10/20/30 kg i nie wiem, ile czego mogę zjeść.
    Dozwolona porcja mięsa na jeden posiłek to 120 gram, ryby 180 gram, płatków owsianych szklanka. Te porcje dotyczą osób, które chcą schudnąć 10 kg i mniej. Natomiast jeśli chcesz schudnąć więcej niż 10 kg – jesz 1,5 porcji, czyli np. 180 gram mięsa, 270 gram ryby, 1 i 1/2 szklanki płatków owsianych. Warzywa nie tylko nie są limitowane, ale wręcz należy ich jeść jak najwięcej – tyle, ile damy radę.
    Więcej szczegółów na temat porcji znajdziesz we wpisie Wielkość porcji – ile mogę zjeść? Polecam przeczytać, ponieważ dane na temat porcji podane w książce są nieaktualne – Pomroy wprowadziła zmiany już po wydaniu książki.
  2. W 1. fazie diety dozwolona jest szklanka ziaren (ryżu, kaszy itp). Chodzi o ugotowane czy surowe?
    Tak, zawsze chodzi o ugotowane.
  3. Czy są gdzieś podane gotowe jadłospisy diety?
    Tak, znajdują się pod tagiem jadłospisy
  4. Kilka dni temu rozpoczęłam dietę i źle się czuję, boli mnie głowa. Dlaczego?
    To typowe objawy odstawienia kawy i/lub cukru, które powinny minąć po ok. 3-4 dniach (najczęściej pojawia się wówczas świetne samopoczucie i dużo energii). Więcej na temat: Jak rzucić kawę? A przede wszystkim – po co?
  5. Od kilku dni moja waga stoi w miejscu / Zamiast schudnąć lekko przybrałam na wadze. Co się dzieje?
    Naprawa metabolizmu trochę trwa i te zjawiska są całkowicie normalne. Jeśli będziemy nadal przestrzegać zasad diety, waga pójdzie w dół. Zobacz także:
    -> Waga stoi w miejscu – co robić? (1)
    -> Waga stoi w miejscu – co robić? (2)
  6. Choruję na cukrzycę. Czy mogę stosować dietę?
    Jak najbardziej – stabilizacja poziomu krwi to jeden z celów diety. Oczywiście przed przejściem na dietę należy skonsultować się z lekarzem.
  7. Jestem w okresie menopauzalnym. Czy dieta będzie na mnie działać?
    Jak pokazują liczne przykłady czytelniczek bloga w wieku 50-60 lat, dieta przyspieszająca metabolizm działa w każdym wieku. Ich relacje można przeczytać w zakładce Opinie o diecie. Zobacz także: Menopauza a szybki metabolizm.
  8. Jestem wegetarianinem / weganinem. Czy mogę stosować dietę?
    Tak, istnieje wegetariański i wegański wariant diety. Więcej na ten temat: Wegetarianizm i weganizm a dieta przyspieszająca metabolizm 
  9. Czy mogę zamienić posiłek główny z przekąską?
    Tak, można zamieniać posiłki miejscami, o tyle o ile przestrzega się przerw między posiłkami do maks. 3,5 godziny, a pierwszy posiłek je się 30 minut od pobudki.
  10. Muszę iść na czczo na badania i nie mogę zjeść śniadania. Co w takiej sytuacji?
    Jeśli raz nie zjesz śniadania, nic się nie stanie. Weź ze sobą coś do jedzenia i zjedz od razu po wyjściu z gabinetu. Jeśli zrobi się późno, możesz połączyć śniadanie z pierwszą przekąską.
  11. Czy mogę jeść chleb razowy zamiast esseńskiego?
    Chleb esseński (czyli taki z kiełkowanego ziarna) i razowy to dwa różne chleby. Esseński nie podnosi poziomu cukru we krwi (więcej na ten temat we wpisie Chleb esseński – dlaczego właśnie on?) i dobrze wpływa na metabolizm. Razowy (prawdziwy, bez podejrzanych dodatków) też jest OK i na pewno sprawdzi się świetnie w czasie podtrzymania efektów diety. Natomiast jeśli chcesz, możesz na własną odpowiedzialność spróbować razowego w czasie diety i obserwować czy Ci służy.
  12. Jak długo powinnam stosować dietę i czy zawsze musi to być cykl 28 dni?
    Dietę stosuje się do skutku. Na pewno trzeba „przerobić” pełny cykl 28 dni, a potem wszystko zależy od nas. Można przedłużyć dietę o tydzień, dwa lub trzy.  Ja miałam na tyle zszargany metabolizm, że byłam na diecie ok. 4 miesiące, do osiągięcia mojego celu wagowego. Zobacz także: Czy mój metabolizm działa już prawidłowo?

Masz pytanie? Pytaj śmiało 🙂

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.




Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 3 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm.

  • Ciekawska

    Witam,
    nie czytałam książki, więc można powiedzieć, że dietę stosuję tylko i wyłącznie na podstawie Twoich wskazówek- jesteś moją wirtualną dietetyczką. 🙂
    Mam pytanie odnośnie suplementacji wspomagającej odchudzanie przy tej diecie, czy są dozwolone jakieś suplementy wspomagające? czy są dozwolone odżywki np. białkowe, myślę, że sheka białkowy jako przekąska w 2 fazie mógłby być fajną sprawą. (o ile można)? Czy dozwolone są wspomagacze odchudzania typu lewatywa itd.?
    Z góry dzięki 🙂

    • Witam, tak suplementy są dozwolone, Pomroy produkuje własne oczywiście pod swoją marką 🙂 Później tzn. wieczorem napiszę więcej na ten temat.
      W przypadku odżywki białkowej pojawia się pytanie, co zawiera – czy wszystkie składniki są dozwolone na diecie. W fazie 2. jest wiele ograniczeń.

