Ryba po grecku

Sami przyznacie, że takiego przepisu brakowało na blogu – ryba po grecku, wbrew nazwie, to popularne i lubiane danie kuchni polskiej, i banalnie łatwo dostosować je do diety przyspieszającej metabolizm.

ryba-po-grecku-dieta-metabolizm

Danie diety przyspieszającej metabolizm. Dozwolone w fazie 1. lub 3. Na obiad lub kolację. Składniki na 6 porcji. 

Składniki:

  • 1080 g mintaja lub halibuta (waga po rozmrożeniu; jeśli ryba jest w tzw. glazurze, po jej odsączeniu produkt straci ok. 50% wagi),
  • 700 g marchwi,
  • jeden korzeń pietruszki ok. 100 g,
  • kawałek selera korzeniowego ok. 100 g,
  • duża cebula,
  • mały por,
  • łyżeczka soli morskiej,
  • 2-3 ziela angielskie,
  • 1 listek laurowy,
  • 200 g koncentratu,
  • po 1/2 łyżeczki: pieprzu, słodkiej papryki, bazylii, oregano.
  1. Rybę rozmrozić, osuszyć papierowym ręcznikiem, posypać solą i pieprzem, odstawić.
  2. Marchew, pietruszkę i selera zatrzeć na tarce o grubych oczkach. Cebulę drobno posiekać, pora pokroić na cienkie plasterki.
  3. Warzywa wrzucić do garnka, zalać 3 szklankami wrzącej wody, posolić do smaku, dodać ziele angielskie i listek laurowy.
  4. Gotować pod uchyloną pokrywką przez 20 minut.
  5. W tym czasie rybę wrzucić na rozgrzaną patelnię i udusić (zapewne puści wodę, więc nawet nie trzeba będzie jej podlewać wodą czy wywarem).
  6. Koncentrat rozrobić z 1/2 szklanki wywaru z warzyw i dodać do całości.
  7. Doprawić całość do smaku.
  8. Rybę wyłożyć na półmisek i przykryć warzywami. Najlepsza na drugi dzień, gdy trochę postoi. Dobrze się mrozi, można zamrozić też same uduszone warzywa.

Wariant dla fazy 3.: Jako ryby użyj halibuta lub pstrąga. Rybę obsmaż na dozwolonym oleju, np. z pestek winogron lub słonecznikowym. Można też cebulę i pora – zamiast dodawać na początku do reszty warzyw – obsmażyć na oleju i dodać na samym końcu razem z koncentratem.

Mój komentarz: 
Sami przyznacie, że takiego przepisu brakowało na blogu – ryba po grecku, wbrew nazwie, to popularne i lubiane danie kuchni polskiej, i banalnie łatwo dostosować je do diety przyspieszającej.

Jedyna zmiana – dla fazy 1. – polega na tym, że nie dodaje się tłuszczu, co w przypadku dań z sosem pomidorowym nie jest aż tak bardzo odczuwalne. Niezłym pomysłem byłoby też zrobić więcej duszonych warzyw „po grecku” i stosować je jako dodatek do innych dań 1. fazy.

Jeśli chodzi o fazę 3. – można, a nawet trzeba dodać zdrowy tłuszcz. Można także panierować rybę w mące z cieciorki – jeśli użyjemy jej pół szklanki, danie trzeba będzie liczyć na 7 porcji.

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.




Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 3 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm.

  • Natalia Sukienniczak

    Świetny przepis! Święta Bożego Narodzenia to dobry czas dla DPM’ki 😉 Mamy naprawdę duży wybór: kapusta z grzybami, gołąbki wigilijne, śledzie w oleju, piernik (przepis z bloga), zupa rybna, ryba pieczona, ryba w galarecie itd. itd… Naprawdę przestrzeganie diety w te święta to nie problem 🙂

    • Natalia, tak samo uważam 🙂 Szykuję więcej przepisów świątecznych.

      • Natalia Sukienniczak

        Super! 🙂

  • Karolina Kapala

    Jesli same warzywa zrobie to mozna je dodac np do brazowego ryzu w ramach kolacji lub np do chudego drobiu na obiad???

    • Tak, oczywiście.

      • Karolina Kapala

        Dziekuje Ewa za odpowiedz 🙂 nie dodajemu ziaren czy bedzie ok sama ryba z warzywami??

        • W 1. fazie musi być jeszcze białko i muszą być ziarna. Pełny posiłek: warzywa + białko + ziarna + (tylko obiad) owoc.

  • Tak, powinny być ziarna i owoc. Zajrzyj do tej tabeli – jest jasno przedstawione z czego ma się składać dany posiłek http://szybkaprzemiana.pl/wp-content/uploads/DPM-pusty-jadlospis7.pdf I nie przejmuj się, błędy na początku tej diety są czymś normalnym, każdy je popełnia 🙂 Powodzenia!

    • Karolina Kapala

      Dzieki Ewcia dam rade bede na poczatku poprostu patrzyc w tabele skladac te puzle a pewnie pomyle sie nie raz. Trzymaj kciuki

  • Dee Jot

    Polecam ten przepis. Na niedzielę [3 faza] obsmażyłam rybę w jajku i mące z cieciorki – wyszło super! A na pon/wtorek udusiłam na patelni podlewając wywarem z warzyw. Wyszło zaskakująco smaczne mimo że nie przepadam za duszonymi/gotowanymi rybami. Używałam mrożonego mintaja.

  • Natalia Skrzyniarz

    Jak liczyc rybe na porcje, jeśli kupiłam dorsza świeżego (bez glazury) o wadze 360g a po usmażeniu waga wynosi 220g to którą wage brac pod uwagę żeby podzielić na porcje po 180g?