Najczęstsze pytania na temat diety (6)

Znów uzbierało się kilka pytań, które często zadajecie w mailach czy na Facebooku, zapraszam więc do lektury kolejnego odcinka cyklu Najczęstsze pytania na temat diety.

pytania-6-dieta-metabolizm

Czy dieta przyspieszająca metabolizm będzie bezpieczna dla młodej osoby, z lekką nadwagą (ok. 5 kg), która wcześniej była na wielu różnych dietach?
Generalnie dieta przyspieszająca metabolizm jest dietą bezpieczną, ponieważ dostarcza wszelkich niezbędnych składników odżywczych, jemy regularnie zdrowe nieprzetworzone produkty, nigdy nie chodzimy głodni. Każda zdrowa osoba może zatem stosować ją bez ryzyka. Co więcej – autorka diety Haylie Pomroy – stworzyła ją z myślą właśnie o osobach, które „przerobiły” wiele różnych diet i nadwyrężyły metabolizm.

Czy mogę zwiększyć ilość wysiłku fizycznego?
Nadmierny wysiłek nie jest wskazany, pisałam o tym m.in. tutaj. Forsowanie się stresuje nasz organizm i choć wg potocznej wiedzy traci się wtedy na wadze, na dłuższą metę się to nie sprawdza. Można mnożyć przykłady osób, które np. codziennie chodzą na siłownię, a nie chudnę ani grama.

Jak rozplanować posiłki, gdy imprezuję całą noc, a potem odsypiam do późna, czy zwiększyć ich częstotliwość?
Nie należy zwiększać częstotliwości posiłków po to, żeby zmieścić koniecznie 5 posiłków. Po prostu pół godziny po wstaniu zjedz śniadanie i od tej pory jedz co 3-3,5 h.

Czy jeśli zdarzył mi się tak zwany cheat day to powinnam zacząć dietę od początku, czy powinnam wrócić do fazy, którą porzuciłam?
Na diecie przyspieszającej metabolizm nie ma czegoś takiego jak cheat day. Jeśli zdarzy się wpadka, należy po prostu wrócić na kolejny dzień diety, nie trzeba zaczynać wszystkiego od samego początku. Jeśli z góry wiemy, że „zgrzeszymy”, można się do tego przygotować, polecam wpis Jak zjeść dużą kolację na diecie i nie przytyć?

Jak długo będzie trwała naprawa metabolizmu ? I czy może być tak, że przytyję od tej diety ?
Naprawa trwa równie u różnych osób, minimalny cykl to 28 dni. U mnie trwało to jakieś 3 miesiące. Polecam wpisy: 7 oznak zbyt powolnego metabolizmu oraz Czy mój metabolizm działa już prawidłowo?

Jeśli stosowało się dietę niskokaloryczną, zwłaszcza przez dłuższy czas, organizm jest najnormalniej w świecie wygłodzony, może (choć nie musi) na początku nastąpić niewielki wzrost wagi, ale minie, kiedy ciało przestanie czuć się zagrożone. Tak się dzieje, gdy ograniczamy jedzenie – nasz organizm czyha tylko na okazję, żeby odłożyć trochę tłuszczu. Diety niskokaloryczne to droga donikąd.

Rozpoczęłam właśnie 4. tydzień. Przez 2 tygodnie stosując się ściśle do zasad ubyło mi 4 kg i koniec ani grama więcej.
4 kilogramy w ciągu 2 tygodni to bardzo dużo! Trudno byłoby utrzymać takie tempo chudnięcia przez cały czas, nic dziwnego, że organizm chce chwilę odpocząć, wykonał spory wysiłek. Stosuj się dalej do zasad diety (choć waga chwilowo nie spada, praca nad metabolizm wre!), a będą dalsze efekty.
Co innego jeśli ktoś jest na diecie dłuższy czas i waga zatrzymała się na tydzień czy dwa, wówczas polecam sprawdzone sposoby: Waga stoi w miejscu – co robić? (1) oraz Waga stoi w miejscu – co robić? (2)

Czy mogłabym prosić o kilka przepisów na śniadania w II fazie diety. Szczerze powiem, że na szpinak z pieczarkami już nie mogę patrzeć.
Ja osobiście śniadania w 2. fazie jem zupełnie „nieśniadaniowe”, np. łososia wędzonego czy pieczonego indyka, głównie dlatego, że nie mam rano za wiele czasu. Polecam wpis 50 pomysłów na przekąski proteinowe w fazie 2.  – każda taka przekąska, kiedy podwoi się ilość mięsa, ryby może stać się także śniadaniem.