  • Lenka

    Witam, chciałabym zapytać czy do ziaren (tych owsianych) można zaliczyć również otręby owsiane?

  • Ariadna

    Jestem na diecie dopiero 2 tygodnie. Mam jednak problem, który stawia pod dużym znakiem zapytania dalsze jej kontynuowanie: chodzi o zaparcia (4-5 dniowe). Przechodzi mi dopiero w III fazie i jak można się domyślić jest to dosyć uciążliwe. Dotychczas stosowane przeze mnie sposoby są w różnych fazach niedozwolone (jabłka, suszone śliwki, sok marchewkowy, tłuszcze). Co robić?

    • To się zdarza na tej diecie i ma związek ze zmianą sposobu odżywiania. Pomory poleca przyjmowanie witaminy C w tabletkach, 1,000 mg trzy razy dziennie popite szklanką wody. Można też dodatkowo przyjąć magnez 1,000 mg przed pójściem spać.

      • Ariadna

        Dzięki za odpowiedź, na pewno zastosuje 🙂

  • Ania

    Witaj. Ogromny szcunek, za profesjonalizm i pracę, jaką wkładasz w prowadzenie bloga. Śledzę go prawie codziennie. Mam jednak wątpliwości co do prawidłowości Twoich wpisów odnośnie porcji ziaren w diecie. W książce na str. 131 Pomroy pisze wprost, że porcja ziaren przewidziana dla fazy pierwszej to 1 szklanka a dla fazy trzeciej 1/2 szklanki ugotowanych ziaren. Ponadto zwraca uwagę, że podanych w diecie porcji nie należy zmniejszać, bo grozi to efektem odwrotnym do zamierzonego. Tymczasem Ty wskazujesz, że porcje te są o połowę mniejsze, co w fazie trzeciej staje się ilością raczej śmieszną (1/4 szklanki). Skąd taka koncepcja?

    • Zwróć proszę uwagę na przepisy, które w książce podaje Pomroy – w żadnym nie występuje szklanka ziaren na porcję, zawsze 1/2 szklanki (w fazie 1.) lub 1/4 szklanki (w fazie 3.). Dokładnie takie same porcje wskazuje jej aplikacja na iPhone’a – dużo bardziej aktualna niż książka. Na stronie 131 Pomroy prawdopodobnie podaje porcje w sytuacji, gdy jemy np. w 1 fazie tylko same ziarna, bez protein. Tak przypuszczam, bo jest to jedyne miejsce, gdzie podane są takie porcje – przepisy w książce, na jej stronie www i aplikacja podają jak wyżej.

      • Ania

        Dzięki za odpowiedź.
        Jeśli chodzi o przepisy, To nie zawsze podane w nich ilości wyczerpują całość składników posiłku. Czasem nawet Pomroy przypomina „nie zapomnij zjeść jeszcze tego czy tamtego”. Jednak co do argumentu wynikającego z treci podawanych w aplikacji na I-Phona, to jestem bezradna, bo ich nie znam. Trochę tylko jestem zaskoczona taką dużą rozbieżnością pomiędzy treścią książki a aplikacją.
        Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam.

        • Cóż, polskie wydanie książki to tłumaczenie pierwszego wydania amerykańskiego z 2013. Od tego czasu Pomroy trochę pozmieniała zasady diety, a dodatkowo to pierwsze wydanie zawiera błędy, do których przyznaje się jej autorka. W tym momencie książka jest najmniej wiarygodnym źródłem informacji o diecie (oczywiście bez przesady, wiele osób odchudzało się wg zawartych tam zasad – w tym ja – i nikt nie donosił, że nie udało mu się schudnąć, a wręcz przeciwnie).
          Co do aplikacji – jeśli ktoś chciałby coś w niej sprawdzić (np. wielkość porcji danego produktu), a nie ma do niej dostępu, to proszę pisać w komentarzach, sprawdzę i napiszę.

  • Anna

    Mam pytanie, ponieważ choruje na niedoczynność tarczycy i codziennie rano muszę zażywać na czczo lek po którym minimum pół godziny nie mogę niczego jeść. Czy jedzenie 40 minut po przebudzeniu zepsuje cały proces przyspieszania metabolizmu?

  • Małgorzata

    W dozwolony produktach wpisano np. dorsz, pstrąg, halibut. Czy oznacza to, że i wędzone?

    • Myślę, że chodzi o świeże ryby – w aplikacji, kiedy mowa o produktach wędzonych jest to wyraźnie wspomniane, a tu nie ma takiej wzmianki.

  • Bastet

    Witam, mam pytanie:) Ja nie potrafie żyć bez herbaty – głównie zielonej – czy naprawdę nie można jej pić?

    • Niestety nie, herbata zielona również zawiera kofeinę (teinę). Można za to herbaty ziołowe różnego typu.

  • Bastet

    Dziekuje za szybką odp;) W takim razie na mięte się bede musiała przezucić

  • Aga

    A czy ilość wody jest do zastapienia herbatkami ziolowymi? Czy mimo iz wypije z 2 litry herbat (woda to dla mnie koszmar) to musze i tak 2 litry czystej wody?

  • Bozen Zagursk

    Witam, mam dylemat z owocem pomelo? Można go jeść? Wyglądem i smakiem przypomina grapefrut i pomarańcze?