Jedz przekąski. Jest w nich moc!

Są 2 podejścia do tematu przekąsek. Pierwsze z nich zakłada, że nie należy jeść między posiłkami i pozwolić, aby w sposób naturalny pojawił się głód. Drugie natomiast mówi, że zdrowe przekąski są bardziej niż wskazane.

Fresh fruit kebabs for healthy snack on plate close up

Jakie są korzyści z jedzenia przekąsek?

Jak wiadomo, w diecie przyspieszającej metabolizm przekąski są niezbędne. Dlaczego? Oto jak wyjaśnia to Haylie Pomroy, autorka diety przyspieszającej metabolizm.

  • Zdrowe przekąski pomagają utrzymać właściwy poziom cukru we krwi i zapobiegają insulinoodporności. Dodatkowo stymulują hormony tarczycy spełniające ważną rolę w procesie spalania tłuszczu.
  • W czasie kiedy nie jemy, nasz organizm przechodzi na tryb głodowy, tzn. czyha na najbliższą okazję, kiedy będzie mógł to nadrobić i odłożyć trochę tłuszczu, bo nigdy nie ma pewności czy i kiedy otrzyma następną porcję pożywienia. (Dokładnie to samo zjawisko występuje w czasie diet niskokalorycznych).
  • Kiedy nie jemy między posiłkami, nasz organizm zaczyna produkować „hormony głodu”, takie jak serotonina, dopamina i leptyna. Badania wykazały, że te właśnie hormony oraz kortyzol (hormon stresu) zapoczątkowują – mówiąc w dużym skrócie – proces odkładania tłuszczu.

Mowa oczywiście o zdrowych przekąskach, takich jakich jak owoce, orzechy czy warzywa. W trakcie diety przyspieszającej metabolizm rodzaj przekąski zależy od fazy.

Przykłady zdrowych przekąsek

W fazie 1. są to owoce, np. jabłka, gruszki, pomarańcze czy truskawki.
W fazie 2. proteiny, np. wędlina bez konserwantów, łosoś wędzony, tuńczyk w sosie własnym + warzywa.
W fazie 3. zdrowe tłuszcze, np. humus, awokado, orzechy, pestki dyni itp. + warzywa.

Mój komentarz:
Ja osobiście nigdy wcześniej nie stosowałam w mojej diecie przekąsek, a np. w czasie diety Montignaca jadłam wg jej zasad – tylko 3 razy dziennie. Dopiero na diecie przyspieszającej metabolizm zaczęłam stosować „przegryzki” między posiłkami. W tym momencie tak mi to weszło w krew, że teraz, już po diecie, nie wyobrażam sobie, że mogłabym robić dłuższe przerwy między posiłkami. Kiedy piszę te słowa, jestem na wakacjach i zawsze mam przy sobie jabłka i orzechy – najbardziej praktyczne w czasie podróży przekąski. Korzysta też na tym rodzina, bo kiedy tylko nagle zachce się komuś jeść (najczęściej oczywiście dzieciom), nie ma potrzeby kupować naprędce np. ciastek.

Moje przepisy na przekąski na diecie tutaj.
A tutaj pomysły na zdrowe przekąski dla osób nie będących na diecie.

Zobacz także:

A jakie są Wasze ulubione przekąski?
Czy trudno było Wam przyzwyczaić się do systematycznego przekąszania w czasie diety czy może już wcześniej miałyście zwyczaj jedzenia przekąsek?

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.




Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 4 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm i innych zdrowych diet.