Tani jadłospis diety przyspieszającej metabolizm (1)

Po publikacji ostatniego jadłospisu diety przyspieszającej metabolizm pojawiły się głosy, że dieta ta jest droga. Jest w tym sporo racji – zdrowe, nieprzetworzone jedzenie wysokiej jakości nie jest niestety tanie. Jak schudnąć na diecie przyspieszającej metabolizm bezpiecznie dla portfela? Oto garść porad i przykładowy jadłospis.

31lipca1

  • Nie ma obowiązku jedzenia chleba esseńskiego, który kosztuje 20-22 zł za bochenek. Na śniadanie w fazie 1. i 3. można jeść także inne, dużo tańsze produkty, np. płatki owsiane, kaszę owsianą, pęczak itp. Można także chleb esseński samodzielnie upiec, wówczas jedyny koszt to cena 750 gram ziaren pszenicy (czyli kilka złotych).
  • Zdrowe tłuszcze w 3. fazie, to nie musi być pasta tahini (używana do humusu) czy mleko kokosowe, równie dobrze można użyć oliwy czy oleju z pestek winogron (2-3 łyżki na porcję, więc butelka wystarczy naprawdę na długo). Kolejne tanie i zdrowe tłuszcze to pestki dyni, np. w Tesco opakowanie 200 gram kosztuje 3,29 zł, a jest wydajne, bo porcja na jedną przekąskę to 1/4 szklanki, czyli duża garść. Niewiele droższe są pestki słonecznika. Najczęściej taniej wychodzą też orzechy i nasiona kupowane na wagę niż paczkowane.
  • Poluj na promocje. Kiedy trafisz na dużą obniżkę np. tuńczyka w puszce czy orzechów włoskich, zrób większy zapas. Każdy kto nie lubi przepłacać i często porównuje ceny, jest w stanie odróżnić naprawdę korzystną promocję od „farbowanej”. Np. mango, które jest bardzo drogim owocem i kosztuje w Tesco 4 zł, było przez dłuższy czas w promocji po 1,8 zł. Czytelniczki bloga kupowały większą ilość i zamrażały.
  • Wśród dozwolonych na diecie produktów wybieraj te sezonowe, które w danej chwili są najtańsze. Np. młoda kapusta w sezonie kosztuje ok. 1,5 zł, a wystarczy jako dodatek warzywny na 2 sycące posiłki. Zimą najtaniej wychodzą dania z marchwi, kapusty kiszonej itd., a jako owoce jabłka. Są produkty zawsze bardzo tanie, np. fasola, pęczak czy płatki owsiane.
  • Czasem słyszę głosy, że owoce dozwolone w 3. fazie są drogie zimą. Otóż paradoksalnie najtaniej wychodzi wtedy grejpfrut – ok. 2 zł za sztukę w supermarketach czy w Biedronce. Ja z kolei niemal przez cały rok kupuję mrożoną borówkę amerykańską na wagę w Tesco za ok. 18 zł za kilogram. Biorąc pod uwagę fakt, że opakowanie świeżej borówki 250 g kosztuje w sezonie ok. 5-6 zł, wcale nie wychodzi to drogo.
  • Nie musisz gotować wg przepisów czy ściśle się ich trzymać. Wystarczy, że będziesz jeść dozwolone produkty w dozwolonych ilościach.

Tani jadłospis diety przyspieszającej metabolizm (sezon letni)

Poniedziałek i  wtorek.  1 faza
Śniadanie: Płatki owsiane z owocami sezonowymi + 2 szklanki warzyw dozwolonych w 1. fazie
II śniadanie: Szklanka owoców sezonowych, np. wiśni czy truskawek
Obiad:  120 gram filetu z indyka w sosie pomidorowym, 2 szklanki warzyw sezonowych, szklanka kaszy jaglanej ugotowanej, jabłko na deser
Podwieczorek: Owoc sezonowy, np. gruszka
Kolacja: Sałatka z tuńczyka w wodzie 180 gram samego tuńczyka bez zalewy (tuńczyk rozdrobniony jest najtańszy – ok. 4,5 zł puszka), szklanka kaszy pęczak, 2 szklanki marchwi, ogórka i kapusty pekińskiej,

Środa i czwartek. 2 faza
Śniadanie: łosoś wędzony 100 gram kupowany na wagę, 2 szklanki surówki z kapusty
II śniadanie: plaster indyka w musztardzie pieczony na soli, ogórek bez ograniczeń (koszt porcji 100 gram indyka w musztardzie to ok. 2,30 zł)
Obiad: filet z kurczaka pieczony w folii,  2 szklanki fasolki szparagowej i kapusty kiszonej (dozwolona porcja 120 gram filetu z kurczaka to koszt ok. 4 zł)
Podwieczorek: plaster indyka w musztardzie pieczony na soli, warzywa sezonowe dozwolone w 2. fazie bez ograniczeń
Kolacja: filet z kurczaka pieczony w folii, (taki sam co na obiad), 2 szklanki ugotowanych brokułów lub kapusty kiszonej

Piątek, sobota i niedziela. 3 faza
Śniadanie: płatki owsiane (pół szklanki ugotowanych) ze szklanką owoców sezonowymi i 1/4 szklanki pestek słonecznika + 2 szklanki warzyw sezonowych
II śniadanie: Pasta z fasoli ziołowo-cytrynowa (2 łyżki), pomidor bez ograniczeń
Obiad: filet z kurczaka (120 gram) smażony na oliwie z oliwek,2 szklanki surówki z warzyw sezonowych z sosem vinegret na bazie oliwy z oliwek, szklanka wiśni
Podwieczorek: 1/4 szklanki pestek słonecznika, pomidor
Kolacja: Sałatka z jajka na twardo, 1/2 szklanki ugotowanego pęczaku. pomidorów, 2 szklanek warzyw sezonowych i sosem winegret na bazie oliwy z oliwek

Zobacz także:

A Wy – czy macie jakieś swoje sposoby na zaoszczędzenie na diecie przyspieszającej metabolizm?

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.





Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 4 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm i innych zdrowych diet.