Najczęstsze pytania na temat diety (5)

Prawie każdego dnia dostaję od Was pytania na temat szczegółów diety przyspieszającej metabolizm. Przedstawiam odpowiedzi na te najczęściej zadawane.

pytania - dieta przyspieszająca metabolizm

Czy dozwolona jest na diecie żelatyna?
Tak, dozwolona jest żelatyna i agar agar, w każdej fazie. Żelatyna jest traktowana jako białko. Można np. poeksperymentować z galaretką z kurczaka i podobnymi daniami.

Dokuczają mi wzdęcia. Co mogę zrobić?
Każda zmiana w diecie, nawet korzystna dla zdrowia może mieć skutki uboczne – system trawienny musi się do pewnych rzeczy przyzwyczaić. Zwłaszcza kiedy wprowadzamy nowe produkty, po które wcześniej nie sięgaliśmy wcale lub sporadycznie. Jak temu przeciwdziałać? Zależy od fazy.
Faza 1.
Tu pomogą kiszonki – zawarte w nich bakterie probiotyczne powinny przywrócić równowagę w jelitach. Czyli powinny pomóc ogórki kiszone, kapusta kiszona. Z mniej u nas popularnych i dostępnych kimchi (danie koreańskie z kiszonej kapusty) oraz kefir kokosowy (kefir w ilości kilku łyżeczek dziennie).
Faza 2.
Wzdęcia w tej fazie mogą świadczyć o zbyt małej ilości warzyw w stosunku do protein. Warto wtedy zwiększyć ilość warzyw alkalizujących. Inny sposób to wypicie szklanki wody z 2 łyżkami octu kokosowego lub jabłkowego. Powinno też pomóc doprawianie potraw na ostro – chili, kurkumą, pieprzem cayenne (podkręcają metabolizm).
Faza 3.
Powinna pomóc herbata z ostropestu plamistego lub z rumianku, a także dodawanie do potraw dużych ilości świeżych ziół, np. natki, kolendry, bazylii.

Nie mogę jeść orzechów, owoców – czy je zastąpić?
Owoce to przede wszystkim 1. faza diety, kiedy jemy je do śniadania i obiadu, a także na przekąski. Można je zastąpić warzywami o trochę wyższym IG, np. pomidorami, batatami, dynią, burakami, marchwią.
Orzechy z kolei pełną rolę dostarczyciela zdrowych tłuszczy. Zamiast nich równie dobrze możemy włączyć do menu zdrowe oleje, np. kokosowy czy oliwę z oliwek, awokado, pestki dyni i słonecznika, siemię lniane itp.

Chciałabym przejść na dietę, ale martwi mnie, że niektóre kobiety wolno i mało chudną. Nie wiem, czy warto?
Bardzo często osoby skarżą się, że nie chudną, ale wkrótce (w komentarzach pod innym wpisem, wiec trudno odszukać całą historię) piszą, że jednak się udało. Staram się śledzić takie przypadki i chyba nie zdarzyło się, żeby dieta na kogoś tak zupełnie nie działała. Oczywiście to indywidualna sprawa, jedni chudną błyskawicznie, inni trochę wolniej, jedni sprawnie chudną od samego początku, u innych najlepsze efekty widać dopiero po jakimś czasie, zupełnie jakby metabolizm potrzebował czasu, żeby porządnie się nakręcić. Szybka przemiana materii to tak cenna rzecz, że warto poczekać!
Trzeba też pamiętać, że nierzadko zdarzają się osoby, które nie za bardzo mają z czego chudnąć, np. młode dziewczyny ważą 56, a chcą 52, więc nic dziwnego, że waga nie spada błyskawicznie. Inny częsty błąd to zwracanie uwagi tylko na wagę, a nie wymiary, bo przecież na tej diecie się ćwiczy i buduje mięśnie, a one też ważą!
Warto też pamiętać, że celem diety jest nie tylko chudnięcie – poprawia ona przemianę materii, ogólny stan zdrowia, wyniki, samopoczucie. To wszystko też są cenne korzyści z diety.

Wszystkie inne odcinki cyklu Najczęstsze pytania na temat diety dostępne pod tagiem Pytania.

Masz pytanie? Zadaj je w komentarzu.

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.




Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 3 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm.

  • margo

    witam !
    dawno nie pisalam ,ale zagladam tu codziennie i chce dodac moja opinie na ostatnie pytanie .WARTO! oczywiscie ,ze warto byc na diecie ,chocby dla samego samopoczucia .ja jestem na diecie rowne 3 miesiace i nie osiagnelam niewiadomo jakiego ryzultatu 6kg ,ale moje samopoczucie jest wspaniale. ostatnio skorzystalam z promocyjnej analizy ciala i co mnie bardzo zaskoczylo i nie tylko mnie rowniez pielegniarke wykonujaca analize ,ze moje lata biologiczne to 30 lat a ja mam 45 !
    moj organizm chyba sie totalnie oczyscil z toksyn. jestem niesamowicie zadowolona ze zaczelam te diete ,mam nadzieje ze jeszcze schudne ,bo brakuje mi 5 kg.
    oczywiscie dziekuje ewie za blog jest moja ispiracja i motywacja!

  • Margo, fajnie że się odezwałaś, dzięki za Twoją opinię 🙂

  • Co do tej wagi to potwierdzam, ostatnio zauważyłam, że z wagi mi schodzi dość niewiele, ale głównie mierzę obwody, nie wagę i przy tym pierwszym już widać różnicę. Nawet gołym okiem. Więc waga to nie jedyny wyznacznik 🙂 W sumie to dla mnie nigdy nie była żadnym wyznacznikiem 😀
    Przydatny post, dzięki. Warto wiedzieć, że jest jakaś pomoc, gdyby trzeba było poszukać odpowiedzi na pytanie 🙂

  • Niestety nie, pisałam o tym tutaj: http://szybkaprzemiana.pl/orzechy-tak-prazone-nie/ W 3. fazie najbezpieczniejszy będzie esseński. Można też pokusić się o zrobienie chleba owsianego.

  • Izabella Kiriczok

    Witaj – przymierzam się do rozpoczęcia diety od dawna, ale decyzja zapadła i chciałabym zacząć od jutra:) Ale pojawiły mi się pytania, na które nie znalazłam odpowiedzi – czy mogłabym prosić o radę?
    1. czy można zamienić miejscami posiłki? Chodzi konkretnie o obiad, córka nie ma możliwości jedzenia ciepłego posiłku w szkole, czy można to ułozyć tak: śniadanie, drugie śniadanie, podwieczorek, obiad, kolacja?
    2. jeżeli się nie da zamienić – to czy masz może pomysły na jakieś zimne obiady? To niedługo, bo tydzień potem wakacje, więc przeżyje Emotikon wink

    dziękuję Ci bardzo – także za kawał dobrej roboty, który odwaliłaś na blogu:)
    I.

    • Izabella, tak, można zamieniać miejscami posiłki, choć proponowany przez Ciebie rozkład za bardzo kumuluje posiłki główne w 2. części dnia, córka może być głodna rano. Proponowałabym (nawiązując do Twojego 2-go pytania) następujący: śniadanie, 2. śniadanie, obiad na zimno zabrany z domu, podwieczorek, kolacja na ciepło.

      Propozycje obiadów na zimno:

      Faza 1.: sałatka ze szklanki kaszy jaglanej lub gryczanej lub makaronu orkiszowego + 120 gram pieczonego kurczaka + warzywa, np. pomidory, ogórki, fasola szparagowa żółta itd + owoc

      Faza 2.: 120 gram pieczonego filetu z indyka + szklanka brokułów + szklanka zielonej fasoli szparagowej + pieczarki lub sałatka nicejska: http://szybkaprzemiana.pl/salatka-nicejska/

      Faza 3.: jajko na twardo + sałata + pomidory i inne warzywa + sos winegret na oliwie z oliwek + owoc lub tajska sałatka z kurczakiem: http://szybkaprzemiana.pl/tajska-salatka-z-kurczakiem/

  • Magdalena Kalinska

    Pewnie powtarza się to pytanie, ale nie mogę znaleźć odpowiedzi z góry przepraszam. Ale gdy mowa o produktach gotowanych mierzonych na szklanki to nie mogę doczytać, czy to jest przed ugotowaniem czy po. Problem robi sie przy ryżach, kaszach i płatkach, które jak wiadomo po ugotowaniu zwiększają objętość.

  • bynajmniej

    Czy na diecie dozwolone jest spożywanie ziemi okrzemkowej?

    • Skoro jest to produkt w 100% naturalny, korzystny dla zdrowia i spożywany w niewielkich ilościach – myślę, że można.

  • Anna Sz

    „Czy można jeść korzeń selera i pietruszki oraz gotować na nich rosół?”
    Ewo, Twoja odpowiedź na to pytanie już nieaktualna, proponuję zmienić w tekście.