Buliony, rosół i wywary na diecie

Czy wiecie, że na diecie przyspieszającej metabolizm buliony można jeść/pić bez żadnych ograniczeń ilościowych, we wszystkich fazach? Poza tym mogą urozmaicić dietę na wiele różnych sposobów. 

Jeśli chodzi o nazewnictwo, te 3 terminy, rosół, bulion i wywar, pomijając nieistotne niuanse, są stosowane zamiennie. Chodzi po prostu o mięso i warzywa (lub same warzywa) z przyprawami zalane wodą i gotowane do momentu oddania przez nie smaku. Jako podstawę wywaru można użyć też ryb, a jako dodatków także grzybów.

Jaki bulion jest dopuszczalny na diecie przyspieszającej metabolizm?

Każdy ugotowany z dozwolonych składników, to znaczy:

  1. z dozwolonego mięsa:
    – we wszystkich fazach: filet z kurczaka lub indyka, chuda wołowina, chuda wieprzowina,
    – dodatkowo w 3. fazie można użyć: udka kurczaka lub indyka bez skóry i kości, skrzydełka kurczaka bez skóry i kości
  2. z warzyw tradycyjnie wchodzących w skład włoszczyzny (marchew, cebula, por, seler, pietruszka, kapusta), przy czym w fazie 2. te niedozwolone (marchew, pietruszka, seler) trzeba usunąć przed zjedzeniem bulionu, w pozostałych fazach można je zjeść,
  3. i z przypraw – tu nie ma żadnych ograniczeń.

Sposoby wykorzystania bulionu na diecie

Bulion jest superprzydatny i pożądany w każdej fazie diety! Można go spożywać bez ograniczeń ilościowych. Warto mieć go w lodówce lub zamrożony w porcjach, bo bardzo skraca czas przygotowywania posiłków. Jak można go wykorzystać?

  1. Do smażenia i duszenia w fazie 1. i 2., gdzie nie można używać tłuszczu.
  2. Jako baza do zup w każdej fazie. Nawet w surowej 2. fazie możemy przygotować pyszne zupy kremy np. z brokułów, fasolki szparagowej, jarmużu czy papryki – właśnie na bazie bulionu.
  3. Jako baza do sosów w każdej fazie. Zmiksowane z bulionem ugotowane warzywa stworzą
  4. Do gotowania ryżu czy kasz – nada im bogatszy smak (wypróbuj danie miska brokułów z kurczakiem, ryż w tym daniu smakuje niebiańsko).
  5. Jako rozgrzewający napój w chłodne dni.

Przykłady dań z wykorzystaniem bulionu

Przepis na bulion

Ja najczęściej wrzucam do wody warzywa, jakie mam pod ręką (wystarczy marchew, cebula, seler naciowy), dodaję kilka listków laurowych, kilka kulek ziela angielskiego, solę wodę i gotuję do miękkości warzyw. Polecam także dobry przepis na wywar z warzyw mocno inspirowany przepisem na rosół wegetariański z bloga Jadłonomia:

  • 2,5 litra zimnej wody,
  • 2 cebule,
  • 2 marchewki,
  • 2 pietruszki,
  • seler korzeniowy,
  • por,
  • cała natka pietruszki,
  • przyprawy: 2 goździki, 4 ziarna ziela angielskiego, 10 ziaren pieprzu, 4 liście laurowe, 2 ząbki czosnku, 1/2 łyżeczki kurkumy, sól morska
  1. Wa­rzy­wa umyć, pokroić na mniejsze kawałki mniej więcej równej wielkości, włożyć do garnka.
  2. Do garnka wlać 2,5 litra zimnej wody, dodać przyprawy, postawić na ogniu do zagotowania wody.
  3. Gdy woda za­cznie się gotować, przyciszyć ogień i gotować na małym ogniu do miękkości warzyw. Jeśli nam się spieszy – gotujmy na większym.

Najczęstsze pytania

Czy na diecie przyspieszającej metabolizm można jeść korzeń pietruszki i selera?

Tak i jest to nowość na tej diecie, do niedawna te warzywa nie znajdowały się na liście diety, jednak zostały rehabilitowane (korzeń pietruszki – tylko 1. faza, korzeń selera – 1. i 3. faza).

