Buliony, rosół i wywary na diecie

Czy wiecie, że na diecie przyspieszającej metabolizm buliony można jeść/pić bez żadnych ograniczeń ilościowych, we wszystkich fazach? Poza tym mogą urozmaicić dietę na wiele różnych sposobów. 

Jeśli chodzi o nazewnictwo, te 3 terminy, rosół, bulion i wywar, pomijając nieistotne niuanse, są stosowane zamiennie. Chodzi po prostu o mięso i warzywa (lub same warzywa) z przyprawami zalane wodą i gotowane do momentu oddania przez nie smaku. Jako podstawę wywaru można użyć też ryb, a jako dodatków także grzybów.

Jaki bulion jest dopuszczalny na diecie przyspieszającej metabolizm?

Każdy ugotowany z dozwolonych składników, to znaczy:

  1. z dozwolonego mięsa:
    – we wszystkich fazach: filet z kurczaka lub indyka, chuda wołowina, chuda wieprzowina,
    – dodatkowo w 3. fazie można użyć: udka kurczaka lub indyka bez skóry i kości, skrzydełka kurczaka bez skóry i kości
  2. z warzyw tradycyjnie wchodzących w skład włoszczyzny (marchew, cebula, por, seler, pietruszka, kapusta), przy czym w fazie 2. te niedozwolone (marchew, pietruszka, seler) trzeba usunąć przed zjedzeniem bulionu, w pozostałych fazach można je zjeść,
  3. i z przypraw – tu nie ma żadnych ograniczeń.

Sposoby wykorzystania bulionu na diecie

Bulion jest superprzydatny i pożądany w każdej fazie diety! Można go spożywać bez ograniczeń ilościowych. Warto mieć go w lodówce lub zamrożony w porcjach, bo bardzo skraca czas przygotowywania posiłków. Jak można go wykorzystać?

  1. Do smażenia i duszenia w fazie 1. i 2., gdzie nie można używać tłuszczu.
  2. Jako baza do zup w każdej fazie. Nawet w surowej 2. fazie możemy przygotować pyszne zupy kremy np. z brokułów, fasolki szparagowej, jarmużu czy papryki – właśnie na bazie bulionu.
  3. Jako baza do sosów w każdej fazie. Zmiksowane z bulionem ugotowane warzywa stworzą
  4. Do gotowania ryżu czy kasz – nada im bogatszy smak (wypróbuj danie miska brokułów z kurczakiem, ryż w tym daniu smakuje niebiańsko).
  5. Jako rozgrzewający napój w chłodne dni.

Przykłady dań z wykorzystaniem bulionu

Przepis na bulion

Ja najczęściej wrzucam do wody warzywa, jakie mam pod ręką (wystarczy marchew, cebula, seler naciowy), dodaję kilka listków laurowych, kilka kulek ziela angielskiego, solę wodę i gotuję do miękkości warzyw. Polecam także dobry przepis na wywar z warzyw mocno inspirowany przepisem na rosół wegetariański z bloga Jadłonomia:

  • 2,5 litra zimnej wody,
  • 2 cebule,
  • 2 marchewki,
  • 2 pietruszki,
  • seler korzeniowy,
  • por,
  • cała natka pietruszki,
  • przyprawy: 2 goździki, 4 ziarna ziela angielskiego, 10 ziaren pieprzu, 4 liście laurowe, 2 ząbki czosnku, 1/2 łyżeczki kurkumy, sól morska
  1. Wa­rzy­wa umyć, pokroić na mniejsze kawałki mniej więcej równej wielkości, włożyć do garnka.
  2. Do garnka wlać 2,5 litra zimnej wody, dodać przyprawy, postawić na ogniu do zagotowania wody.
  3. Gdy woda za­cznie się gotować, przyciszyć ogień i gotować na małym ogniu do miękkości warzyw. Jeśli nam się spieszy – gotujmy na większym.

Najczęstsze pytania

Czy na diecie przyspieszającej metabolizm można jeść korzeń pietruszki i selera?

Tak i jest to nowość na tej diecie, do niedawna te warzywa nie znajdowały się na liście diety, jednak zostały rehabilitowane (korzeń pietruszki – tylko 1. faza, korzeń selera – 1. i 3. faza).

Czy można stosować gotowe kostki rosołowe?

Niestety te kostki mają fatalny skład, zawierają olej palmowy i wzmacniacze smaku.

Czy są dostępne gotowe buliony w kartonie?

Niestety, na razie nie występują na polskim rynku, a szkoda, bo byłoby to ogromne ułatwienie. Np. w USA jest dostępny taki produkt, w tym sporo rodzajów ze składem pasującym do diety. My musimy jeszcze trochę poczekać, ale patrząc na tempo rozwoju rynku żywności ekologicznej w Polsce, może wkrótce się doczekamy.

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.




Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 4 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm i innych zdrowych diet.