Jadłospis diety przyspieszającej metabolizm

Collage21lipcaPoczątkującym na diecie przyspieszającej metabolizm pomógłby być może przykładowy jadłospis na cały tydzień. Ten poniższy przygotowałam kierując się tym, aby był w miarę prosty wdrożenia w życie (choć na pewno da się jeszcze prościej, można w ogóle nie stosować żadnych przepisów tylko dozwolone produkty w dozwolonych ilościach). Oczywiście to tylko przykład, równie dobrze można skomponować własny kierując się zasadami diety. Warzywa nie są limitowane w żaden sposób (im więcej tym lepiej), proteiny, tłuszcze, owoce tak – przy przepisach są podane dozwolone porcje.

Poniedziałek – 1 faza

Śniadanie: Płatki owsiane z owocami, np. z jabłkiem
II śniadanie: Pomarańcza
Obiad: Polędwiczka wieprzowa z jabłkami, surówka z sałaty, pomidora, ogórka, bądź innych warzyw dozwolonych w 1. fazę  i octu balsamicznego jako sosu (warzyw ma być łącznie 2 szklanki), szklanka kaszy gryczanej ugotowanej, szklanka borówki amerykańskiej lub truskawek na deser
Podwieczorek: Brzoskwinia
Kolacja: Sałatka z tuńczyka w wodzie (180 gram samego tuńczyka bez zalewy), szklanki pęczaku, pomidora, marchwi, i ugotowanej fasolki szparagowej (warzyw ma być łącznie 2 szklanki)

Wtorek – 1 faza
Śniadanie: Koktajl truskawkowo-owsiany + 2 szklanki warzyw dozwolonych w 1. fazie
II śniadanie: Grejpfrut
Obiad: Polędwiczka wieprzowa z jabłkami, surówka z kapusty pekińskiej, pomidora, papryki i octu balsamicznego jako sosu (warzyw ma być łącznie 2 szklanki), szklanka ugotowanego pęczaku, jabłko na deser
Podwieczorek: Gruszka
Kolacja: Filet z kurczaka pieczony w folii, sałatka z brokuła, pomidora i ogórka kiszonego (warzyw ma być łącznie 2 szklanki), szklanka ryżu brązowego

Środa – 2 faza
Śniadanie: Łosoś z ogórkiem i selerem
II śniadanie: plaster indyka w musztardzie pieczony na soli, ogórek bez ograniczeń
Obiad: Zapiekanka z indyka i papryki, fasolka szparagowa, kapusta kiszona (warzyw ma być łącznie 2 szklanki)
Podwieczorek: indyka w musztardzie pieczony na soli, papryka bez ograniczeń
Kolacja: Zapiekanka z indyka i papryki (ta sama co na obiad), 2 szklanki ugotowanych brokułów

Czwartek – 2 faza
Śniadanie: Łosoś na rukoli
II śniadanie: plaster indyka w musztardzie pieczony na soli, ogórek bez ograniczeń
Obiad: Filet z kurczaka pieczony w folii, kapusta kiszona, brokuły (warzyw ma być łącznie 2 szklanki)
Podwieczorek: Łosoś na warzywnej kołderce
Kolacja: Sałatka z tuńczyka w wodzie (180 gram samego tuńczyka bez zalewy), ogórka, cebuli, rzodkiewki i brokułów, jako sos: sok z cytryny + ocet balsamiczyny + musztarda + przyprawy

Piątek – 3 faza
Śniadanie: płatki owsiane (pół szklanki ugotowanych) z brzoskwinią i 1/4 szklanki prażonych migdałów + 2 szklanki warzyw dozwolonych w 3. fazie
II śniadanie: 2 łyżki humusu, seler naciowy bez ograniczeń
Obiad: Curry kokosowe z kurczakiem (bardzo szybkie danie!), cukinia i papryka z grilla (warzyw ma być łącznie 2 szklanki), grejpfrut
Podwieczorek: 1/4 szklanki orzechów włoskich, pomidor bez ograniczeń
Kolacja: Jajko na twardo, 2 łyżki humusu, ogórek, rzodkiewki, pomidor, papryka (warzyw ma być łącznie 2 szklanki), 1/2 szklanki pęczaku (lub komosy czy dzikiego ryżu)

Sobota – 3 faza
Śniadanie: jajko sadzone na oliwie z oliwek lub innym dozwolonym oleju, kromka chleba esseńskiego, pomidory, seler naciowy (warzyw ma być łącznie 2 szklanki)
II śniadanie:  2 łyżki humusu, ogórek bez ograniczeń
Obiad: pierś kurczaka 12o gram smażona na oliwie z oliwek, 2 szklanki ugotowanego kalafiora lub brukselki (warzyw ma być łącznie 2 szklanki), szklanka borówki amerykańskiej lub malin
Podwieczorek: 1/4 szklanki migdałów, marchewka bez ograniczeń
Kolacja: Curry kokosowe z kurczakiem, 1/2 szklanki pęczaku (lub komosy czy dzikiego ryżu), sałata z pomidorem, ogórkiem i sosem vinegret na bazie 3 łyżek  oliwy z oliwek (warzyw ma być łącznie 2 szklanki)

Niedziela – 3 faza
Śniadanie: Owsianka z jagodami i kokosem, warzywa dozwolone w 3. fazie (warzyw ma być łącznie 2 szklanki)
II śniadanie: Guacamole z pomidorem
Obiad: Polędwiczka wieprzowa w kolorowym pieprzu, surówka z sałaty, awokado, ogórka z sosem vinegret,  grejpfrut
Podwieczorek: 1/4 szklanki pestek dyni, papryka bez ograniczeń
Kolacja: Pomidor z jajkiem à la caprese, 2 szklanki ugotowanego kalafiora lub brukselki, 1/2 szklanki pęczaku (lub komosy czy dzikiego ryżu)

Przed rozpoczęciem diety koniecznie przeczytaj: Zasady diety

Zobacz także:

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.





Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 3 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm.

  • Magda M.

    Ja już się pogubiłam z tymi porcjami. Bo gdzieś wczesniej było napisane, że w 3 fazie do obiadu i kolacji można tylko 1/4 szkl. np. ryżu. a w tym jadłospisie jest 1/2 szkl. I cały czas mam wątpliwości czy to ma być miara przed czy po ugotowaniu, bo wydaje mi się, że z tym też jest różnie. Np. w jednym przepisie na kaszę jaglaną z jabłkami jest napisane, że ma to być 1/2 szkl. już ugotowanej kaszy.

  • Tak, oczywiście 1/4 szklanki w 3. fazie, poprawiłam.

  • AsiaR

    Ufff, czyli dla mnie nadal pol szklanki 🙂

    • Tak, Asiu, korzystaj póki możesz, bo jak zrzucisz 10 kg, to pewnie zmienisz ilości 🙂

  • gosia

    Ni rozumiem w końcu jak jest z tą szparagową w drugiej fazie. Zjadłam dzisiaj trochę do obiadu (jestem w 2 fazie), a tutaj w komentarzach widzę, że to „grzech”. To szparagowej w drugiej fazie nie można? (jako warzywa, nie protein).
    I mam pytanie o mąkę gryczaną. Chciałam na trzecią fazę upiec sobie placek z marchwi, dając trochę mąki gryczanej (bo kaszę można), i mleka kokosowego (Zamiast jajek i tłuszczu). Czy taka opcja wchodzi w grę? jak się nie będzie kleić w sumie mogę dodać to jajko.
    i trzecie pytanie: o daktyle. (Do tej pory zastepowały mi cukier i słodycze. jak się mają do tej diety?)

    • W 2. fazie nie można fasoli typu jaś, nie dotyczy to absolutnie fasolki szparagowej – można ją jeść w każdej fazie, bez ograniczeń ilościowych.
      Gryka jest dozwolona tylko w 1. fazie. W fazie 3. ziarna występują symbolicznie – w naprawdę małych ilościach.
      Daktyle nie są w ogóle dozwolone na tej diecie. W ogóle nie są dozwolone żadne owoce suszone, bo nie wpływają pozytywnie na metabolizm.

  • Justyna

    Zauważyłam, że opcjonalnie ziarna w 3 fazie powinno sie dodawać do kolacji, jednak wszędzie w przepisach pojawiają się obiadu. To jak powinno się je dodawać?

    • Pomroy zaleca ziarna do kolacji, ale ja stosowałam do obiadu (nie przepadam za ciężkimi kolacjami i nie chudnę tak jedząc). W tym momencie skłaniam się ku temu, żeby dodawać w 3. fazie do obiadu opcjonalnie ziarna lub owoc (tak najczęściej robiłam). Oryginalna Pomroy to faktycznie: owoc do obiadu i ziarna na kolację.

  • Pestka

    Mam pytanie dotyczące fazy III – w tabeli opisującej fazy w śniadaniu wymienione są proteiny – czy dobrze rozumiem, że według powyższych propozycji jadłospisu proteiny są dostarczane w postaci orzechów/migdałów/kokosa/słoneczniku? i gdy je stosujemy to wówczas już nie używamy w danym posiłku jajka?
    I ile jajek całych dziennie można używać w III fazie?

    pozdrawiam

    • Pestka

      i jeszcze jedno pytanie – czy dobrze rozumiem, że gotowane bataty mogę dołączać w 1 fazie do owocu jako przekąski traktując je jako warzywa? i czy w takim razie zmiksowanie ugotowanego batata, wody z gotowania, z ksylitolem i kakao jest wtedy warzywnym dodatkiem do przekąsek zgodnym z dietą? bo znalazłam taki przepis i teoretycznie wydaje się być ok (w oryginale jest jeszcze dodatek masła orzechowego-więc może w przypadku fazy 3 można by dorzucić własnoręcznie zrobione masło z orzechów lub kokosa)

      • Proteiny do śniadania w 3. fazie są opcjonalne, dlatego śniadanie składające się np. z owsianki, orzechów, owoców i warzyw jest OK, nie trzeba np. już jeść do tego mięsa czy jajka.
        W 3. fazie jemy jedno jajko na posiłek główny, więc wychodzą 3 dziennie.
        Tak, batat z kakao jest traktowany jako warzywo i jest zgodny z dietą.

  • Aleksandra35

    Ja sięzastanawiam jak to jest z tymi tłuszczami w 3 fazie: podana ilość to np. 3 łyżki oleju/oliwy, ale jak smażę mięso na 3 łyżkach, to zjem mniej, bo część tłuszczu zostaje na patelni, a jak robię zupę to na koniec wlewam do niej 3 łyżki oliwy i wtedy na pewno zjadam 3. Czy to duża różnica?
    (Na marginesie dodam, że jeśli chodzi o obiady to w fazie 1 i 3 postawiłam na zupy, z takiej ilości warzyw i mięsa wychodzą mi dwie miseczki)