Przykładowy dzień fazy 1.

Jak wygląda 1. faza diety przyspieszającej metabolizm – co jemy, w jakich ilościach, co pijemy i jakie wykonujemy ćwiczenia? Oto przykładowy dzień tej bogatej w węglowodany fazy.

Śniadanie

Pierwszy posiłek powinien być zjedzony maksimum pół godziny od pobudki i ma składać się z ziaren (np. kaszy, płatków owsianych) oraz owoców, można też dodatkowo zjeść warzywa. Popularne śniadanie 1. fazy to owsianka z owocami. Jeśli nie przepadasz za płatkami owsianymi, masz do wyboru wiele innych opcji – zobacz wpis Nie cierpię owsianki, czyli 10 pomysłów na śniadania na diecie oraz wpisy z tagiem śniadania w 1. fazie diety.

Przekąska

2,5-3,5 godziny pod śniadaniu pora na przekąskę, a przekąskami w 1. fazie są owoce. Mogą być to truskawki, gruszka, pomarańcza, ananas, kiwi i inne. Dozwolona wielkość porcji to jeden owoc (np. jabłko) lub szklanka w przypadku owoców takich jak truskawki.

Obiad

Po kolejnych ok. 3 godzinach czas na obiad składający się z protein (mięsa, ryby lub roślin strączkowych), ziaren (np. kaszy, ryżu brązowego, makaronu orkiszowego) oraz warzyw. Dodatkiem do obiadu jest także owoc. Na zdjęciu bardzo pyszne danie – misa brokułów z kurczakiem, a na deser pomarańcza. Dobrze jest zjeść jeszcze trochę dodatkowych warzyw, np. surówkę z czerwonej kapusty.

Jeśli chodzi o ilości, jemy szklankę ziaren ugotowanych, 120 g mięsa lub 180 g ryby (waga przed gotowaniem), bądź pół szklanki strączkowych ugotowanych.

misa-kurczak-brokuly-dieta-metabolizm

 

surowka-czerwona-kapusta-dieta-metabolizm

Podwieczorek

Ok. 3 godziny po obiedzie czas na kolejną przekąskę i są to oczywiście owoce. Owoc można zastąpić warzywami o wysokim IG i zjeść np. pomidory, marchew lub zupę krem z warzyw, np. pomidorową z batatami.

Kolacja

I ostatni posiłek, ok. 3 godziny od podwieczorku to taki sam zestaw produktów (proteiny + ziarna + warzywa), jak do obiadu, z pominięciem owocu. Na zdjęciu makaron chili, który smakuje obłędnie, trudno uwierzyć, że to danie dietetyczne. Warto zjeść do niego jakieś jeszcze warzywa, np. ogórka, seler naciowy czy rzodkiewki.

chili-mac-dieta-metabolizm

Napoje  w ciągu dnia

Należy wypijać codziennie tyle wody, ile wynosi 1/3 twojej wagi podzielona przez 10, np. w przypadku 70 kg będzie to 2,3 litra.
Opcjonalnie: herbata ziołowa, kawa zbożowa. Zobacz co jeszcze można pić na diecie.

Ćwiczenia w fazie 1.

Powinien to być trening kardio, czyli taki, które przyspiesza tętno. Idealne będzie bieganie, jazda na rowerze, aerobik, szybki taniec, skakanka, a nawet wchodzenie po schodach. Pamiętajmy o wcześniejszej rozgrzewce. Ćwiczenia mają być na poziomie umiarkowanym, nie należy się forsować. Ćwiczymy przynajmniej raz w czasie fazy, 30-40 minut jeśli nie ćwiczyłaś/eś wcześniej lub 45-75 minut, jeśli aktywność fizyczna nie jest Ci obca.

Zobacz także: 

Droga na skróty do poznania zasad diety:

  • E-kurs „Dieta dla początkujących”zobacz więcej
  • E-kurs „Jak w 14 dni zmotywować się do diety i ją rozpocząć”, czyli dieta dla początkujących + blok motywacyjno-psychologiczny – zobacz więcej

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.




Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 3 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm.

  • Iwona

    Czy ta dieta nadaje sie dla cukrzykow typ II lub przy insulinoopornosci?

  • Zuzanna

    Czy trzeba trzymac kolejnosc posiłków, np. jezeli nie mam mozliwosci zrobic/odgrzać obiadu ok 13 to zjesc zamiast niego kolacje?

  • Ela

    Jak mozna przezyc na przekasce w postaci jablka czy szklanki truskawek??? Masakra jakas. Zdechnac mozna z glodu tym bardziej, ze 3h po posilku zoladek jest pusty, zjedzenie owocu powoduje jeszcze wieksze ssanie, przynajmniej ja tak mam 🙁 Jak to wytrzymac, to jakby przerwy miedzyposilkami byly 6h, bo taka przekaska niczego nie wnosi.

    • Elu, zasadą tej diety jest to, że NIE WOLNO nigdy być głodnym. Jeśli komuś nie wystarczy owoc, można do niego zjeść dowolną ilość sycących warzyw, np. batatów, marchwi, dyni, buraków itd. Można np. zjeść oprócz owocu zupę krem z pomidorów czy buraków (przepisy na blogu). Jako ciekawostkę powiem Ci, że znacznie częściej niż na głód, osoby dietujące skarżą się na… przejedzenie. Sporo osób zmniejsza porcje, bo nie jest w stanie zjeść zalecanych.

      • Ela

        Dziekuje Ewciu za odpowiedz. Wlasnie nie rozumiem za bardzo, jak skomponowac jadlospis, chcialabym schudnac ok 12kg, a boje sie, ze wlasnie przez te dlugie przerwy nie wytrzymam. Czytalam ksiazke, ale nie pamietam, by byla tam mowa o zjedzeniu owoca i jeszcze czegos. Ale skoro moge „napchac sie” warzywami czy zupka, to jest bardzo pocieszajace. Czy tak samo w kazdej fazie moge do przekaski dokladac dozwolone na dana faze warzywa?

  • Beata Mikosz

    Od poniedziałku planuje zacząć dietę. W książce są podane przykładowe przepisy i ile trzeba tego zjeść. Tylko zastanawia mnie np jakbym chciała zjeść sobie płatki owsiane na śniadanie to ile ich mam zjeść? W jadłospisie jest też np kromka chleba. Jak mam to sobie przeliczyć skoro w wytycznych jest podana szklanka ziaren?