Pszenica, gluten a dieta przyspieszająca metabolizm

Aby rozwiać wszelkie wątpliwości – małe podsumowanie na temat glutenu i pszenicy na diecie przyspieszającej metabolizm.
wheat field on a background of blue sky

Czy dieta przyspieszająca metabolizm zabrania pszenicy?

Tak, ale jest jeden wyjątek, a mianowicie chleb ze skiełkowanego ziarna, znany u nas jako chleb esseński. Kiełkowana pszenica to jedyny wyjątek – ma cenne właściwości i jest korzystna dla metabolizmu.
A czemu właściwie pszenica znalazła się na indeksie produktów zakazanych? Otóż odmiany, które obecnie są uprawiane zostały tak zmodyfikowane, żeby przetrwać każde warunki pogodowe, np. burze czy grad. To nie jest ta sama pszenica, jaką jadali nasi przodkowie.

H. Pomroy pisze: „Jeśli pszenica potrafi przetrwać burzę gradową i plagę insektów, jaką szansę ma nasze ciało, by ją strawić? Powoduje między innymi zapalenia, gazy, wzdęcia, zatrzymanie wody i uczucie zmęczenia”.  („Dieta przyspieszająca metabolizm”, wyd. Burda 2014)

Czy dieta przyspieszająca metabolizm to dieta bezglutenowa?

Nie. Wśród produktów dozwolonych na diecie występują produkty zawierające gluten: jęczmień (czyli kasza jęczmienna, pęczak), płatki owsiane, kasza owsiana, orkisz (to zresztą dawna odmiana pszenicy).

Czy osoba na diecie bezglutenowej może stosować dietę przyspieszającą metabolizm?

Jak najbardziej. Wystarczy wyeliminować chleb esseński, jęczmień i owies. Mała strata – do wyboru mamy brązowy i dziki ryż, proso (kaszę jaglaną), komosę ryżową (quinoa), amarantus i grykę. We wszystkich przepisach diety zboża z glutenem można zastąpić bezglutenowymi.

Dieta bezglutenowa stała się ostatnio bardzo u nas modna. Eksperci twierdzą, że wiele osób stosuje ją bez uzasadnienia, bo uzasadnieniem są trzy przypadki: celiakia, alergia na gluten oraz nietolerancja glutenu. To w sumie tylko 6% Polaków. I tak jak odstawienie pszenicy jest nawet korzystne, tak rezygnacja bez powodu z jęczmienia czy owsa trochę nie ma sensu, bo są to bardzo wartościowe produkty. Warto też pamiętać, że jeśli odstawimy gluten, ponowne wprowadzenie go do diety powinno być ostrożne ze względu na zanik enzymu trawiącego gluten (analogiczna sytuacja jak z laktozą i laktazą).

A czy Wy próbowaliście kiedyś diety bezglutenowej?

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.





Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 4 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm i innych zdrowych diet.