Menopauza a szybki metabolizm

Czy wejście w wiek menopauzalny oznacza spowolnienie metabolizmu? Tak, ale nie jest to wyrok – można temu przeciwdziałać poprzez odpowiednią dietę i ćwiczenia. Autorka diety przyspieszającej metabolizm, Haylie Pomroy, zapewnia, że również w wieku około menopauzalnym można zrzucić zbędne kilogramy i poprawić stan zdrowia.

Jak tego dokonać? Warto odpowiednio pokręcić fazy diety przyspieszającej metabolizm.

17sierpnia1

Faza 1. Zapewnij komfort nadnerczom

Choć kluczowym zadaniem nadnerczy jest regulacja hormonów stresu, pomagają one także kontrolować sposób wykorzystania i magazynowania cukru w organizmie. Naszym celem w 1. fazie będzie zapewnienie nadnerczom jak największego komfortu i warunków do efektywnej pracy.

  • Jak najbardziej urozmaicaj posiłki (np. do każdego posiłku inny owoc, inne warzywa), aby zapewnić sobie pełną gamę składników odżywczych.
  • Jedz produkty zawierające resweratrol, np. jagody, borówki amerykańskie, maliny, morwę, granaty. Resweratrol – występujący w roślinach związek chemiczny o o wielu korzystnych właściwościach – jest też dostępny w tabletkach.
  • Stosuj techniki relaksacyjne, aby nie dopuszczać do wzrostu poziomu kortyzolu – hormonu stresu. Może to być joga, ćwiczenia oddechowe itd.
  • Wykonując ćwiczenia kardio, pilnuj żeby liczba uderzeń serca nie przekraczała 125-135 na minutę (więcej może spowodować zbyt duży stres dla organizmu).

Faza 2. Wspieraj wątrobę

Wątroba sprawia, że hormony stają się bioaktywne w organizmie. Dodatkowo wydziela globulinę wiążącą hormony płciowe (SBHG) – białko regulowane przez estrogen. Odpowiednie odżywienie wątroby pomoże jej poradzić sobie ze zmniejszoną ilością estrogenu.

  • Nie żałuj sobie warzyw krzyżowych takich jak kapusta, brokuły, szparagi, rzodkiewka, rukola.  Zawarte w nich składniki pomagają metabolizować estrogen, powstrzymując go przed odkładaniem się w komórkach tłuszczowych.
  • Pamiętaj o błonniku (tu znów przyjdą z pomocą wymienione wyżej warzywa). Pomogą strawić niezmetabolizowany estrogen.
  • Lecz stany zapalne, infekcje – utrudniają przetwarzanie estrogenu.
  • Ćwicz z obciążeniem po 3 serie malejących powtórzeń – 10, 8 i 6 powtórzeń. Jeśli jesteś w stanie zrobić więcej powtórzeń, oznacza to, że… obciążenie jest za małe 😉

Faza 3. Dbaj o produkcję hormonów

Tym razem naszym celem jest zwiększenie wydzielania estrogenu za pomocą odpowiedniego pożywienia.

  • Jedz produkty zawierające fitoestrogeny (związki organiczne zawarte w roślinach, działające w organizmie ludzkim na podobieństwo estrogenów), czyli siemię lniane, fasolę, płatki owsiane.
  • Poprawiaj krążenie poprzez dodawanie do potraw świeżych ziół oraz przypraw.
  • Usuwaj toksyny z organizmu stosując szczotkowanie ciała na sucho (tutaj filmik pokazujący co to takiego, będę też pisać o tym na blogu w osobnej notce), masaż, peeling ciała.
  • Szczególnie w tej fazie staraj się wybierać warzywa z rolnictwa ekologicznego, ponieważ  chemikalia takie jak np. pestycydy działają w organizmie podobnie jak hormony, co nie jest korzystne dla metabolizmu.

Będę wdzięczna za pozostawienie choćby krótkiego komentarza przez czytelniczki bloga, które dotyczy opisywana tematyka.

Tekst powstał na podstawie materiałów ze strony www H. Pomroy.

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.





Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 4 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm i innych zdrowych diet.