Dieta na zaburzenia odporności i choroby z autoagresji

Hashimoto, celiakia, łuszczyca, reumatoidalne zapalenie stawów i inne choroby z autoagresji są istną zmorą naszych czasów. To bardzo nieciekawa sytuacja, gdy nasz organizm zwraca się przeciwko sobie i zaczyna atakować swoje narządy i tkanki. Jest jednak możliwe wyciszenie niepożądanych objawów ze strony układu odpornościowego za pomocą odpowiednio dobranej diety. 

Haylie Pomroy:
Nasze otoczenie pełne jest wirusów, bakterii i karcinogenów, nie mówiąc już o wszechobecnym stresie, braku snu i rodzinnych dramatach.
Na ogół radzimy sobie, a nasz układ odpornościowy stosunkowo łatwo pozbywa się agresorów. Gdy jednak przekroczymy możliwości adaptacyjne, organizm zaczyna się męczyć; nadnercza są wyczerpane, a układ odpornościowy wpada w panikę. I wtedy wszystko się sypie. 

Na szczęście jest możliwe uspokojenie układu odpornościowego dzięki odpowiednio dobranym produktom. Taki program naprawczy jest opisany w książce Haylie Pomroy „Lecz się jedzeniem” (obok kilku innych programów). Co ciekawe, tę dietę Pomroy stworzyła najpierw dla siebie, żeby ratować swoje zdrowie i życie. Swoją obecną kondycję zawdzięcza przede wszystkim odpowiedniemu żywieniu – zmaga się z poważną wrodzoną chorobą autoimmunologiczną i skutkami drastycznego wypadku samochodowego (jej historia opisana jest w książce). Lekarze ani leki nie byli w stanie jej pomóc, pomogła sama sobie odpowiednim żywieniem, a teraz dzieli się tą wiedzą z innymi.

W jakich chorobach można stosować ten program?

  • choroba Hashimoto,
  • celiakia,
  • łuszczyca,
  • reumatoidalne zapalenie stawów,
  • choroba Gravesa-Basedova,
  • choroba Addisona,
  • toczeń,
  • stwardnienie rozsiane,
  • sklerodermia,
  • zespół Sjögrena,
  • bielactwo,
  • inne choroby o podłożu autoimmunologicznym, niezależnie od objawów, celem diety jest uspokojenie niewłaściwie reagującego układu odpornościowego.

Jak wygląda dieta na zaburzenia z odporności i choroby z autoagresji?

  1. Należy trzymać się listy 20 podstawowych produktów: arbuz, bataty (słodkie ziemniaki), brukselka, czosnek, dynia piżmowa, indyk, jagody, kalafior, kłębian kątowaty (jicama, rzepa meksykańska), morele, ogórki, oliwki, podkiełkowana fasola azuki, rukola, rzodkiewki, sardynki, seler naciowy, szparagi, wątroba wołowa (ekologiczna), żurawiny.
  2. Te 20 produktów uzupełnia się produktami z listy głównej – bardzo zbliżonej do listy diety przyspieszającej metabolizm (różnice są minimalne, np. bataty są tam zaliczane do węglowodanów złożonych, nie warzyw, a rośliny strączkowe i płatki owsiane można jeść jako białko lub jako węglowodany). Porcje są identyczne jak w DPM. Ściągnij listę wszystkich produktów dla diety na zaburzenia odporności i choroby z autoagresji.
  3. Te zaś produkty należy odstawić: bakłażany, chili i papryka (wszystkie odmiany, w tym pieprz kajeński), przyprawy zawierające paprykę, czereśnie, jagody goji, jaja, migdały, podkiełkowana pszenica, orkisz i kamut (tylko przy celiakii lub nietolerancji glutenu), pomidory i miechunka pomidorowa, ryż, ziemniaki.
  4. Jemy 6 razy dziennie – 3 posiłki główne oraz 3 przekąski.
  5. Pierwszy posiłek to przekąska – rano zawsze jest to owoc. Dopiero pół godziny po jego zjedzeniu, spożywamy śniadanie. Ostatni posiłek to również przekąska – owoc, jedzony pół godziny przed snem. Do rana przez całą noc już nic nie jemy.
  6. Należy pić codziennie tyle wody, ile wynosi 1/30 Twojej wagi, jednak nie więcej niż 3 litry. Wykluczona jest kawa i herbata (czarna, zielona, czerwona, biała).
  7. Przerwy między posiłkami w ciągu dnia powinny wynosić 3-4 godziny.
  8. Dieta ma charakter rotacyjny – nie jemy żadnego produktu częściej niż 3 razy w ciągu tygodnia, a najlepiej nigdy 2 dni z rzędu. Dzięki rotacyjności organizm reaguje na poszczególne produkty, z kolei te same produkty spożywane kilka dni z rzędu nie mają już takiego wpływu.
  9. Dieta ma 2 schematy posiłków – 1. i 5. dnia (czyli w poniedziałek i piątek) stosujemy schemat A., w pozostałe dni tygodnia, czyli w czasie dni 2-4 (wtorek, środa, czwartek) i 6-7 (sobota i niedziela) stosujemy schemat B.:

