Wielkość porcji, czyli ile mogę zjeść?

Superfood health food selection in white bowls over papyrus background.Wiele osób po przeczytaniu „Diety przyspieszającej metabolizm” Haylie Pomroy jest zdezorientowanych, jeśli chodzi o wielkość porcji dozwolonych na diecie.

Faktycznie, odpowiedź nie jest podana wprost, ale można ją wywnioskować z podanych przez H. Pomroy dziennych jadłospisów oraz przepisów.

Powtórzę raz jeszcze to, co już uwzględniłam we wpisie Dieta przyspieszająca metabolizm – co to takiego?

Uwaga – zmieniły się ilości ziaren i owoców na diecie – teraz jemy ich więcej – nowe zasady tutaj. Reszta zasad bez zmian.

 PDF-y do ściągnięcia:

Jeśli chcesz schudnąć 10 kg i mniej porcje powinny wynosić:

  • 120 gramów mięsa lub 180 gramów ryby lub pół szklanki ugotowanych roślin strączkowych (np. fasoli lub soczewicy) w  fazie 1. i 3.
  • 120 gramów mięsa lub 180 gramów ryby w fazie 2. (strączkowe zakazane)
  • 4 białka jaj kurzych (1. i 2. faza) lub całe jajko (3. faza)
  • szklanka ugotowanych ziaren (czyli np. ryżu brązowego, pęczaku itd) w fazie 1., w fazie 2. – żadnych ziaren, w fazie 3. – 1/2 szklanki ugotowanych ziaren
  • Szklanka owoców w fazie 1. i 3.
  • Tłuszcz – niedozwolony w fazie 1. i 2. W fazie 3. ½ awokado, ¼ szklanki surowych orzechów lub humusu lub guacamole, 2 łyżki masła z surowych ziaren lub nasion (np. migdałowego lub słonecznikowego), 2-4 łyżki sosu do sałatek
  • Warzywa – bez ograniczeń

Haylie Pomroy:

Warzywa: bez ograniczeń! Jeśli chodzi o warzywa, to im więcej ich jecie, tym lepiej. Zawierają wszystkie ważne enzymy i substancje fitochemiczne, które pobudzają metabolizm tłuszczów, a więc jedzcie je. Nieważne, ile chcecie schudnąć, możecie jeść tyle warzyw, na ile macie ochotę. („Dieta przyspieszająca metabolizm”, wyd. Burda 2014, str. 132, tłum. E. Kapilewicz)

Jeśli chcesz schudnąć 10-20 kg stosujesz 1.5 porcji podstawowej (takiej jak dla 10 kg i mniej).

Jeśli chcesz schudnąć więcej niż 20 kg w dalszym ciągu kg stosujesz 1.5 porcji podstawowej, ALE podwajasz porcję warzyw.

Ile warzyw?
Im więcej ich jemy, tym lepiej. Warzywa odgrywają kluczową rolę przy spalaniu tłuszczu i usprawnianiu procesów metabolicznych. Należy jeść minimum 2 szklanki warzyw do posiłku lub jedną szklankę do przekąski.

Jednak to powyższe zestawienie nie wyjaśnia wszystkiego.
Z wnikliwego zagłębienia się w podane przez H. Pomroy dzienne menu oraz proporcje przepisów, wynika że można jeść następujące porcje (podaję proporcje dla chcących schudnąć 10 kg i mniej):

FAZA 1.
Śniadanie: ziarna i owoce
Można zjeść (przykłady):

  • szklankę ziaren (płatków owsianych, dozwolonych kasz itd) + szklankę owoców
  • kromkę chleba esseńskiego + szklankę owoców
  • nie jemy do takiego śniadania wędliny bez azotanów (do śniadania w fazie 1. nie jemy protein)
  • jeśli nadal odczuwasz głód – zjedz warzywa dozwolone w danej fazie, np. sycące i smaczne pataty, dynię, cukinię

Obiad: ziarna, proteiny, owoce, warzywa
Można zjeść:

  • 120 gramów mięsa lub 180 gramów ryby lub pół szklanki ugotowanych roślin strączkowych oraz szklankę ugotowanych ziaren (np. brązowego ryżu)
  • dozwoloną ilość dozwolonych warzyw
  • jeden owoc

Kolacja: dokładnie to samo, co na obiad, tylko bez owocu

Przekąski: owoce
Można zjeść:

  • szklankę owoców lub jeden kawałek – pisze Pomroy, czyli można przyjąć, że np. szklanka truskawek, jagód, malin itp. lub jeden owoc typu jabłko, gruszka, pomarańcza lub kawałek  (standardowa porcja) owocu typu arbuz

FAZA 2.
Śniadanie: proteiny i warzywa
Można zjeść (przykłady):

  • 4 białka (pół szklanki białek) + dowolna ilość dozwolonych warzyw, grzybów
  • 120 gram wędliny bez azotanów lub 180 gram łososia wędzonego/tuńczyka w wodzie + dowolna ilość dozwolonych warzyw

Obiad i kolacja: proteiny i warzywa
Można zjeść:

  • 120 gram dozwolonego mięsa lub 180 gram dozwolonej ryby (chuda ryba typu dorsz, halibut) + dowolna ilość dozwolonych warzyw

Przekąski: proteiny i warzywa
Można zjeść:

  • 60 gram wędliny bez azotanów/kurczaka/łososia wędzonego/tuńczyka w wodzie + dowolna ilość dozwolonych warzyw
  • 2 białka (pół szklanki białek) + dowolna ilość dozwolonych warzyw

Taka naprawdę w tej fazie na śniadanie, obiad i kolację możemy jeść dokładnie to samo – proteiny i warzywa, zresztą na przekąski też, tyle że wtedy porcja protein powinna być ciut mniejsza.




FAZA 3.

Śniadanie: owoce, zdrowe tłuszcze, proteiny, ziarna i warzywa 
Można zjeść:

  • pół szklanki płatków owsianych (lub innych dozwolonych ziaren) + szklanka owoców dozwolonych w fazie 3. (jest ich mniejszy wybór, niż w fazie 1., mogą być np. brzoskwinie, maliny, jagody, śliwki) + 1/4 szklanki orzechów lub nasion + dowolna ilość dozwolonych warzyw
  • omlet z całego jednego jajka i ew. białek +  dowolna ilość dozwolonych warzyw + owoc
  • kromka chleba esseńskiego +  jajko sadzone smażone na oliwie + dowolna ilość dozwolonych warzyw, można go zjeść z kromką chleba esseńskiego + owoc
  • kromka chleba esseńskiego + 2 łyżki masła migdałowego + pół szklanki dozwolonych owoców + dowolna ilość dozwolonych warzyw + owoc
  • kromka chleba esseńskiego +  2 łyżki hummusu + dowolna ilość dozwolonych warzyw + owoc

Obiad: zdrowe tłuszcze, proteiny, warzywa i owoce
Można zjeść:

  • 120 gramów mięsa lub 180 gramów ryby lub pół szklanki roślin strączkowych  + dowolna ilość dozwolonych warzyw + zdrowe tłuszcze, np. oliwa do smażenia lub jako sos winegret do sałaty, lub hummus/masło migdałowe (2 łyżki w jednym posiłku), 1/2 awokado + owoc

Generalnie obowiązuje zasada, że należy z umiarem stosować hummus, masła orzechowe, tłuste ryby typu łosoś. Bardziej swobodnie można stosować dozwolone oleje: oliwę z oliwek, olej z pestek winogron (dobry do smażenia), kokosowy, sezamowy i z prażonego sezamu tzw. azjatycki.

Kolacja: To samo co na obiad + ew. 1/2 szklanki ziaren.

Przekąski: zdrowe tłuszcze, warzywa
Można zjeść:

  • 1/4 szklanki dozwolonych orzechów lub nasion + warzywa
  • 2 łyżki hummusu + warzywa
  • 2 łyżki masła migdałowego / słonecznikowego / sezamowego + warzywa

Jaka obowiązuje wielkość porcji, w momencie, kiedy uda nam się już schudnąć?
Przez pierwsze 28 dni diety obowiązują porcje wg wagi startowej. Jeśli kontynuujemy dietę dłużej niż 28 dni – dostosowujemy porcje do nowej wagi.

Dotyczy wszystkich faz:

Jeśli po zjedzeniu dozwolonej porcji, nadal odczuwasz głód – zjedz warzywa dozwolone w danej fazie. Można je jeść między posiłkami, o dowolnej porze. Nie można być głodnym na tej diecie.

Zobacz także

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.





Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 4 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm i innych zdrowych diet.