Głód na diecie zabroniony (2)

Jeśli byłaś/eś kiedykolwiek na diecie niskokalorycznej, z pewnością były momenty, kiedy dokuczał Ci głód. Nie ma wątpliwości, że zrzucanie zbędnych kilogramów wielu osobom kojarzy się przede wszystkim z głodem. A tymczasem nie tylko tak być nie musi – tak być nie może!

glod-zabroniony-dieta-metabolizm

Głód jest wrogiem odchudzania ponieważ:

  • stanowi sygnał, że czegoś naszemu organizmowi brakuje,
  • spowalnia metabolizm, który aby działać na najwyższych obrotach potrzebuje odpowiedniego paliwa,
  • sprawia, że organizm zaczyna planować nadrobienie strat z nawiązką, gdy tylko dostarczymy więcej kalorii (np. gdy przerwiemy lub zakończymy dietę),
  • sprawia, że łatwiej ulegamy zachciankom,
  • zaburza proces zapamiętywania, koncentrację,  co powoduje, że dieta zaczyna nam się kojarzyć z dyskomfortem,
  • osłabia naszą motywację do zrzucania zbędnych kilogramów – nikt przy zdrowych zmysłach nie chce być ciągle głodny.

Czasem dostaję jednak sygnały od osób, które są głodne na diecie przyspieszającej metabolizm. Co wówczas robić?

Po pierwsze – jeść więcej warzyw. Warzywa dozwolone w danej fazie można jeść bez jakichkolwiek ograniczeń, także między posiłkami. Zawarty w nich błonnik powoduje uczucie sytości.

Po drugie – pić ciepłe napoje, szczególnie wieczorem, np. herbatę miętową, z rumianku czy lipy. Gorący napój zwiększa przepływ krwi w żołądku pobudzając hormony sytości.

Faza 1.

W tej fazie jemy dużo węglowodanów, które są szybko trawione i faktycznie mimo dużych porcji może pojawić się głód. Antidotum mogą być tutaj sycące warzywa dozwolone w fazie 1., np. marchew, pomidory, dynia, cukinia, bataty (słodkie ziemniaki). Bez ograniczeń!

Te dania można jeść w fazie 1. bez ograniczeń ilościowych:

Faza 2.

Ta faza to przede wszystkim białko i warzywa. Białko jest limitowane, więc cała nadzieja w warzywach. Najbardziej sycące będą brokuły, fasolka szparagowa, kiszona kapusta. Rzadko zdarza się głód właśnie w tej fazie, proteiny dają na długo uczucie sytości.

Te dania można jeść w fazie 2. bez ograniczeń ilościowych:

Faza 3.

Jeszcze nie słyszałam, żeby ktoś odczuwał głód w tej fazie, ale gdyby się tak stało, mamy do dyspozycji ten sam zestaw sycących warzyw, co w fazie 1. + kalafior (dozwolony tylko w fazie 3.).

Dania, które można jeść w fazie 3. bez ograniczeń ilościowych – te same, co w fazie 1. z wyjątkiem zupy z groszku i brokułów.

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.




Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 3 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm.

  • Wanda

    Hej, ja jestem w drugim tygodniu diety, w gruncie rzeczy nic nie
    schudłam, a środa i czwartek są dla mnie wyjątkowo trudne, mój organizm
    nie akceptuje przejadania indyka kurczakiem, czy ryby kurczakiem. Same
    mięso i warzywa powodują, że jestem głodna i gorzej trawię. Co poradzicie?