Wszystkie inne odcinki cyklu Najczęstsze pytania na temat diety są dostępne pod tagiem Pytania.

Masz pytanie? Zadaj je w komentarzu.

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.




Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 3 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm.

  • kasia

    Hej ja mam kolejne pytanie, czy przerwy misedzy posilkami musza byc 3.5 – 4h? mi do 14 wychodzą przerwy ok 2.5 h (8 – sniadanie, 11- przekaska, 13:30 – obiad) czasem 8:15 – 10:30 i 13:15 … i czuje głód mimo że duże śniadanie jem… potem jest dużo lepiej

    • Przerwy 2,5 h mogą być trochę za krótkie. Jeśli jednak widzisz, że u Ciebie się to sprawdza i waga spada, to kontynuuj. W przeciwnym razie, zachowaj przerwy „przepisowe” 🙂 Pozdrawiam.

  • Olinek

    mam pytanie dotyczące mąki żytniej, czy jest ona dozwolona? i czy próbowałyście piec chleb lub bułeczki np z mąki owsianej?

  • Magdalena Robak

    Chciałabym zapytać czy błędem jest zamiana kolejności posiłków – na przykład dwie przekąski pod rząd , następnie obiad i kolacja ? Oczywiście nie celowo , w ramach musu 🙂

    W 3 fazie dozwolone sa śliwki … Jedna sztuka 😉 czy można zjesc ich wiecej ?
    pozdrawiam serdecznie 🙂

    • Czemu jedna sztuka? Jedna sztuka dotyczy owoców typu jabłko czy pomarańcza, w przypadku drobnych owoców szklanka. Czyli w tym przypadku szklanka pokrojonych w kostkę śliwek.

      Można zamieniać kolejność posiłków, byleby jeść co 3-3,5 h, 3 posiłki główne i 2 przekąski.

      • Magdalena Robak

        Dziekuje za odpowiedz 🙂
        Super idealnie 🙂
        Musze sie pochwalić , szósty dzien diety , minus 2 kg , schodzi bardzo szybko 🙂 schodzą obwody , pierwszy raz bez dużej ilości cwiczen 🙂
        Pierwszy raz na diecie jem 3 łyżki tłuszczu a nie jedna na posiłek , czuje sie swietnie :))
        Do tego Bataty i buraki 🙂
        Poprostu super 🙂

  • anna

    Storna jest świetna i bardzo przemyślana. Gratuluję! Mam jedno pytanie, na które nie mogę znaleźć odpowiedzi. Czy można jeść mniejsze porcje? Np 100 g mięsa i pół paczki brokułów na obiad w fazie 2? Te zaproponowane przez Panią na stronie są dla mnie znacznie za duże, nie do przejedzenia. Pozdrawiam!

    • Anno, zmniejszanie porcji nie jest zalecane na tej diecie, bo żeby rozniecić metabolizm trzeba sporo jeść. Jaka jest przyczyna tego, że nie jesteś w stanie zjeść 120 g kurczaka (to niewielki kawałek) i porcji brokułów? To nie jest dużo jak na dorosłą osobę 🙂 Ograniczałaś wcześniej porcje jedzenia, byłaś na dietach niskokalorycznych? Oczywiście nie namawiam do wmuszania w siebie jedzenia, ale do w miarę możliwości zjadania zalecanych porcji; kiedy metabolizm ruszy, nie powinno być z tym żadnych problemów. Pozdrawiam.

      • anna

        Dziękuję za odpowiedź!
        Nie byłam jeszcze na żadnej diecie, ale po prostu wydaje mi się tego dużo 🙂 Zwłaszcza tyle mięsa w drugiej fazie.

        Mam jeszcze pytanie, czy w fazie 3 mogę sobie piec chleb, którego składnikami są pestki sezamu, migdały, siemię lniane, płatki owsiane i olej kokosowy?

        • Teoretycznie można upiec taki chleb, z tym że nie będzie on zaliczany do ziaren, lecz do tłuszczy, można zjeść jedną b. małą kromkę na porcję, odpowiadająca objętościowo 1/4 szklanki np. orzechów. Jednak pieczenie orzechów nie jest korzystne (więcej tutaj http://szybkaprzemiana.pl/orzechy-tak-prazone-nie/), więc taki chleb polecałabym tylko od czasu do czasu. W 3. fazie wiele jest atrakcyjnych tłuszczy do wyboru, np. awokado, tahini, surowe orzechy itd.