Czy można stosować gotowe kostki rosołowe?

Niestety te kostki mają fatalny skład, zawierają olej palmowy i wzmacniacze smaku.

Czy są dostępne gotowe buliony w kartonie?

Niestety, na razie nie występują na polskim rynku, a szkoda, bo byłoby to ogromne ułatwienie. Np. w USA jest dostępny taki produkt, w tym sporo rodzajów ze składem pasującym do diety. My musimy jeszcze trochę poczekać, ale patrząc na tempo rozwoju rynku żywności ekologicznej w Polsce, może wkrótce się doczekamy.

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.




Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 3 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm.

  • MARGO

    Ewo ja mieszkam w italli i tu jest dostepny bulion w kartonach ,ale nigdy go nie kupilam bo myslalam ze to samo swinstwo co w kostkach ,co prawda nawet nie czytalam czy sa tam konserwanty ,nastepnym razem spojze na sklad. sa w roznych smakach.
    tak sumie to mysle ze robiony w domu jest najlepszy i napewno tanszy ,ale czasami naprawde nie ma czasu na jego gotowanie. dzieki za wskazowki jak zwykle jestes niezastapiona !

  • MARGO

    a jeszcze chialam dodac ,ze zamiast cebuli mozna dac pora , wtedy rosol jest delikatniejszy ,jesli chcemy go uzyc do picia ,a w zimie z odrobina peperoncino to jest bomba na rozgrzewke !

  • monolityczna

    Fajnie jest też dodać do rosołu zielone liście z selera naciowego (seler z fazy 1 i 3). Ja z reguły je mrożę, potem do rosołu jak znalazł – nadają ładnego kolorku. No i nic się nie marnuje 😀

  • Sebastian Pachla

    Mała uwaga rosoły, buliony z warzywami nie powinny nigdy się zagotować należy tego pilnować gdyż temperatura zabija i smak i witaminy).

    Zapomniałem napisać, że dolewamy zimną wodę aby nie dopuścić do wrzenia.

    PS Co z zielem angielskim, liściem laurowym?

    • Dzięki, cenne uwagi.

      • Sebastian Pachla

        Nie ma sprawy… Dziś właśnie gotuję rosołek… I jeśli dobrze zrozumiałem nie powinienem mieć problemu w związku z jego jedzeniem (faza 2 dzień 2).

  • DomowaQra

    Witam, mój rosół to: do zimnej wody wkładam porcję rosołową z indyka ( świeże skrzydło i szyja) z „Bidy”, jak zaczyna „pyrkotać” dokładam marchew, pietruszkę-korzeń, por i młody seler z nacią (dostępny w sezonie wios-letnim) i pyrkota sobie najdelikatniej jak się da ok 2h. Przyprawy: sól, pieprz, ziele ang. i listek laur.
    pyt. do zorientowanych: czy taki rosół nadaje się na dietę czy muszę zdjąć skórę z mięsa zanim ugotuję (skóra jest na skrzydle indyka) ?
    i pyt do pana Sebastiana-czy to moje „pyrkotanie” rosołku zabija smaczek? czy chodzi tylko o duże wrzenie? bo już wiele szukałam na temat „dobrego” rosołu i tak się nauczyłam, a tu nagle….pewnie trzeba trzymać w takim stanie jakby tuż przed wrzeniem??

    • Teoretycznie wg zasad diety mięso powinno być bez skóry i bez kości. Domyślam się jednak, że używasz tych części tylko do wywaru, nie jesz ich potem, więc jeśli nie są tłuste, to taki wywar raczej OK. W przypadku tłustych – odpadają w fazie 1. i 2.

  • zomallka

    Czasami trzeba zupę ugotować szybko, mnie się to często zdarza, bo czasu zawsze mało 🙂 A taki wywar jednak sporo sie gotuje 😉 W każdym razie kupuje koncentrat bulionu albo warzywnego albo drobiowego , od razu zaznaczam, że nie ma w sobie ani glutaminianu ani konserwantów itp. Na nim też zupki smakują super.

    • Ciężko jest kupić koncentrat bez oleju palmowego i jeszcze kilku niepożądanych składników, ale być może gdzieś są dostępne.