Produkty

6 mleczek kokosowych, które można jeść bez obaw + 24 sprawdzone przepisy

Mleczko kokosowe to zdrowy, wartościowy dodatek do dań, jednak pod warunkiem, że nie zawiera żadnych chemicznych dodatków. Sam kokos i woda – to skład idealny. Które dostępne na rynku mleczka spełniają te warunki?

Przede wszystkim musimy zawsze przeczytać skład produktu i nie kupować, jeśli zawiera następujące dodatki:

  • Stabilizatory, których zadaniem jest zapewnić mleczku odpowiednią konsystencję. Odpowiednia gęstość produktu powinna być zapewniona przez miąższ kokosa, który jest bardzo tłustym owocem, a nie przez dodatek stabilizatora.
  • Emulgatory, czyli konserwanty. Czysta chemia.
  • Przeciwutleniacze, takie jak np. pirosiarczyn sodu E223, który jest obecny w bardzo wielu produktach i niebezpieczne może być jego przedawkowanie.
  • Zwróćcie też uwagę na zawartość tłuszczu – w tym przypadku im więcej tłuszczu, tym mleczko jest bardziej wartościowe. Tłuszcz z kokosa to zdrowy tłuszcz i ma nie sensu kupować kokosowych produktów light, które kwalifikują się do produktów przetworzonych – został usunięty z nich występujący naturalnie w kokosie tłuszcz. W podanych poniżej przykładać zawartość tłuszczu wynosi minimym 60%, a często oscyluje w okolicy 80%.

Uwaga – guma guar (E412)  jest dopuszczalna jako składnik mleczka. Jest to substancja naturalna, pochodząca z nasion drzewa Cyamopsis tetragonolobus. Jest dozwolona na diecie przyspieszającej metabolizm. Jako ciekawostkę dodam, że guma ksantanowa również jest dozwolona.

Samo mleczko zawiera witaminy, mangan, wapń, magnez, żelazo, fosfor, potas i selen. Ma działanie przeciwzapalne i antywirusowe.

Jaka jest różnica między mleczkiem a mlekiem kokosowym?

W dużym uproszczeniu – mleczko występuje najczęściej w puszce (przeważnie 400 ml), a mleko w kartonie (1 litr). Mleczko jest gęstsze i bardziej tłuste, wykorzystywane do sosów curry, ciast czy kremów. Mleko z kolei jest rzadsze i nadaje się do różnego rodzaju koktajli, smoothie i puddingów z chia. Mleczko w razie potrzeby można rozrzedzić do konsystencji mleka.

W zestawieniu uwzględniłam tylko mleczka.

Poniższe zestawienie pokazuje przykładowe, najczęściej spotykane mleczka, które mają dobry skład, ale na rynku na pewno jest ich więcej – po prostu czytajcie etykiety.

 

Asian Flavour (Biedronka)

Wcześniej nazywało się „Smaki świata” (biało-turkusowe opakowanie) i nie jest dla mnie jasne, czy „Asian Flavour” i „Smaki świata” występują w Biedronce równocześnie, czy też jedno mleczko zastąpiło drugie. Mają taki sam skład.

Skład: ekstrakt z kokosa 83%, woda, guma guar.
Cena: 6 zł/400 ml.
Dostępne w Biedronce.

EnerBIO (Rossmann)

Nazywa się teraz „napój kokosowy”, ale jest to dokładnie ten sam produkt, który wcześniej występował pod nazwą „mleczko kokosowe”.

Skład: orzechy kokosowe 65% z kontrolowanej biologicznie uprawy, woda 35%.
Cena: 10,29 zł/400 ml.
Dostępne w sieci drogerii Rossmann.

 

Real Thai

Skład: ekstrakt z kokosa 85%, woda.
Cena: ok. 9 zł/400 ml.
Dostępne w niektórych supermarketach (np. Auchan, Carrefour) i w sklepach ze zdrową żywnością.

Aroy-D

Skład: ekstrakt z kokosa 60%, woda.
Cena: ok. 12 zł/400 ml.
Dostępne w niektórych supermarketach, ekosklepach stacjonarnych i internetowych.

Cocomi (eko)

Skład: ekologiczny kokos 60%, woda, guma guar.
Cena: ok. 8 zł/400 ml.
Dostępny w ekosklepach stacjonarnych i internetowych.

Terrasana (bio)

Skład: woda, miąższ kokosowy.
Cena: ok. 9-10 zł/400 ml.
Dostępny w ekosklepach stacjonarnych i internetowych.

Do jakich dań można wykorzystać mleczko kokosowe?

Jest bardzo uniwersalne: sprawdza się jako składnik zup i dań obiadowych, ale także deserów. Kremowa konsystencja i egzotyczny smak mleczka kokosowego automatycznie wnoszą dania na wyższy poziom.

Na Diecie Przyspieszającej Metabolizm jest dozwolone w 3. fazie tej diety – pełni rolę zdrowego tłuszczu. Poza dietą to świetny zamiennik nabiału, co doceniają zwłaszcza weganie.

Wszystkie wymienione poniżej potrawy przygotowałam osobiście i zaręczam, że są pyszne. Są to dania Diety Przyspieszającej Metabolizm – nie zawierają pszenicy, cukru, nabiału ani sztucznych dodatków.

Śniadania

Zupy

Drugie dania

Desery

Zobacz także: 12 zdrowych słodkości kokosowych

Napoje

Nowości w blogowym sklepie:

 

 




Print Friendly, PDF & Email

Absolwentka psychodietetyki i autorka bloga SzybkaPrzemiana.pl, gdzie od 6 lat propaguje zdrowe odżywianie, aktywny styl życia i doradza w zakresie diety przyspieszającej metabolizm i innych zdrowych diet.

10 komentarzy

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *