Jak schudnąć 5 kg na diecie Montignaca?

To,  że piszę blog na temat diety przyspieszającej metabolizm, nie znaczy, że uważam, że jest to jedyna zdrowa i skuteczna dieta. Dlatego dziś napiszę parę słów o diecie Montignaca, o której mam jak najlepsze zdanie. Po raz pierwszy stosowałam ją w celu zrzucenia zbędnych kilogramów po pierwszej ciąży, straciłam wtedy ok. 5-6 kg.

montignac-dieta-metabolizm

Przykład dania tłuszczowego: mięso lub ser z warzywami, oliwki

Twórcą diety jest Francuz Michel Montignac, który jako pierwszy wykorzystał w odchudzaniu znajomość indeksu glikemicznego produktów (IG było znane, ale niedoceniane). Najpierw odchudził siebie (borykał się z nadwagą od dziecka), a potem całe rzesze Francuzów. Jego dieta jest zbliżona do diety śródziemnomorskiej, która uchodzi za jedną z najzdrowszych diet świata. Podaję zasady, które stosowałam, być może są różne odmiany tej diety, ja znam i z powodzeniem przetestowałam na sobie właśnie takie.

Główne założenia diety Montignac:

  • Jemy produkty o niskim IG, czyli już na dzień dobry odpadają takie pozycje jak białe pieczywo, cukier, banany, ziemniaki czy produkty przetworzone.
  • Nie łączymy w jednym posiłku produktów zawierających tłuszcze (np. mięso, ryby, oliwa z oliwek, ser żółty) z produktami zawierającymi węglowodany (np. pieczywo z pełnego przemiału, ryż pełnoziarnisty, makaron razowy, kasze), czyli możemy np. zjeść filet z kurczaka smażony, sos śmietanowy, warzywa na parze, ale już bez ryżu czy makaronu. Z kolei jeśli jemy ryż czy makaron (wyłącznie ich wersja pełnoziarnista wchodzi w grę), możemy dodać jakieś beztłuszczowe dodatki, np. tuńczyka w sosie własnym, jogurt (maks. 1,5% tłuszczu), warzywa.
  • Jemy 3 posiłki dziennie, jeden węglowodanowy i dwa tłuszczowe lub odwrotnie. Po posiłku węglowodanowym robimy 3 godziny przerwy, po tłuszczowym 4 godziny.
  • Owoce jemy tylko na czczo przed śniadaniem.
  • Do każdego posiłku jemy warzywa.

Przykładowy jadłospis:

Śniadanie (węglowodanowe): chleb pełnoziarnisty razowy Carrefour*, ser biały chudy wymieszany z jogurtem chudym i przyprawami, pomidor. Takie śniadanie było moim hitem na diecie Montignaca.
Obiad (tłuszczowy): pierś kurczaka smażona na oleju, sos na bazie śmietany 18%, warzywa surowe i gotowane, okienko czekolady 90% kakao
Kolacja (tłuszczowa): kilka plasterków szynki, jajko na twardo z majonezem kieleckim, warzywa

* ciężko jest znaleźć chleb bez ziaren (w fazie węglowodanowej nie może być żadnych tłuszczy), bez słodu, miodu itd, ten z Carrefoura (brązowa etykieta) jako jeden z naprawdę nielicznych spełniał wymagania

Przykład dania węglowodanowego: makaron pełnoziarnisty, chudy twaróg, warzywa

Przykład dania węglowodanowego: makaron pełnoziarnisty, chudy twaróg, warzywa

Moje hity na diecie Montignaca:

  • muffinki śniadaniowe z mąki pełnoziarnistej, maślanki, białka jaja, kakao, jabłka i cynamonu,
  • zupa z brokułów, szpinaku i fety,
  • ser camembert na ciepło z pomidorem,
  • makaron razowy z chudym jogurtem i cynamonem (7-letni syn tak zasmakował w tym połączeniu, że do tej pory chętnie je to danie),
  • kapusta zasmażana z kurczakiem – tak, to właśnie z czasów Montignaca znam to danie cieszące się dużą popularnością wśród czytelników bloga,
  • sałatka z kapusty pekińskiej, tuńczyka, pomidora, ogórka i sosu winegret,
  • jajecznica z tuńczykiem z puszki.

Zalety diety Montignaca  (w porównaniu z dietą przyspieszającą metabolizm):

  • Brak ograniczeń ilościowych – jemy do zaspokojenia głodu. Nabiał zdaje się jest ograniczony do szklanki dziennie.
  • Duży wybór produktów, jakie można spożywać, wykluczeń jest mniej niż na diecie przyspieszającej metabolizm, można np. jeść nabiał, w tym sery pleśniowe (do posiłków tłuszczowych), wyroby z pszenicy, np. chleb razowy, makaron razowy z pszenicy durum.
  • Od czasu do czasu można wypić lampkę czerwonego wytrawnego wina, do posiłku tłuszczowego.
  • Można jeść niewielkie ilości czekolady gorzkiej (powyżej 70% kakao).
  • Łatwość stosowania i spora swoboda jedzenia poza domem, zawsze znajdzie się jakieś mięso z warzywami czy sałatka z dozwolonych składników.

Wady diety Montignaca:

  • Chudnie się powoli. Mnie osobiście zrzucenie 6 kg zajęło ok. 2,5-3 miesiące. Początkowo tempo było szybkie, 1 kg tygodniowo, potem 0,5 kg lub mniej. Nie jest to wcale „złe”, im wolniejsze tempo chudnięcia, tym łatwiej utrzymać rezultaty. Najszybciej będą chudły osoby, które są na tej (lub podobnej) diecie po raz 1-szy.
  • Tylko 3 posiłki dziennie. Może to być zaletą od strony organizacyjnej, jednak z punktu widzenia metabolizmu, przekąski i częste jedzenie są bardzo korzystne.
  • Możliwość jedzenia nabiału. Dokładnie tę samą zasadę diety Montignaca wymieniłam wśród zalet, co jednak jeśli nabiał stanie się czynnikiem spowalniającym chudnięcie? (Zobacz także: Czy nabiał szkodzi ? I dlaczego przeszkadza w odchudzaniu?)
  • Możliwość jedzenia pszenicy, choć można sobie na własną rękę ją wyeliminować zastępując np. pieczywem żytnim (zobacz dlaczego pszenica utrudnia odchudzanie).

Jak widzicie, dieta Montignaca ma – moim zdaniem – więcej zalet niż wad. Dlaczego więc nie trwałam w niej i zaczęłam szukać innych diet? Zaważyły na tym dość prozaiczne powody.

Każda dieta najlepiej działa za pierwszym razem, tak też było i w tym przypadku. Za każdym kolejnym powrotem (np. po drugiej ciąży) działała wolniej i nie mogłam już liczyć na spadek 1 kg w pierwszym tygodniu stosowania. Tym bardziej, że niektóre zasady diety (np. niełącznie tłuszczy i węglowodanów) stały się moimi nawykami, więc organizm nie reagował na nie tak jak na początku ich stosowania.

Zabrakło mi cierpliwości w oczekiwaniu na rezultaty i zaczęłam szukać innych diet. Po jakimś czasie, popełniając po drodze kilka błędów (dieta niskowęglowodanowa…) trafiłam na dietę przyspieszającą metabolizm. Resztę historii znacie 🙂

Jeśli zainteresowała Was dieta Montignaca, w Internecie można znaleźć masę informacji, ja osobiście polecam forum, które kiedyś było dla mnie dużym wsparciem: http://forummontignac.pl/ Znajdziecie tam wyjaśnienie zasad i mnóstwo fajnych przepisów.

A Wy – czy byliście kiedyś na diecie Montignaca? Co o niej sądzicie?

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.

Zdjęcie: stock, ifoodreal.com

Zapraszam zapisania się do newslettera , w którym wysyłam m.in. informacje o diecie niedostępne na blogu.




Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 4 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm i innych zdrowych diet.