Mleko migdałowe, kokosowe, ryżowe

Jug and glass cup with almond milkNa diecie przyspieszającej metabolizm nie jest dozwolony nabiał – nie sprzyja zrzucaniu zbędnych kilogramów, o czym szerzej piszę tutaj: Czy nabiał szkodzi i dlaczego przeszkadza w odchudzaniu?

Dlatego alternatywą są mleka roślinne – kokosowe, migdałowe, z orzechów nerkowca czy ryżowe. Autorka diety wymienia także mleko z konopi (hemp milk) u nas raczej niedostępne, ale są tutaj czytelniczki mieszkające zagranicą, więc może przyda im się ta informacja.

Można ich używać jako dodatku do kawy zbożowej, składnik koktajli owocowych lub dodatek do owsianki. Ich główną zaletą jest fakt, że zawierają zdrowe tłuszcze, węglowodany i proteiny bardzo korzystne dla naszego metabolizmu. Poza tym mają przyjemny, delikatny, słodkawy smak.

Niektóre z tych mlek (ryżowe, orzechowe, migdałowe) można łatwo zrobić w domu – w internecie jest wiele przepisów. Jeśli zamierzamy kupić gotowe mleko, należy zwrócić uwagę na następujące rzeczy:

  • powinno być niesłodzone i nie ma znaczenia czy cukrem, sztucznym słodzikiem, syropem, np. z agawy czy winogron itd.
  • nie może zawierać oleju sojowego ani rzepakowego – oba są niedozwolone na diecie,
  • dopuszczalna jest zawartość oleju słonecznikowego (także w przypadku mleka ryżowego dozwolonego w fazie 1.)
  • aromat waniliowy jest dozwolony.

Mleko ryżowe, dozwolone w fazie 1.

To jedyne mleko roślinne dozwolone w 1. fazie diety, pozostałe zostały wykluczone ze względu na zawartość tłuszczu.

Marki sklepowe:
Natumi, mleko ryżowe BIO

Napój ryżowy Valsoia

Tutaj przepis

Mleko migdałowe, dozwolone w fazie 3 .

Łatwo je wykonać samodzielnie, bo jedyne składniki to migdały i woda. Producenci dodają jednak to i owo, aby zachować jednolitą konsystencję mleka. Grunt, żeby były to bezpieczne składniki.

Marki sklepowe:
EcoMil, mleko migdałowe bez cukru BIO (tapioka jest OK w 3. fazie)

Tutaj przepis

Mleko z orzechów nerkowca, dozwolone w fazie 3.

Niedostępne w sprzedaży, ale łatwe do samodzielnego wykonania i bardzo smaczne. Tutaj przepis.

Mleko kokosowe, dozwolone w fazie 3.

Tu trzeba zrobić pewne rozróżnienie – czym innym jest mleczko kokosowe dostępne w puszkach, a czym innym mleko kokosowe w kartonie. Mleczko jest u nas łatwo dostępne i świetnie sprawdza się jako składnik dań takich jak np. kurczak curry czy curry rybne. Nie widzę w sumie przeciwwskazań, by używać je także jako dodatek do kawy zbożowej. Natomiast mleko od picia w kartonie już dużo trudniej u nas dostać.

Marki sklepowe:
Aroy-D, mleko kokosowe w kartonie
Terrasana, mleko kokosowe w puszce BIO

Tutaj przepis. Szkopuł w tym, żeby wiórki nie zawierały żadnych dodatków chemicznych.

Mleko owsiane – zobacz osobny wpis

Mój komentarz:
Szukając materiałów do tego wpisu, natknęłam się na informacje na temat oleju rzepakowego na diecie przyspieszającej metabolizm. Otóż jest potwierdzenie faktu, że jest on na diecie zabroniony. Wiele osób pytało mnie właśnie o ten olej – w Polsce uchodzi za najzdrowszy z możliwych. Spróbuję się dowiedzieć dlaczego Pomory go wykluczyła, choć już w tym momencie można z dużą dozą pewności założyć, że coś takiego w nim jest, że nie służy metabolizmowi (to jest jedyne i główne kryterium doboru przez nią produktów). Może fakt, że rzepak był genetycznie modyfikowany, żeby zmniejszyć w nim ilość szkodliwego kwasu erukowego? Nie chcę na razie drążyć tego tematu, tym bardziej, że olej rzepakowy ma u nas tak dobrą prasę, że wręcz boję się podważać świętości 😉

Jeśli znacie jakieś marki dozwolonych mlek roślinnych, których tu nie wymieniłam lub macie doświadczenia z ich wyrobem własnym – proszę o komentarz.

Tekst powstał na podstawie materiałów ze strony www H. Pomroy.

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.




Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 4 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm i innych zdrowych diet.