Jak długo trzeba ją stosować?

Za pierwszym razem dietę należy stosować przez 8-12 miesięcy. Tyle czasu potrzeba, aby przywrócić system immunologiczny na właściwe tory. Pierwsze efekty stosowania diety (złagodzenie objawów, lepsze samopoczucie) pojawiają się już w pierwszym miesiącu. Warto spróbować, bo choć dieta wydaje się trudna, to może się zdarzyć, że korzyści przeważą nad niedogodnościami – ostatecznie nie ma nic cenniejszego niż zdrowie.

Potem możemy powtarzać program zawsze, gdy tego potrzebujemy, np. w sytuacji silnego stresu, choroby i we wszelkich innych okolicznościach, które mogą wyzwolić nadaktywność naszego układu odpornościowego.

Czy można także schudnąć? Jak najbardziej, bo choć nie jest to dieta odchudzająca, lecz naprawiająca zdrowie, można się spodziewać także redukcji kilogramów, na co wskazuje dobór produktów tego programu.

Kliknij w obrazek, żeby zobaczyć produkt

Muszę przyznać, że nie jest to łatwa dieta, dopóki nie nabierze się wprawy. Przygotowując produkt „Dieta na zaburzenia odporności i choroby z autoagresji” do mojego blogowego sklepiku, nieźle się namęczyłam 🙂

Zachowanie reguły rotacyjności produktów z początku może być wyzwaniem, jednak jest to naprawdę do ogarnięcia, tym bardziej, że chodzi o rzecz bezcenną, czyli zdrowie.

Bardzo dużym ułatwieniem dla potencjalnych zainteresowanych jest znajomość diety przyspieszającej metabolizm, bo mamy tu do czynienia nie tylko z podobną listą produktów, wielkością porcji itd., ale i zbliżoną filozofią odżywiania.

Pod koniec uchylę rąbka tajemnicy i zdradzę, że właśnie jestem na innej diecie z książki „Lecz się jedzeniem” – na zmęczenie, wyczerpanie i brak energii. To dopiero drugi tydzień, ale jak na razie jestem bardzo zadowolona: trochę prostsza od diety przyspieszającej metabolizm, posiłki są smaczne i ciekawe, efekty wagowe są, a te właściwe, czyli nowa energia też powoli zaczyna się pojawiać. Więcej napiszę za jakiś czas w osobnym wpisie.

Uwaga – stosowanie diety zawsze należy skonsultować z lekarzem.

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.

Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 3 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm.

  • Katarzyna Gawrońska

    Ciekawa jestem czy autorka wyjaśnia w książce dlaczego w liście warzyw nie zostały ujęte pomidory… pomysł na dietę wydaje się fajny ale rok bez pomidorów już mniej 🙁 I jeszcze jedno czy podobnie jak w DPM dopuszcza ksylitol?

    • Pomidory, podobnie jak inne psiankowate (ziemniaki, papryka, bakłażan, chili) zawierają substancje silnie oddziałujące na układ odpornościowy. Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że kiedy odstawia się jakiś nawet bardzo lubiany produkt, po jakimś czasie zupełnie przestaje go brakować.
      Ksylitol można.