Humus

Danie fazy 3 diety przyspieszającej metabolizm. Na posiłek główny lub przekaskę.
Porcja na jeden posiłek dla osoby planującej schudnąć 10 kg i mniej  – to 2 łyżki hummusuJeśli chcesz schudnąć więcej niż 10 kg – dodaj pół porcji.  Z tego przepisu wyjdzie kilka porcji.


Tahini, czyli pastę z sezamu (coś jakby esencja chałwy, tyle że niesłodka) można kupić w miejscach wymienionych powyżej lub zrobić samodzielnie – sezam uprażyć na patelni, a następnie zmiksować. Ziarna sezamu w torebkach można kupić np. w Tesco.

Składniki:

  • puszka cieciorki (lub 250 gram ugotowanej samodzielnie)
  • 4-5 łyżek pasty tahini
  • sok z połowy cytryny lub limonki
  • ząbek czosnku
  • odrobina soli do smaku
  • kilka łyżek wody

Zmiksować cieciorkę dodając pozostałe składniki, dolewać tyle przegotowanej zimnej wody, aby uzyskać konsystencję pasty łatwej do rozsmarowania.

Na śniadanie (lub inny posiłek główny):

  • z kromką chleba esseńskiego i warzywami (pomidorem, ogórkiem)

Jako przekąska:

  • z samymi warzywami – idealnie pasuje seler naciowy, pomidor, ogórek

Wariant: cieciorkę można zastąpić białą fasolą. Smak jest bardzo podobny, z wyglądu humus będzie jaśniejszy i rzadszy (fasola zawiera więcej wody niż ciecierzyca).

Gdzie tanio kupić pastę tahini? Koszt małego słoiczka słoiczka pasty tahini w ekosklepie wynosi 15-17 zł. Taniej wychodzi duży słoik 800 gram polskiej firmy Ekogram Zielonki (dostępny np. na Allegro).

Mój komentarz:
Humus to dla mnie jak na razie hit diety przyspieszającej metabolizm. Rewelacyjnie smakuje zarówno na chlebie esseńskim, jak i z samymi warzywami. Trudno uwierzyć, że jego jedzenie pomaga zrzucać kilogramy, co jest efektem myślenia schematami – jeśli coś jest pyszne, kremowe, tłuste, to nie może być dozwolone na diecie. Humus na szczęście jest.

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.





About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 3 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm.

  • Agnieszka

    Polecam jeszcze z cukinia pokrojoną w słupki. A podstawowy smak można zmienić np. przez dodanie harrisy, takiej ostrej przyprawy lub np. bazylii, wtedy hummus jest radośnie zielony jak pesto 🙂 Ech… Właśnie zakonczylam na drugie śniadanie cały zapasik, który miałam na trzecią fazę… Kolejny hummus juz za cztery dni 🙂 😉

  • ida

    Aga jadłaś z surową cukinią?
    Ja też uwielbiam hummus;) ja swój czasem posypywałam chili. Mniam! I z papryczką świetnie się komponuje.

  • Agnieszka

    Tak, z surową. Według mnie pasuje nawet lepiej niż ogórek, taka bardziej zwarta jest.

  • Aminta

    Właśnie zrobiłam swój pierwszy w życiu hummus. Rany to jest pyszne! Najlepsze z gotowaną fasolka szparagową 🙂

    • Ja już bez humusu nie wyobrażam sobie życia, właśnie tacham na wakacje puszki cieciorki i pudełko tahini 🙂

  • Monika

    Witam, jestem tutaj nowa i mam pytanie czy do domowego hummusu można dodać oleju z orzechów włoskich zamiast oleju sezamowego?? nigdzie go u siebie nie znalazłam .. ;/

    • Tahini to nie jest olej sezamowy, tylko pasta sezamowa, jest dostępna w ekosklepach lub na stoiskach z żywnością świata. Możesz spróbować z innym olejem, ale humus klasyczny jest zawsze z tahini 🙂

    • Pastę tahini można zrobić z dowolnym olejem roślinnym. Jak nie mam oleju sezamowego, to robię z olejem z pestek winogron i wierz mi, pasta jest bardzo dobra. Dodam jeszcze, że nigdy nie kupuję tahini ani hymmusu w sklepie, zawsze robię sobie sama. No, i ciecierzycy też nie kupuję nigdy w puszcze.
      Isabela.

