Najczęstsze pytania na temat diety (4)

Kolejna porcja pytań i odpowiedzi na temat diety przyspieszającej metabolizm.

pytania4-metabolizm

Czy można zamieniać miejscami posiłki?
Można, pod warunkiem, że jemy maksymalnie 30 minut po pobudce, potem co 3,5-4 godziny i nie chodzimy głodni w ciągu dnia. Można np. jako pierwszy posiłek zjeść przekąskę, a po 3 godzinach śniadanie (więcej we wpisie Śniadanie przyspiesza metabolizm). Podobnie w ciągu dnia, jeśli nie możemy zjeść obiadu, zjedzmy przekąskę, a obiad jako kolejny posiłek.

Przerwałam/em dietę. Czy muszę zaczynać od początku?
Nie trzeba zaczynać od początku, wystarczy od razu po wpadce wrócić na prawidłowe dietetyczne tory, szczególnie przykładając się do picia wody i jedzenia warzyw (najlepiej dorzucić dodatkową porcję warzyw alkalizujących). Nie ma też co stresować się, że nasz dotychczasowy wysiłek został zaprzepaszczony, bo po jednorazowym wybryku typu wypicie piwa czy zjedzenie pizzy tak się nie stanie. Tak jak nie da się naprawić metabolizmu w ciągu jednego dnia, tak też nie da się go zepsuć jedną wpadką. Naprawa/zepsucie przemiany materii to proces rozłożony w czasie.

Czy można żuć na diecie gumę do żucia?
Tak, pod warunkiem, że będzie słodzona stewią lub ksylitolem. Gumy do żucia słodzone ksylitolem widziałam na pewno w sklepie sieci Organic Farma Zdrowia, więc pewnie są dostępne i w innych ekosklepach.

Obudziłam/em się w środku nocy. Czy muszę coś zjeść?
Jeśli zamierzasz za moment znów położyć się spać, nic nie musisz jeść. Jeśli jednak zaczynasz właśnie dzień lub planujesz kilkugodzinną aktywność – obowiązują zasady diety.

Chcę przejść na dietę, ale niedługo są święta/idę na wesele itd. Zacząć teraz czy poczekać?
Jeśli czujesz, że masz tzw. powera i dużo zapału do przejścia na dietę, wykorzystaj to i zacznij już teraz, a na czas świąt/wesela zrób przerwę, tylko ostrzegam, że w czasie przerwy waga wzrośnie (to normalne, gdy rzuca się dietę z dnia na dzień), jednak po powrocie na dietę prawdopodobnie szybko wróci do poprzedniego poziomu. Trzeba też uważać, żeby za bardzo w czasie takiej przerwy nie „odpłynąć”, wybierać produkty zbliżone do 4. fazy diety i zachować względny umiar. Ja w czasie mojego odchudzania zrobiłam 2 przerwy i jakoś za bardzo w chudnięciu mi to nie przeszkodziło, może jedynie wydłużyło cały proces (relacje z moich przerw: 1, 2).

Dodam jeszcze, że na czas świąt wcale nie musimy diety przerywać, wystarczy odżywiać się wg obfitej 3. fazy diety. W czasie świąt wielkanocnych nie ma z tym żadnego problemu, bo zawsze wypadają w niedzielę-poniedziałek. Natomiast w przypadku Bożego Narodzenia, można tak poprzestawiać fazy, żeby wypadły one w czasie 3. fazy (więcej we wpisie Dieta a Boże Narodzenie. Jak przetrwać święta?) W 3. fazie możemy jeść wiele smakowitych potraw np. curry, sałatki, pieczone mięsa, majonez, ciasta zgodne z dietą, itd. pozwolą całkiem przyjemnie świętować.

Zobacz także:

Masz pytania na temat diety? Pytaj śmiało!

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.




Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 3 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm.