Im więcej zjesz, tym więcej schudniesz. Jak to możliwe?

Dlaczego porcje diety są takie duże? Czy na pewno nie przytyję, kiedy to wszystko zjem? Nie dam rady zjeść szklanki płatków owsianych na śniadanie. To typowe dylematy osób, które po raz pierwszy stykają się z dietą przyspieszającą metabolizm

Na diecie przyspieszającej metabolizm w fazie 1. trzeba zjeść do każdego głównego posiłku szklankę ugotowanej kaszy czy ryżu i mimo, że jest to dokładnie w zasadach opisane, wciąż dostaję pytania – czy ta szklanka ma być na cały dzień? Nie, na jeden posiłek! Ludzie nie dowierzają, że można na diecie odchudzającej zjeść aż tyle kaszy.

Niepodzielne królowanie diet niskokalorycznych spowodowało, że wierzymy w moc ograniczania jedzenia, obcinania kalorii, a nawet głodzenia się. Nie wierzymy natomiast w moc jedzenia. Jedzenie zaczynamy postrzegać wręcz jako wroga na drodze do szczupłej sylwetki, a nie sprzymierzeńca w osiąganiu naszych celów.

Tymczasem ograniczanie ilości spożywanego jedzenia to prosta droga do spowolnienia metabolizmu.

Nasz organizm przyzwyczaja się do mniejszej ilości pożywienia i zaczyna spalać wolniej, a w przypadku pojawienia się większej ilości kalorii od razu magazynuje je w formie tłuszczu, na wypadek gdyby znowu mu je ograniczono. Musi tak robić, żeby przetrwać, ten mechanizm powstał wiele tysięcy lat temu, gdy ludzie jedli nieregularnie i cierpieli długie okresy głodu. Organizm jest mądry i zawsze będzie robić to, co dla niego najlepsze.

Powiesz – no dobrze, ale to działa, kiedy jem mniej, to chudnę. Jasne, że działa, ale niestety do czasu. Za kilka, kilkanaście lat możesz dojść do punktu, w którym Twój metabolizm tak spowolni na skutek licznych diet niskokalorycznych oraz wieku, iż nawet jedząc dziennie główkę sałaty i trzy marchewki nie schudniesz ani grama, a wręcz przytyjesz.

Istnieje masa osób, które mało jedzą, dużo ćwiczą i nie mają żadnych efektów.

Haylie Pomroy:

Jak dla mnie, pomysł egzystowania na gotowanych piersiach kurczaka i warzywach na parze, a mimo tego tycia, brzmi jak tortura. Jeśli mam pójść na dno, w glorii wypruwając sobie flaki, niech to będzie z sernikiem w jednej ręce i lodami w drugiej. Wy również możecie jeść lody i sernik – jeżeli rozruszacie swój metabolizm, żeby spalał szybko i energicznie. 
Gdy nie jecie dostatecznie dużo, Wasz organizm traktuje zachowanie tłuszczu jako priorytet i wytwarza go więcej z jakiegokolwiek pokarmu poprzez wydzielanie specjalnych hormonów przeznaczonych na alarmowy stan głodowy, które blokują jego spalanie. Gdy w prawidłowy sposób spożywacie dużo pokarmów bogatych w składniki odżywcze, wasze ciało uspokaja się, rozpoznaje, że zagrożenie minęło, i zaczyna ponownie spalać tłuszcz na paliwo.

Co trzeba zatem zrobić, że metabolizm przyspieszył?

Jeść – często (co 3-3,5 godziny) dania składające się z nieprzetworzonych produktów, takie jak owoce, warzywa, orzechy, jaja, mięso, ryby. A jeśli masz do schudnięcia naprawdę dużo, musisz także dużo (nie mniej!), jeść, żeby utrzymać spalanie na wysokim poziomie.

Tak właśnie działa dieta przyspieszająca metabolizm – osoby, która chcą schudnąć do 10 kg jedzą porcje pojedyncze, a gdy ktoś chce schudną więcej niż 10 kg – zwiększa porcje o 1,5. Jednym słowem, jeśli chcesz sporo schudnąć, musisz jeść więcej. Dla osoby ze znaczną nadwagą głodzenie się jest najgorszą rzeczą, jaką może zrobić.




Haylie Pomroy:

Gdy przedstawiam ludziom wielkość porcji na diecie przyspieszającej metabolizm, zwykle nieco się denerwują, szczególnie jeśli byli w przeszłości na skrajnie restrykcyjnych dietach niskokalorycznych. Muszę przypominać im, że utrata wagi wymaga energii, a energia pochodzi z pożywienia.

Nie bójcie się więc tych porcji. To wasze lekarstwo. To Wasze paliwo. Tak długo jak jest w zgodzie z daną fazą i jak długo jecie wg jadłospisu, pożywienie zwiększa Waszą przemianę materii do tego stopnia, że organizm będzie spalał je całe, a nawet więcej. Pamiętajcie, diety głodowe konserwują tłuszcz. Diety, w których je się dostatecznie dużo prawdziwego jedzenia, spalają tłuszcz.

Wiele osób, które rozpoczynają dietę przyspieszającą metabolizm nie wierzy, że uda im się schudnąć jedząc duże porcje, co niewątpliwie jest skutkiem zakorzenionego przekonania, że chudnie się tylko metodą ograniczania jedzenia. Czeka je jednak wielkie zaskoczenie, gdy kilogramy zaczynają spadać.

Zrozumienie, że nasza przemiana materii potrzebuje pożywienia, by sprawnie działać, to pierwszy krok do życia z lepszym metabolizmem.

Zobacz także:

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.




Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 3 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm.

  • Jasne trzeba więcej jeść ale mniej i zdrowo! Żadne tłuszcze i cukier tylko kalorie odżywcze!

  • monolityczna

    Kiedy ja zaczynałam przygodę z tą dietą też byłam mocno zaskoczona porcją dań w F1 – szklanka ziaren, do tego 120 g mięsa i jeszcze dwie szklanki warzyw = ogrom jedzenia za jednym posiedzeniem. Koleżeństwo w pracy nie mniej zdziwione pytało ” To wszystko na raz? I zjesz tyle???” Zjadałam, na początku było ciężko, po takim dużym posiłku czułam że pęknę, ale po kilku tygodniach dawałam radę bez mrugnięcia okiem, ba, po kilkunastu jeszcze bym coś przetrąciła na dokładkę 😉 Zdziwienie koleżeństwa przybrało wtedy inną formę „Tyle jesz i jesteś chuda?” Ha, magia 😉 Sami dobrze wiecie co jest w takim posiłku, jak zdrowe są to produkty i w jakiej proporcji, same warzywa ile dobrego wnoszą. Zatem – widelce w dłoń!