Piernik metaboliczny

Aromatyczny, korzenny piernik na bazie mąki migdałowej, oleju kokosowego, pure z dyni i ksylitolu. Świetna alternatywa dla tradycyjnych wypieków świątecznych. 

piernik-metaboliczny-dieta-metabolizm

Danie diety przyspieszającej metabolizm, dozwolone w 3. fazie. Składniki na 8 porcji (wersja z orzechami) lub 10 porcji (wersja bez orzechów). Jako przekąska lub dodatek do dań głównych.

Składniki:

  • szklanka mąki migdałowej (można zmielić obrane migdały lub płatki migdałowe),
  • 1/2 szklanki mąki kokosowej (można zastąpić dowolną mąką z orzechów lub migdałową),
  • 1/4 łyżeczki sody oczyszczonej,
  • 1/2 łyżeczki soli morskiej,
  • 1-2 łyżeczki przyprawy do piernika (w zależności od tego, jak bardzo lubisz smak przypraw korzennych),
  • 4 duże jaja w temperaturze pokojowej,
  • 1/2 szklanki oleju kokosowego, o płynnej konsystencji (lekko rozpuszczonego),
  • szklanka pure* z dyni (może też być z marchwi lub patatów),
  • 3/4 szklanki ksylitolu,
  • opcjonalnie: 1/2 szklanki orzechów włoskich,
  • opcjonalnie dla koloru: łyżeczka kakao (nie dodałam, bo wpadłam na ten pomysł post factum).

* pure – ugotowane i zmiksowane warzywo

  1. Rozgrzać piekarnik do 180 stopni.
  2. Małą formę keksówkę nasmarować olejem kokosowym lub wyłożyć papierem do pieczenia.
  3. W średniej misce połączyć ze sobą obie mąki, sodę oczyszczoną, sól morską, przyprawę do piernika. Dobrze wymieszać.
  4. W dużej misce ubić jaja z ksylitolem oraz mikserem przez 2 minuty.
  5. Dodać pure z dyni i olej kokosowy – ubijać jeszcze 2 minuty.
  6. Stopniowo dodawać suche składniki, aż do ich połączenia.
  7. Przełóż ciasto do przygotowanej w wcześniej keksówki i posyp orzechami (opcjonalnie).
  8. Piecz 60 minut w temperaturze 180 stopni (to dłużej niż zwykle piecze się tego typu ciasto). Patyczek włożony w ciasto może być mokry, ale nie powinno oblepiać go ciasto.
  9. Kroić dopiero, gdy całkowicie ostygnie.

Mój komentarz:
Przepis pochodzi od autorki diety, tradycyjnie już moimi modyfikacjami przystosowującymi recepturę do polskich warunków.Patrząc na skład piernika, z góry wiadomo, że będzie pyszny i tak właśnie jest. To kolejne ciasto niezawierające białej mąki, nabiału i cukru, a jednak pyszne. Jest sycące, ma zwartą, wilgotną konsystencję.

Przyprawę piernikową można zrobić samodzielnie (z mielonych przypraw: cynamonu, imbiru, goździków, gałki muszkatołowej, kardamonu). Polecam też przyprawę do piernika Kotanyi, która zawiera tylko naturalne składniki i jest naprawdę intensywnie korzenna (można dodać mniej niż 2 łyżeczki). Inni producenci lubią dodawać np. mąkę.

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.




Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 3 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm.

  • swistunka

    Jaka będzie porcja na przekąskę? Wtedy już bez dodatków prawda?
    A jak łączyć ciasto z daniem głównym?

    • Na przekąskę proponowałabym jeden kawałek, piernik jest bardzo sycący, zawiera sporo zdrowych tłuszczów, z dodatkiem jakiegoś warzywa będzie to sensowna przekąska.

      Podobnie proponowałabym jako dodatek do obiadu na deser – jeden kawałek + owoce. W posiłku głównym można łączyć różne rodzaje tłuszczów: http://szybkaprzemiana.pl/zdrowe-tluszcze-w-3-fazie-diety-ile-mozna-ich-zjesc/

      • swistunka

        A czy to będzie bardzo źle jeśli dam więcej „mąki ” orzechowej ( szk) a mniej migdalowej i olej zastąpie winogronowym?

        • Będzie OK, jedne tłuszcze będą zastąpione innymi, niczego to nie zmieni.

          • swistunka

            Bardzo dziękuję 🙂

  • brzmi pysznie

  • Julita Dziedzic

    Super ciasto, wypróbowałam. Mój mąż był zachwycony.

  • Sonia

    Czy mąkę migdałową można zastąpić kokosową? Ewentualnie dodać do tego orzechy/migdały?

    • Tak, można zastąpić. Co prawda nie próbowałam osobiście, ale myślę, że powinno być OK.

  • Ilona

    Pani Ewo, czy mozna zamrozić piernik?

  • Ilona

    Piernik pyszny, nie jadłam nigdy wcześniej tak dobrego!!!

  • kasku

    Zastanawiam się czy gdyby piernik miał być dodatkiem do śniadania można by zastąpić mąkę migdałową owsianą? Szklanka na ciasto czyli na śniadanie 1/8 porcji.. Czy dobrze myślę?

    • Wtedy trzeba by również wyeliminować mąkę kokosową, olej kokosowy i całe jaja. To już lepiej zrobić ciasto 1-fazowe, np. brownie z dynią lub marchewkowo-jabłkowe.

      • kasku

        zaraz, zaraz ale w fazie 3 wolno płatki owsiane to myślałam że mąkę owsianą też można… coś pokręciłam?

        • Mąkę owsianą można, ale oleju kokosowego nie można, jak również mąki kokosowej i całych jaj – więc większość składników tego piernika nie nadaje się dla fazy 1.

        • Żle Cię zrozumiałam, myślałam, że chcesz dostosować ciasto do fazy 1. Jeśli chcesz jeść piernik na śniadanie w fazie 1., możesz je jeść w takiej formie, jak jest + dodać osobno ziarna i owoc. Można też jak piszesz poeksperymentować z owsianą.

          • kasku

            Diabeł tkwi w szczegółach 🙂 W drugim zdaniu „w fazie 3”. Nie napisałam wyraźnie ale chodziło mi o śniadanie fazy 3. Dziękuję za odpowiedź.