Makaron z sosem bolognese

Makaron z sosem na diecie? Czemu nie. Sos pomidorowy jak zwykle sprawia, że trudno domyśleć się, że danie nie zawiera tłuszczu. To jedno z tych dań, które z chęcią zje cała rodzina, także dzieci. 

bolognese_metabolizm

Danie diety przyspieszającej metabolizm. Dozwolone w fazie 1. Składniki na 4 porcje. Na obiad lub kolację.

Składniki:

  • 4 szklanki makaronu orkiszowego (dostępny m.in. w Biedronce),
  • 480 gram chudej mielonej wołowiny, bez dodatków chemicznych, np. takiej (może być też chude mielone mięso z indyka),
  • cebula,
  • ząbek czosnku,
  • marchewka,
  • 2 łodygi selera naciowego,
  • puszka pomidorów krojonych (400 gram),
  • 4 łyżki koncentratu pomidorowego,
  • sól morska, świeżo zmielony czarny pieprz,
  • łyżeczka suszonego oregano.
  1. Ugotuj makaron wg przepisu na opakowaniu. Makaron orkiszowy prawie nie zwiększa objętości, więc z 4 szklanek surowego wyjdą 4 szklanki ugotowanego.
  2. Na dużej patelni rozgrzej kilka łyżek wody (może być też dowolny bulion). Pokrój drobno cebulę i czosnek, wrzuć na patelnię.
  3. Marchew zetrzyj na tarce, seler drobno pokrój i dodaj do cebuli i czosnku. Obsmażaj warzywa przez kilka minut.
  4. Dodaj do warzyw mięso i smaż co jakiś czas mieszając, aż zmieni kolor na brązowy.
  5. Następnie dodaj do mięsa pomidory w puszcze, koncentrat pomidorowy wymieszany ze szklanką wody oraz przyprawy.
  6. Doprowadzić do wrzenia, następnie zmniejszyć ogień i dusić pod przykryciem przez 30-40 minut.
  7. Podawać z makaronem. Do takiego obiadu jemy jeszcze warzywa (np. surówkę) oraz owoc na deser.

Wariant dla fazy 3: zamiast na wodzie (bulionie) warzywa podsmażać na 3 łyżkach oliwy z oliwek. Zamiast makaronu użyć ziaren dozwolonych w 3. fazie, ale tylko do kolacji, bo do obiadu nie jemy ziaren. Jeśli chcemy zjeść makaron na obiad, użyjmy makaronu konjac. Wersja sosu dla 1. i 3. fazy nie różnią się smakiem.

Przepis inspirowany recepturą z Kwestii Smaku. 

Mój komentarz:
Makaron z sosem na diecie? Czemu nie? Może to być nawet spaghetti, bo w takiej formie makaron orkiszowy również występuje. Sos pomidorowy jak zwykle sprawia, że trudno domyśleć się,  że danie nie zawiera tłuszczu, a dodatek marchwi i selera wnosi sos na poziom wyżej, niż byłby to sam sos pomidorowy z mięsem. To jedno z tych dań, które z chęcią zje cała rodzina, także dzieci.

 

Ewa



Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 3 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm.

  • Cukromania

    Zrobiłam dzisiaj z mieloną piersią z indyka, swoimi pomidorami zawekowanymi latem i tym samym makaronem. Pół dnia mi na żołądku siedziało i odebrało chęć do jedzenia. Zupełnie nie wiem dlaczego, bo przecież to nie jest ciężkie danie… może z powodu makaronu, którego nie jadłam od 3 miesięcy…?

  • reylla

    Robiłam takie danie z dodatkiem tłuszczu i makaronem jęczmiennym luz z czarnego ryżu w 3 fazie. Pycha!

  • pozioma

    Właśnie zjadłam – pycha !!! Mąż też zajadał, aż mu się uszy trzęsly i w ogóle mu nie przeszkadzało, że to dietetyczne danie 🙂

  • KaŚkA

    Jutro wykorzystam sobie ten przepis ,brzmi bardzo apetycznie , a pomysłu na fazę 1 akurat miałam brak :):) a mam pytanko czy makaron razowy jest wskazany ????

  • Gosia

    czy przy takim daniu należy dodać do posiłku warzywa (2 szklanki) + owoc ? trochę się gubię jak to jest 😛

  • Gosia

    Jeszcze jedno pytanie 🙂 czy makaron z pełnego ziarna też się nada do tego dania np. lubella ?

    • Makaron z pełnego ziarna się nie nadaje – nie ma go na liście dozwolonych produktów. Może być orkiszowy, z brązowego ryżu, z komosy ryżowej, gryczany itd. Ten sos można też podać z kaszą dozwoloną w 1. fazie, również bardzo pasuje.

  • Magdalena

    do tego jeszcze 2 szklanki warzyw i owoc? ja nie zmieszcze takich ilosci jedzenia do zoladka:( ledwo jedna kromka wchodzi:(. A po za tym o ile dobrze rozumiem zasady (dopiero od jutra chce zaczac) to moge na obiad tez zjesc kasze gryczana – palona?(tego nie jestem pewna a tylko taka znam) + chuda wolowina duszona na gulasz + ogorki kiszone?

    • Tak, do takiego sosu bolognese może być zamiast makaronu kasza gryczana, także palona. 2 szklanki warzyw tylko tak groźnie brzmią, tak naprawdę to np. 2 średnie pomidory czy pół główki sałaty. Jeśli mimo wszystko porcja jest dla Ciebie za duża, zrezygnuj w owocu. Powodzenia!

  • Sylwia76

    czy makaron kukurydziany bez glutenowy można jeść ?

  • Pati

    Przepis jest mega! Danie pyszne 🙂 Kolejna porcje drugiego dnia FAZy zjadlam z brazowym ryzem bo nie malam juz makaronu orkiszowego I rownie pyszne 🙂

  • Tak, w zasadzie niczym nie różni się od tradycyjnej wersji bolognese.

  • marcia

    chcialabym sie doweidziec czy kasza bulgur jest dozwolona? uwielbiam ja

    • Niestety nie, to pszenica, która w ogóle nie jest na diecie dozwolona (zabójcza dla metabolizmu).

  • Masza

    Nie rozumiem dodawania dodatkowych warzyw przy tej fazie. Czy przygotowując ten sos nie można użyć zalecanej ilości warzyw?Trzeba dodatkowo zjeść te dwie szklanki?

    • Jedna porcja sosu zawiera 1/4 marchewki, pół łodygi selera i 1/4 puszki pomidorów – za mało jak na porcję warzyw do posiłku, dlatego trzeba jeszcze jakieś zjeść.

  • Artur Drozdowicz

    Świetny przepis, a ile to kalorii, taka ćwiartka?

  • aja

    Przesmaża, smaży i obsmaża się na tłuszczu, na wodzie można tylko gotować;) Makaron orkiszowy u nas znalazłam, niestety gryczany jest pół na pół z pszenicą:(

    • Izabela Miłosz

      w biedronce jest makaron 100% gryczany teraz

  • Karolina Rogalska

    Mnie przeraza pol szklanki makaronu, przeciez to jest raptem kilka sztuk 🙂 a ja bardzo lubie makaron i mnei to przeraza…

    • Dlaczego pół szklanki makaronu? W 1. fazie je się całą szklankę ugotowanego na posiłek.
      Pół szklanki to porcja na kolację w 3. fazie, ale w 3. fazie jest taki wybór dań, że nie musi być to akurat makaron.