Piernik metaboliczny

Aromatyczny, korzenny piernik na bazie mąki migdałowej, oleju kokosowego, pure z dyni i ksylitolu. Świetna alternatywa dla tradycyjnych wypieków świątecznych. 

piernik-metaboliczny-dieta-metabolizm

Danie diety przyspieszającej metabolizm, dozwolone w 3. fazie. Składniki na 8 porcji (wersja z orzechami) lub 10 porcji (wersja bez orzechów). Jako przekąska lub dodatek do dań głównych.

Składniki:

  • szklanka mąki migdałowej (można zmielić obrane migdały lub płatki migdałowe),
  • 1/2 szklanki mąki kokosowej (można zastąpić dowolną mąką z orzechów lub migdałową),
  • 1/4 łyżeczki sody oczyszczonej,
  • 1/2 łyżeczki soli morskiej,
  • 1-2 łyżeczki przyprawy do piernika (w zależności od tego, jak bardzo lubisz smak przypraw korzennych),
  • 4 duże jaja w temperaturze pokojowej,
  • 1/2 szklanki oleju kokosowego, o płynnej konsystencji (lekko rozpuszczonego),
  • szklanka pure* z dyni (może też być z marchwi lub patatów),
  • 3/4 szklanki ksylitolu,
  • opcjonalnie: 1/2 szklanki orzechów włoskich,
  • opcjonalnie dla koloru: łyżeczka kakao (nie dodałam, bo wpadłam na ten pomysł post factum).

* pure – ugotowane i zmiksowane warzywo

  1. Rozgrzać piekarnik do 180 stopni.
  2. Małą formę keksówkę nasmarować olejem kokosowym lub wyłożyć papierem do pieczenia.
  3. W średniej misce połączyć ze sobą obie mąki, sodę oczyszczoną, sól morską, przyprawę do piernika. Dobrze wymieszać.
  4. W dużej misce ubić jaja z ksylitolem oraz mikserem przez 2 minuty.
  5. Dodać pure z dyni i olej kokosowy – ubijać jeszcze 2 minuty.
  6. Stopniowo dodawać suche składniki, aż do ich połączenia.
  7. Przełóż ciasto do przygotowanej w wcześniej keksówki i posyp orzechami (opcjonalnie).
  8. Piecz 60 minut w temperaturze 180 stopni (to dłużej niż zwykle piecze się tego typu ciasto). Patyczek włożony w ciasto może być mokry, ale nie powinno oblepiać go ciasto.
  9. Kroić dopiero, gdy całkowicie ostygnie.

Mój komentarz:
Przepis pochodzi od autorki diety, tradycyjnie już moimi modyfikacjami przystosowującymi recepturę do polskich warunków.Patrząc na skład piernika, z góry wiadomo, że będzie pyszny i tak właśnie jest. To kolejne ciasto niezawierające białej mąki, nabiału i cukru, a jednak pyszne. Jest sycące, ma zwartą, wilgotną konsystencję.

Przyprawę piernikową można zrobić samodzielnie (z mielonych przypraw: cynamonu, imbiru, goździków, gałki muszkatołowej, kardamonu). Polecam też przyprawę do piernika Kotanyi, która zawiera tylko naturalne składniki i jest naprawdę intensywnie korzenna (można dodać mniej niż 2 łyżeczki). Inni producenci lubią dodawać np. mąkę.

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.




Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 4 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm i innych zdrowych diet.