Wielkość porcji – ziarna i owoce

Wielkość porcji ziaren na diecie przyspieszającej metabolizm budzi nieustanne kontrowersje. Z bardzo prostego powodu – H. Pomroy, autorka diety kilka razy zmieniała zdanie, a ściślej mówiąc – nie była do końca zdecydowana, jakie te porcje mają być. Mam tu na myśli wyłącznie porcje ziaren i owoców, wielkość porcji reszty produktów (mięso, ryby, warzywa) – pozostaje bez zmian i można je zobaczyć we wpisie Wielkość porcji, czyli ile mogę zjeść?

ziarna / jak przyspieszyć metabolizm

Kiedy ja zaczynałam przygodę z dietą przyspieszającą metabolizm, opierałam się na przepisach z książki, a przepisy te podawały (i do tej pory podają ;-)) ilości takie jak:
– w 1. fazie: pół szklanki ziaren i pół szklanki owoców
– w 3. fazie: porcje śniadaniowe analogicznie jak w fazie 1., z kolei na kolację 1/4 szklanki.
Chodziło o ziarna ugotowane.

Co prawda wytyczne ogólne w książce na stronie 131 podawały ilości w rodzaju 1 szklanka w 1. fazie i 1/2 szklanki w fazie 3., ale co z tego skoro przepisy (także te na stronie www autorki diety) kompletnie tego nie odzwierciedlały. Poza tym wspomniała w książce, że jeśli coś jest niejasne, to należy trzymać się przepisów, a wszystko będzie OK. Więc trzymałam się ich, wychodząc z założenia, że gdyby autorka diety zalecała na śniadanie szklankę płatków owsianych ze szklanką owoców, to zamieściłaby właśnie taki przepis. Tymczasem na stronie 226 widzimy wyraźnie, że przepis podaje pół szklanki płatków i pół szklanki owoców. To tylko przykład, bo wszystkie przepisy trzymają się tych proporcji.

Również aplikacja z dietą na iPhone’a podawała takie ilości. Podawała, bo pewnego dnia przestała.

Obecnie obowiązują następujące porcje ziaren i owoców (opieram się na aplikacji):

Faza 1:

  • szklanka ziaren ugotowanych na porcję / kromka chleba esseńskiego
  • szklanka owoców lub jeden owoc typu jabłko na porcję (jako przekąska oraz do śniadania i obiadu, na kolację nie jemy już owoców)

Faza 2. 

  • ziarna niedozwolone
  • owoce niedozwolone (z wyjątkiem cytryny i limonki)

Faza 3. 

  • na śniadanie pół szklanki ziaren ugotowanych / kromka chleba esseńskiego
  • na obiad ziarna niedozwolone
  • na kolację ziarna opcjonalne w ilości pół szklanki ugotowanych* / kromka chleba esseńskiego (opcjonalnie, czyli można z nich zrezygnować, np. gdy chudniemy wolno lub waga stanęła w miejscu)
  • szklanka owoców lub jeden owoc typu jabłko na porcję (do śniadania i do obiadu, na kolację nie jemy już owoców)

A propos jednej porcji owoców w 1. i 3. fazie:

  • jemy szklankę owoców typu jagody, truskawki, maliny lub jeden średni owoc typu jabłko, gruszka, brzoskwinia,
  • grejpfrut mimo, że jest dużym owocem jemy jeden cały,
  • jeśli mamy problem z ilością np. kiwi, ananasa, arbuza, mango – wyobraźmy sobie go pokrojonego w kostkę i ta kostka ma wypełniać szklankę.

Ponieważ ja jednak schudłam stosując poprzednie porcje ziaren i owoców (takie jak opisane we wspomnianym wpisie Wielkość porcji, czyli ile mogę zjeść?), postanowiłam, że nie będę zmieniać na blogu przepisów, z których korzystałam w czasie mojej diety, a jedynie w nowych będę podawać zmienione większe ilości ziaren i owoców. Uważam takie podejście za uczciwe, ponieważ nie mam gwarancji, jak chudłabym stosując inne zasady – może szybciej, a może wolniej i nie da się tego w tym momencie sprawdzić. Tu moja historia odchudzania

Czyli podsumowując:
1. Przepisy na blogu do 30 stycznia 2015 podają stare ilości ziaren i owoców (z tych przepisów korzystałam w czasie mojej diety i dlatego ich nie zmieniam).
2. Przepisy na blogu od 1 lutego 2015 będą podawać nowe większe ilości ziaren i owoców.

Co mają robić osoby, które teraz są na diecie lub ją zaczynają?
Proponuję postępować wg nowych zasad.
Poza tym mam przeczucie, że to nie ilość ziaren i owoców decyduje o powodzeniu diety, ale całokształt stosowania jej zasad – wczesne śniadanie, częstość posiłków, trzymanie się faz, picie odpowiedniej ilości wody, dbanie o witaminę D, ćwiczenia itd.

* Ja stosowałam w 3. fazie ziarna do obiadu, a nie do kolacji. Uważam, że i tak nie robi to różnicy, bo w poprzedniej wersji była to ilość 1/4 szklanki, więc tyle co nic.

Zapraszam do zapisania się do newslettera,  w którym przesyłam ciekawe materiały niepublikowane na blogu.

Dołącz do zamkniętej grupy na Facebooku Szybki metabolizm – wiedza i wsparcie.

Zapraszam także do mojego blogowego sklepiku m.in. z jadłospisami w wersji full wypas i e-kursem „Dieta dla początkujących”.




Posted in:
About the Author

Ewa - SzybkaPrzemiana.pl

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od ponad 3 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm.