Ochota na słone przekąski – skąd się bierze i jak ją pokonać?

Kiedy czujesz, że bezwględnie MUSISZ zjeść coś bardzo słonego, np. paluszki, chipsy czy solone orzeszki – oznacza to, że twój organizm chce ci o czymś zakomunikować. Zachcianki na słone przekąski świadczą o pewnych niedoborach w organizmie. 

Zobacz także:

Generalnie nasze ciało potrzebuje soli – aby utrzymać właściwy poziom elektrolitów, obniżać stres czy stabilizować pracę serca. Zalecana przez WHO dzienna dawka spożycia soli to 5 g/dobę, co odpowiada płaskiej łyżeczce do herbaty. Tymczasem tylko jedna paczka paluszków zawiera 6 g soli. Więc nawet jeśli nasz organizm potrzebuje soli, to na pewno nie aż takiej ilości.

Co zatem świadczą zachcianki na słone przekąski?

Odwodnienie

Staraj się pić dziennie tyle wody, ile wynosi 1/3 twojej wagi podzielona przez 10 – czyli osoba ważąca 90 kg powinna wypija 3 l, osoba ważąca 60 kg – 2 l wody dziennie. Jeśli Twoje zachcianki na słone przekąski pojawiają się popołudniu – staraj się pić dużo wody rano.

Wybieraj wodę źródlaną, ponieważ ten rodzaj wody ma najlepsze wartości elektrolitów i korzystne proporcje minerałów. Elektrolity są ważne, ponieważ to one mają wpływ na to w jaki sposób płyny są rozprowadzane w organizmie.

Na rynku jest kilka marek wód źródlanych, np. Żywiec, Primavera, Nestle, Mama i ja.

Stres i zmęczenie

Odpowiednia ilość soli ma znaczenie dla właściwej pracy nadnerczy i obniżania poziomu kortyzolu – hormonu stresu. Kiedy poziom stresu jest w normie, procesy te zachodzą gładko – nasz organizm jest bardziej skłonny do spalania niż odkładania w postaci tłuszczu.

Jak zwalczać zachcianki na słone?

Zanim sięgniesz po paczkę chipsów, zrób rachunek sumienia – czy wypijasz odpowiednią ilość wody? Spróbuj trzymać się opisanej wyżej zasady – picia dziennie tyle wody, ile wynosi 1/3 twojej wagi podzielona przez 10.

Możesz też delikatnie zwiększyć ilość soli w twojej diecie (najlepsza będzie sól himalajska lub morska). Spróbuj odrobinę posolić plastry jabłka czy melona, możesz też po prostu położyć szczyptę soli na języku.

Jeśli nadal dręczą cię zachcianki na słone przekąski, jedz kiszonki – ogórki kiszone i małosolne czy kapusta kiszona są słone i jednocześnie bardzo korzystne dla zdrowia.

Możesz też spróbować tych zdrowych chipsów z jarmużu:

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.

Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 4 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm i innych zdrowych diet.