Przepisy

Powidła śliwkowe bez cukru, z ksylitolem

To niesamowite, jak szybko można wyczarować zdrowe powidła śliwkowe, bez dodatku cukru – idealny dodatek do dań czy po prostu jako smarowidło na kanapki. Mało tego – smak takich powideł można podrasować dodając cynamon lub – uwaga czekoholicy! – kakao, co pozwoli uzyskać zdrowy „czekodżem”. 

Danie diety przyspieszającej metabolizm. Faza 3. Jedna porcja = 2 łyżeczki powideł (nie zastępuje owoców w posiłku – więcej wskazówek w komentarzu poniżej).

Składniki:

  • 1 kg śliwek,
  • 150 g ksylitolu (można dodać go mniej, jeśli śliwki są słodkie).

Warianty:

  • 1 łyżeczka cynamonu, jeśli chcemy uzyskać powidła korzenne,
  • 2 czubate łyżki kakao, jeśli chcemy uzyskać „czekodżem”.
  1. Śliwki umyć, usunąć pestki, przełożyć do garnka z grubym dnem (można na początku podlać odrobiną wody). Jeśli pestki ciężko jest usunąć ze śliwek, można je gotować z pestkami, przekrojone na pół i wyłowić dopiero wtedy, gdy owoce zmiękną.
  2. Gotować na średnim lub małym ogniu bez przykrycia, aż odparuje z nich woda, dość często mieszając (im powidła stają się gęstsze, tym częściej trzeba mieszać). U mnie trwało to ok. 40 minut. Tradycyjnie powidła gotuje się wiele godzin, aż powstanie jednolita masa, ale moim zdaniem tak długie maltretowanie śliwek nie jest potrzebne – wystarczy poczekać do momentu, aż się rozpadną (małe kawałeczki owoców są wg mnie OK).
  3. Gotowe powidła posłodzić ksylitolem do smaku. Można najpierw spróbować, bo czasem same śliwki są tak słodkie, że nie wymagają dosładzania. Opcjonalnie można dodać cynamon lub kakao (patrz wariant powyżej).
  4. Przechowywanie: w lodówce w zamkniętym pojemniku do tygodnia lub wekować jak tradycyjne przetwory (przełożyć do wyparzonych słoików, zakręcić, postawić do góry dnem, przykryć grubszym ręcznikiem i odstawić do wystudzenia).

Mój komentarz:
Gotowe dżemy i powidła dostępne w sklepach zniechęcają swoim składem – zawierają po prostu mnóstwo cukru. Dlatego zrobienie domowych powideł to świetna opcja!

Będą idealne na Diecie Przyspieszającej Metabolizm (nie zastępują owoców w posiłku 3. fazy: do dania z 2 łyżeczkami powideł normalnie dodajemy owoc), ale także jako dodatek do posiłków dla całej rodziny: na kanapki, do owsianki, jogurtu naturalnego, twarożku, naleśników, gofrów itd. Bardzo polecam, takie domowe zdrowe przetwory świetnie wzbogacają i urozmaicają codzienne posiłki.

***

Print Friendly, PDF & Email

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od 5 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm i innych zdrowych diet.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *