Gazpacho

Hiszpańska zupa z pomidorów na zimno, według oryginalnego andaluzyjskiego przepisu. Ma świeży, wyrazisty smak, w niczym nie przypomina naszej pomidorowej.

31lipca1

Danie diety przyspieszającej metabolizm. Dozwolone w fazie 1. i 3., na śniadanie, obiad lub kolację.
Samą zupę można jeść bez ograniczeń, limitowany jest tylko chleb esseński, którego można zjeść kromkę na porcję.

Składniki:

  • 1 kg dojrzałych pomidorów,
  • papryka czerwona,
  • papryka zielona,
  • mały ogórek,
  • cebula,
  • ząbek czosnku,
  • 2 łyżki octu winego (lub więcej – do smaku),
  • sól do smaku,
  • kromka chleba esseńskiego.

Jeśli gazpacho ma być przeznaczone dla fazy 3. – dodajemy do niego jeszcze 2 łyżki oliwy z oliwek.

1. Pomidory sparzyć wrzątkiem, obrać ze skórki i zmiksować.
2. Obie papryki oraz cebulę pokroić na ćwiartki, odłożyć jedną ćwiartkę każdego z tych warzyw, a pozostałe części pokroić na drobne kawałki i zmiksować z pomidorami.
3. Ogórek obrać, pokroić na kawałki, czosnek drobno posiekać i dodać do pomidrów wraz z ogórkiem i octem winnym. Octu winnego można dodać więcej, w zależności od preferencji smakowych. Zupa powinna mieć orzeźwiający smak.
4. Jeśli danie jest dla fazy 3., także oliwę z oliwek. Zmiksuj całość. Posól do smaku.
5. Zupę schłodzić w lodówce. Żeby przyspieszyć ten proces można dodać kostki lodu.
6. Chleb esseński opiecz w opiekaczu lub tosterze, lub pod górną grzałką piekarnika. Pokrój w kostkę.
7. Pozostałe kawłaki papryk i cebuli pokrój w drobną kosteczkę. Podawaj do zupy osobno, razem z pokrojonym chlebem esseńskim.

Mój komenatarz:
Pewnie zaskoczniem dla niektórych będzie fakt, że zupy tej w ogóle się nie gotuje. Jest to zrozumiałe, jeśli weźmie się pod uwagę, że w rejonie południowej Hiszpanii, skąd pochodzi ta potrawa, temperatura latem wynosi ok. 40 stopni w cieniu. Kiedy byłam po raz pierwszy w życiu w Hiszpanii, akurat w Sewilli, stolicy Andaluzji, wynosiła nawet więcej niż 40 stopni. Przeżyłam naprawdę ciężkie chwile, rozżarzone powietrze wręcz uniemożliwiało oddychanie… Wtedy też po raz pierwszy jadłam gazpacho (czytaj: gaspaczio), w klimatyzowanej kafejce 😉 Od tamtej pory w tym kraju byłam wiele razy, ale wyznaję zasadę, że na południe Hiszpanii nigdy środku lata 🙂
Gazpacho tradycyjnie podaje się właśnie w taki sposób – z podanymi osobno pokrojonymi warzywami i grzankami z białego chleba, które zastąpiłam dla potrzeb diety chlebem esseńskim. Dodatki te wrzuca się samemu do swojej porcji zupy.
Danie ma przyjemny, orzeźwiający smak. I składa się prawie wyłącznie z surowych warzyw, czyli jest bombą witaminową i kopniakiem dla metabolizmu.
Nie przejmujcie się, jeśli Wasza zupa będzie miała jaśniejszy niż moja kolor (dodałam więcej pomidorów). Gazpacho w kolorze jasnopomarańczowym to całkiem normalne zjawisko 🙂

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.





Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 3 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm.