Jak dopasować dietę do siebie?

Nie musisz żywcem stosować jadłospisów diety przyspieszającej metabolim, bo choć pewne zasady są niezmienne, to wieloma z nich można manipulować tak, aby dieta pasowała do naszych preferencji, uwzględniała rozkład dnia czy problemy zdrowotne.

Zobacz także:

Dieta przyspieszająca metabolizm ma wiele „żelaznych” zasad, np. nie zaleca się jedzenia pomarańczy w 3. fazie czy węglowodanów w fazie 2. – takie postępowanie utrudniłoby chudnięcie. Są jednak takie reguły, które można zmienić, aby dopasować dietę do swoich upodobań czy wymogów zdrowotnych.

Przede wszystkim:

  • wybieraj produkty, które lubisz,
  • jedz dania, które Ci smakują,
  • eksperymentuj i szukaj swoich ulubionych potraw i smaków – na tej diecie wszystko ma smakować, a jedzenie sprawiać przyjemność.
  • jeśli jakiegoś produktu nie możesz lub nie lubisz jeść – zastąp go innym z listy diety.

Przedstawiam odpowiedzi na najczęściej pojawiające się wątpliwości.

Nie mogę jeść / nie lubię tuńczyka/selera naciowego/orzechów itd

Nie ma na tej diecie obowiązku jedzenia konkretnego produktu i jeśli występuje w jadłospisie, zawsze można go zastąpić innym produktem z danej fazy i kategorii, czyli jeśli nie lubisz tuńczyka – jedz kurczaka lub schab, zamiast selera naciowego np. ogórek. Zerknij na listę diety i sprawdź, jakie produkty występują w danej fazie i kategorii, np. jakie białko można jeść w 2. fazie czy jakie owoce w fazie 3. i dowolnie zamieniaj produkty. Oto ściągawki:

Nie mogę jeść owoców, a w fazie 1. występują ich duże ilości

To nie problem – zastąp owoce warzywami o wysokim IG takimi jak pomidory, marchew, dynia, bataty czy buraki. Nawet kiedy jesz owoce, a porcje są dla Ciebie za duże, możesz w 1. fazie zrezygnować z owoców po obiedzie, jeśli w jego skład wchodziły np. pomidory. Możesz, ale nie musisz – spokojnie możesz zjeść i pomidory, i owoc.

Nie mogę jeść kaszy i ryżu

Sytuacja analogiczna, jak w z owocami powyżej – zastąp kasze i ryż warzywami o wysokim IG, idealnie nadają się do tego bataty lub dynia, a w fazie 3. kalafior.

Nie lubię jeść słodkich śniadań

Nie musisz 🙂  W fazie 1., gdzie najpopularniejszym śniadaniem jest owsianka z owocami, możesz zdecydować się np. na kanapkę z żytniego chleba z pastą warzywną (np. z bakłażana) lub kaszę gryczaną czy jaglaną z warzywami.

Nie chcę jeść płatków czy kaszy na śniadanie

Nie ma problemu – wybierz np. dozwolony na diecie chleb z różnymi dodatkami pasującymi do danej fazy, np. z humusem czy pastą z fasoli w fazie 3. Ostrzegam jednak, że śniadania z kaszą czy płatkami są dużo bardziej sycące niż te z kromką chleba.

Nie lubię nowości, jem tylko tradycyjne dania

Możesz dopasować swoje ulubione dania do zasad diety lub wybrać z listy produktów takie, które lubisz. Na blogu mam przepisy nawiązujące do kuchni tradycyjnej takie jak: zupa fasolowa, kapusta z grzybami, makaron z sosem bolognese, ryba po grecku, czy sałatka jarzynowa tradycyjna.

Zobacz także: Jadłospis z daniami kuchni polskiej

Pracuję na nocnych zmianach, czy mogę stosować dietę?

Jak najbardziej, tutaj wskazówki: Dieta a praca zmianowa nocą

Wstaję o 5. rano i nie dam rady zjeść tak wcześnie śniadania – co robić?

Zamień śniadanie z przekąską – po wstaniu z łóżka zjedz przekąskę, a śniadanie gdy dotrzesz do pracy.

Sytuacje specjalne:

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.




Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 4 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm i innych zdrowych diet.