Jedzenie na poprawę nastroju

Za nami długie zimne miesiące, do wiosny pewnie jeszcze chwila, w związku z czym wiele osób odczuwa obniżenie nastroju. Tymczasem wybierając odpowiednie produkty i jedząc w odpowiedni osób możemy z powodzeniem wpływać na nasz nastrój. H. Pomory, autorka diety przyspieszającej metabolizm twierdzi nawet, że można w ten sposób zmienić chemiczną strukturę mózgu i sprawdzić, że poczujemy się lepiej.

poprawa-nastroju-dieta-metabolizm

Co więc jeść, żeby zachować dobry humor? Są to uniwersalne porady, niekoniecznie dla osób na diecie.

Pomarańcze

Kiedy dopada Cię chandra, sięgnij po pomarańczę. Między innymi dlatego, że zawarta w niej witamina C, radzi sobie z kortyzolem – hormonem stresu.

Szpinak

Nasz mózg potrzebuje witaminy B m.in. do produkcji serotoniny i dopaminy. Szpinak w nią obfituje.

Orzechy brazylijskie

Jeden orzech brazylijski dostarcza dziennej dawki selenu – minerału, który poprawia nastrój i przeciwdziała depresji. Nie należy jednak przesadzać z ich ilością – kilka wystarczy. Selen znajdziesz również w owocach morza, mięsie i drobiu.

Wołowinę

Bogata w żelazo, wzmacnia czerwone krwinki, które transportują tlen do wszystkich części ciała, w tym do mózgu. Bez odpowiedniej ilości żelaza nie będziemy dobrze spać czy też być w stanie skoncentrować się. Alternatywa dla wegetarian i wegan: soczewica i czarna fasola.

Pomogą również regularne posiłki.

Nie tylko to, co jemy, ale także sposób w jaki to robimy wpływa na nasze samopoczucie. Dobre nawyki na pewno zaprocentują.

Śniadania

Z badań wynika, że osoby, które jedzą śniadania mają w ciągu dnia więcej energii i czują się szczęśliwsze od tych, które rezygnują z tego posiłku. Idealne śniadanie – uwaga, kiedy już zakończyliśmy dietę i podtrzymujemy rezultaty – powinno składać się z tzw. wielkiej trójki, czyli z białka, zdrowych tłuszczy i dobrych węglowodanów. Może to być np. owsianka z owocami i orzechami lub kanapka z chleba esseńskiego z jajkiem i pomidorem.

Przekąski

Skoki poziomu cukru we krwi powodują również huśtawkę nastrojów. Aby zapobiec jednemu i drugiemu trezba jeść dwie przekąski dziennie, rano i popołudniu.  Może to być garść orzechów, owoc czy jajko na twardo.

Dobre węglowodany

Badania wykazały, że już po 2 tygodniach diety niskowęglowodanowej pojawia się uczucie zmęczenia i brak siły do ćwiczeń. Dokładnie przeciwnie działają węglowany zawarte z owocach, warzywach i pełnych ziarnach. W połączeniu z proteinami pobudzają mózg do produkcji hormonu szczęścia – serotoniny.

Zobacz także: Stres – zwalczaj go dietą

A jak to wygląda u Was – zauważacie u siebie pogorszenie nastroju zimą?

Tekst powstał na podstawie materiałów ze strony H. Pomroy.

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.




Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 3 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm.

  • Nuviel

    Orzechy Brazylijskie chyba niedozwolone na diecie? Chociażsłyszałam, że są bardzo zdrowe….

    • To prawda, mają jakieś tłuszcze, które nie pasują co celów diety. Poza dietą są OK.