  • Monika

    Dziękuję za odpowiedzi, chodziło mi właśnie o to czy można dodać innego oleju do tahini bo robiłam sama, i już wiem że można. Zrobiłam też hummus ;/ niestety nie specjalnie przypadł mi do gustu ;(

    • Dorota

      Zauważyłam, że im dłużej prażę ziarna sezamu do tahini tym bardziej gorzki smak ma humus. Ostatnio dałam mniej czosnku a dosypałam papryki i wyszło niezłe 🙂 ale też nie jest to jakimś mega hitem dla mnie. Zapewne dlatego, że najpewniej najsmaczniejszy byłby z kromką normalnego chleba a nie z kromką słodkawego chleba esseńskiego 🙂

      • Z prażeniem sezamu nie doradzę, bo kupuję pastę tahini (ostatnio polskiego producenta Ekogram Zielonki). Humus nie powinien mieć gorzkiego smaku.
        Co do chleba – połączenie chleba esseńskiego z humusem, to dla mnie hit diety 🙂

    • Monika,
      spróbuj dodać szczyptę kminu rzymskiego. Poprawia smak hummusu znakomicie. No i na pewno nie nadaje się do naszego chleba, tylko np. do białej (zakazanej dla nas, niestety) bagietki.
      Ale z warzywami (pomidory, ogórki gruntowe, papryka, seler naciowy, pieczone bataty, szpinak, rzodkiewka, marchewka) smakuje również wybornie. Z tym, że niekoniecznie każdemu. Ja jem hummus wiele, wiele lat i wierz mi, że nawet do naleśników go dodawałam.
      Nie zniechęcaj się Monika i spróbuj zrobić raz jeszcze 🙂
      Pozdrawiam, Isabela.

  • Marta-Sara

    Witam,
    humus najlepszy jest z warzywami, a bez chleba 🙂
    Na pewno na smak duży wpływ ma długość prażenia sezamu (jak robiłam tahini, to od drugiego razu po prostu nie prażyłam wcale), a poza tym olej, jeśli go dodajecie do tahini – idealny dla smaku byłby sezamowy – i tu też może być z prażonego lub nieprażonego ziarna.

    Wg mnie humus z firmy House o f Orient – jest niejadalny… więc widzę, że można go zepsuć. Na opakowaniu jest napisane, że bez żadnych dodatków, a ja wyczuwam jakąś przyprawę i po prostu staje mi w gardle 🙁 kupiłam sobie na wyjazd, ale nie był to widać najlepszy pomysł. Wracam do domowego 🙂

  • Ania

    Jak długo dowowy humus może wytrzymać trzymając go w lodówce?

    • Dorota

      Podobno kilka dni, ale ja humus zamrażam, bo nie wytrzymuje mi w lodówce do następnej fazy 3. Pozdrawiam

  • quinia

    Jestem ciekawa jak smakuje , z chęcią spróbuję.

    • Julita Dziedzic

      Wczoraj zrobiłam po raz pierwszy, pychota. Miałam prażoną cieciokrę i dodałam ugotowane czerwoną ciecierzycę oraz przyprawy i czosnek, jeden ząbek. Trochę soli i pieprzu .

  • Dana

    Proszę podpowiedzieć mi w której fazie można zjeść wafle ryżowe z brązowego ryżu.

  • hotaru85

    Witam, mam pytanko 🙂 Czy „hummus bez tłuszczu” czyli w zasadzie pasta z ciecierzycy jest dozwolona w 1 fazie? Nie mam pomysłu na kolacje i zastanawiam się, czy warzywa pokrojone w słupki + pasta (czyli warzywa + proteiny) byłyby ok. Dopiero pierwszy tydzień za mną, dużo się uczę i mam jeszcze mnóstwo wątpliwości 🙂

    • Tak, w 1. fazie można zjeść pół szklanki strączkowych jako białko (nie jemy już wtedy mięsa, ryby czy jaj). Tylko trzeba do takiej pasty z warzywami dodać szklankę ziaren.

      • hotaru85

        Czy ziarna na kolację nie są w 1 fazie opcjonalne? Zrozumiałam, że obowiązkowe są tylko na śniadanie i obiad.

        • W 1. fazie są obowiązkowe na śniadanie, obiad, kolację.
          W 3. fazie obowiązkowe na śniadanie, na obiad nie jemy ziaren i na kolację opcjonalnie.

  • Monika

    Hej, a czy można mrozić hummus?

  • Monika

    Dzięki, właśnie mi się wydawało, że gdzieś było napisane, że można, ale nie mogłam znaleźć 🙂

  • swistunka

    Czy jest na rynku humus gotowy,który by Pani polecała?

    • Musiałby nie zawierać niepożądanych dodatków, co zdarza się rzadko, jednak prawda jest taka, że najsmaczniejszy jest humus świeży. Dlatego najlepiej kupić w jakimś punkcie gastronomicznym z kuchnią arabską czy kebabami, w Warszawie polecam Amrit Kebab i Kebab Kings. W tego typu miejscach humus robiony jest wg tradycyjnych receptur i można jeść bez obaw.